Nielsen//Netratings legt fouten inzake online bereikmeting bloot
Nielsen//NetRatings heeft een nieuwe methodologie (pdf) uitgewerkt voor het meten van het online bereik en frequentie van campagnes.
De nieuwe methode maakt gebruik van zowel site-centric data (logfiles) als user-centric data (panels). Het meest opvallende aan de nieuwe methode is dat het rekening houdt met hoe vaak surfers hun cookies wissen en bij herhaalde bezoeken dus eigenlijk onterecht worden geidentificeerd als een extra unieke bezoeker.
Uit de eerste studies met deze nieuwe methode blijkt dat met de traditionele methode(n) systematisch overschattingen worden gemaakt voor bereik en onderschattingen voor de frequentie van veel campagnes. Dit blijkt afhankelijk van het type site maar levert voor zoekmachines, portals en communities al snel een overschatting op tot 46%.
Via: Digimedia
Zeer interessant onderzoek. Al jaren roep ik dat de definitie van een unike bezoeker het belangrijkste is om eerst duidelijk te hebben en dat een website nooit unieke bezoekers kan meten. Eigenlijk kan alleen een bereiksonderzoek zoals Visiescan (met al zijn goede en slechte kanten) dat. Ik ben benieuwd hoe Nielsen/Netratings haar panelonderzoek uitvoert.
Interessant, maar wat heeft dit voor implicaties voor het STIR onderzoek. Dit wordt niet vermeld.
Het is inderdaad belangrijk om te weten hoe uniek een “unieke bezoeker” daadwerkelijk is. Als je bijvoorbeeld uit zou gaan van 5.000 unieke bezoekers terwijl het er maar 2.500 zijn dan kom je toch al gauw in de problemen met het geschatte klikratio en dus gaan doelstellingen en targets niet behaald worden. In de toekomst zal er nog meer onderzoek moet komen naar de uniekheid van een bezoeker. Alhoewel dit in sommige gevallen bijna onmogelijk zal zijn, want sommige bezoekers hebben meerdere computers.
@Sipke: volgens mij heeft dat geen implicaties voor het STIR onderzoek omdat per sessie een cookie wordt geplaatst (je moet inloggen via een speciale pagina voordat je een surfsessie begint als paneldeelnemer).
Zoals Bernice al aangeeft heeft dit inderdaad geen implicaties voor het STIR-onderzoek. Sterker nog, het STIR-onderzoek is ook gebaseerd op een geintegreerde methodiek waarbij zowel site-centric als user-centric data wordt gebruikt. Ik denk zelfs dat beide methoden nagenoeg identiek zijn maar wellicht kan daar iemand van de STIR meer over zeggen. Peter of Lianne?
Stir meet unieke bezoekers op een vergelijkbare manier als de nieuwe methode van Nielsen Netratings. Maar wat nieuw is bij Nielsen Netratings is dat ze vergaarde informatie over het weggooien van cookies opslaan en die weer extrapoleren naar data die websites zelf gebruiken, om zo een betere inschatting van het werkelijk aantal unieke bezoekers te kunnen doen.
Bij STIR werken we nu met een panel van 4000 mensen. Wij meten dus niet zozeer de ‘sitecentric’ meeteenheid ‘unieke bezoekers’, maar wij meten bereik dat vergelijkbaar is met andere media (op dezelfde manier, maar met een groter panel, als dat voor TV wordt gedaan). Onze cijfers zijn dus statistisch verantwoord, maar kunnen toch verschillen van sitecentric uitkomsten. Om die reden hanteren we andere benamingen van wat gemeten wordt.
Bereik ipv unieke bezoekers
Pagina’s ipv pageviews
etc.
Uiteindelijk acht ik het mogelijk dat we bij het STIR panel ook gaan meten hoe vaak ze hun cookies weggooien, om zo – net als Nielsen Netratings – een degelijke inschatting te maken van het daadwerkelijk aantal unieke bezoekers zoals dat via site-centric methodes wordt gemeten. Maar, dat doen we dus (nog) niet bij STIR.
@Lianne,
Hoeveel unieke bezoekers trekt Startpagina.nl nou eigenlijk per dag en zit Ilse Media er al overna te denken om ook een veilingsite te gaan beginnen?
De STIR maakt in de Webmeter geen gebruik van logfiles. Bovendien meten we geen machines (cookies en/of IP-adressen) maar personen. De meetgegevens van Nedstat worden gematched met de paneldatabase van Intomart GfK. Pas dan weten we het netto bereik uitgedrukt in aantal personen.
@Nick-E –
STIR meet per dag voor Startpagina in de maand juli een bereik 13+ binnen Nederland tussen 1 en 1,5 miljoen. (Dat is ca 10 – 16% van alle actieve internetters in Nederland – totaal gaan we uit van ruim 9,5 miljoen).
Voor meer informatie kun je het best direct contact opnemen bij mij, omdat volgens mij een discussie over de businessplannen van Startpagina niet binnen deze posting thuishoort, maar natuurlijk kan ik je ook daarover meer vertellen.
@Lianne, en jouw e-mail is….?
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!