Nextdoor – social network om te kletsen met je buren

3 juli 2012, 11:43

Niet meer naar buiten om te vragen hoe het met je buurvrouw gaat

Wil je weten hoe het met je bejaarde overbuurvrouw gaat die je al een tijdje niet gezien hebt buiten? Of zou je graag willen dat het meisje van drie huizen verderop weer op de kinderen past als je een avondje weggaat? Dan hoef je de deur niet meer uit. Je hoeft niet meer aan te bellen of ze aan te spreken op straat. Het kan nu gewoon lekker veilig online via Nextdoor.com. Gewoon vanuit je eigen huis zonder real-life contact.

Ok, het klinkt allemaal leuk. Niet meer naar buiten hoeven gaan. Geen lange gesprekken meer voeren met de buren. Geen oprechte interesse meer hoeven tonen in de buurman aan wie je eigenlijk een hekel hebt, maar die je toch aanspreekt voor een social chit chat op straat. Als de buurman iets te vertellen heeft dan zet hij het maar op Nextdoor.com.

Nextdoor.com is bedoeld om buren met elkaar te verbinden. Dus je hoeft die nare medebewoners niet als 'vrienden' op Facebook te accepteren, maar geef ze een eigen plekje. Daardoor wordt het volgens de makers van Nextdoor een stuk veiliger in de buurt (sociale controle) en kun je veel makkelijker een grasmaaier lenen of een oppas regelen. Bekijk maar eens deze mooi gemaakte video.

Nextdoor is nog niet buiten de VS te gebruiken, maar dat zal vast niet lang meer duren. Persoonlijk zit ik er niet op te wachten om alles online met mijn buren te delen. Als het echte goede buren zijn dan Whatsapp of Facebook ik ze wel en anders moeten ze me met rust laten! 🙂

Zou jij een dergelijk platform willen gebruiken of kies je ook liever voor een groep binnen Facebook?

Jan Willem Alphenaar is trainer en consultant voor het inzetten van LinkedIn voor marketing en advertising. Als LinkedIn Trainer traint hij organisaties in Europa. Met zijn bedrijf Next Business Academy ondersteunt hij organisaties op het gebied van Social Selling, Advertising, Lead Generation en Content Marketing. Hij schreef meerdere (e-)boeken over social media. Begin 2016 ontwikkelde hij het P.E.A.S. (c) Model voor Social Selling met LinkedIn. Ondertussen wordt deze aanpak door meer dan 210 (inter-)nationale organisaties toegepast.

Categorie
Tags

10 Reacties

    Bjorn

    Persoonlijk vind ik het een onzinnig en doorgeschoten platform. Alles moet maar online, nog een extra mogelijkheid om maar geen persoonlijk contact te hoeven hebben. Als het nog teveel moeite is om even de straat over te steken of bij de buren aan te bellen, hoe sociaal ben je dan? Als ik online in contact wil staan met buren dan voldoet FB bovendien prima.


    3 juli 2012 om 12:58
    remcojanssencom

    Ik ben als de dood dat mijn buren mijn social networkvrienden willen worden 😉


    3 juli 2012 om 13:46
    Jan Pruimboom

    Naar mijn bescheiden mening totaal overbodig. Met de bestaande sociale middelen prima te realiseren.


    3 juli 2012 om 14:08
    GianluigiCuccureddu

    Geen van beide, ik bel wel aan.

    Eens met Bjorn en Jan, dit is niet van additionele waarde maar probeert iets “offline” te vervangen.


    3 juli 2012 om 14:17
    Jojanneke van den Bosch

    Oh jee, volgens mij schiet dit een beetje door naar autistische proporties. Straks mag je je buren niet meer in real life aanspreken….


    3 juli 2012 om 14:36
    JP

    Mooi plan, ik geloof er in!


    4 juli 2012 om 13:20
    MartinvdWal

    Als je zo’n hekel hebt aan je buurman dat je niet de behoefte hebt op hem offline aan te spreken, waarom zou je dan wel de behoefte hebben om hem online aan te spreken?

    Naar mijn idee werkt dit alleen als er een goede band bestaand in de wijk en het slechts een hulpmiddel is om te communicatie binnen de wijk te versnellen en te vergemakkelijken…


    5 juli 2012 om 00:00
    PascalMe

    Dit werkt alleen als je een goede band met je buurt hebt en iets centraal wil bespreken wellicht, zoals een buurtfeest of nieuwe lantaarnpalen die in de straat geplaatst moeten worden.

    Gewoonweg met je buren praten doe je maar lekker offline, op de koffie. Koekje erbij 🙂


    5 juli 2012 om 06:43
    herman reinbergen

    ik loop zelf wel naar de buren toe dat is mijn mening

    er over dan weet u of jullie er van mijn kant


    12 november 2015 om 17:20
    Dick Beumer

    Ik heb de indruk dat het hier om een doodgewoon verdienmodelletje gaat dat inspeelt op hebzucht (beloofde kortingen) en angst (veiligheid). Tja, we willen allemaal wel Zuckerberg worden.

    Wie Martijn Buisman uit de Rombout Hogerbeetsstraat in Amsterdam (de buurt waar ik woon) is wordt niet onthuld in de anonieme brief zonder enig afzendadres die ik ontving om me enthousiast te maken. Wat hij met Nextdoor te maken heeft staat ook nergens. Zijn naam wordt alleen steeds genoemd in die brief. Bestaat Martijn überhaupt?

    Jongens stop die met die volstrekte onzin.


    23 december 2015 om 17:29

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!