Negatieve cijfers over relevantie MSN Search achtergehouden?

Negatieve cijfers over relevantie MSN Search achtergehouden?

Volgens Danny Sullivan worden recente onderzoeksresultaten over de relevantie van zoekmachines achtergehouden omdat MSN Search hier negatief uit komt. Keynote doet halfjaarlijks onderzoek naar de ‘customer experience’ van zoekmachines op basis van een panel met 2.000 proefpersonen. Deze cijfers gelden als één van de meest betrouwbare gegevens wat betreft de relevantie van het zoekresultaat van zoekmachines. En ging het bij zoekmachines in de basis niet om relevantie?

In maart schreef ik nog dat de customer experience bij Google nauwelijks meer verbeterde, terwijl met name Yahoo! en MSN aan een inhaalslag bezig waren. Dat deed ik op basis van de gegevens van Keynote uit januari. In augustus zouden de nieuwe cijfers bekend worden waarin een verdere stijging van de relevantie van MSN te zien zou moeten zijn. MSN heeft immers in de tussentijd haar eigen zoekmachine gelanceerd en grof geld besteed aan de strijd met Google. Tot op heden zijn deze cijfers echter niet gepubliceerd.

Volgens aanhoudende geruchten zou MSN negatief uit dit onderzoek komen en als vaste klant van Keynote grote druk hebben uitgeoefend om de cijfers niet naar buiten te brengen (Microsoft is één van de top 10 grootste klanten van Keynote).

The Wall Street Journal blijkt over uitgelekte gegevens uit het onderzoek (inloggen) te beschikken en zegt dat MSN in relevantie is gedaald van de derde naar de vijfde plaats. Aangezien Ask (Jeeves) en Lycos op 4 en 5 stonden lijkt het er dus op dat die nu relevantere resultaten leveren dan MSN.

Keynote verklaarde dat de beslissing om de gegevens niet naar buiten te brengen een ‘business decision’ is. Een woordvoerder van MSN zegt dat Microsoft vraagtekens plaatst bij de gebuikte onderzoeksmethoden.

Zolang het onderzoek niet gepubliceerd wordt blijft het natuurlijk gissen naar de cijfers. Toch blijkt uit onderzoek van zowel Nielsen NetRatings, comScore als Hitwise dat het marktaandeel van MSN na een kleine stijging rond maart enkele tienden gedaald is de afgelopen periode. Als zowel het marktaandeel als de relevantie van MSN dalen, hebben ze wellicht veel baad bij het achterhouden van deze cijfers.

Bronnen:
Webwereld
SearchEngineWatch (Danny’s post)
SearchEngineWatch (Vorige onderzoek Keynote)


Geplaatst in

Delen



Er zijn 2 reacties op dit artikel

  • Hmmm, vreemd.

    Ook Google lijkt te zijn gestart met struisvogelpolitiek door enerzijds te claimen dat het de grootste index heeft en anderzijds is gestopt met het melden van de omvang van de index.

    geplaatst op
  • @ Marco, Toch is dat niet helemaal vergelijkbaar.

    De grootte van de index van een zoekmachine was enkele jaren geleden een belangrijke factor om te bepalen hoe goed een zoekmachine is. Vandaar dat Google al jaren het aantal geïndexeerde pagina’s op de homepage heeft staan. Tegenwoordig zijn ze allemaal enorm groot en zegt de totale grootte niet zo heel veel meer. Er wordt zelfs indirect hard gewerkt de index kleiner (of schoner) te maken door bijvoorbeeld duplicate content filters in te zetten. Relevantie is veel belangrijker. Daar gaat het de gebruikers immers allemaal om.

    Toch is enkele maanden geleden opnieuw een beetje een kinderachtige ‘index size war’ losgebroken tussen met name Google en Yahoo! toen Yahoo! begin augustus de grootste index claimde. Sindsdien zijn er op talloze searchblogs artikelen en discussies over wie er nou de grootste heeft.
    Danny Sullivan heeft Google en Yahoo toen in zijn post Screw Size! I Dare Google & Yahoo To Report On Relevancy uitgedaagd deze kinderachtige ‘ik heb de grootste’ discussie te stoppen door geen uitspraken meer te doen over de grootte, maar over de relevantie van de zoekmachines.

    In dat licht vind ik het alleen maar goed dat Google het aantal geïndexeerde pagina’s van de homepage heeft gehaald. Nu is het alleen nog wachten tot er betrouwbare gegevens over de relevantie naar buiten komen.

    Wil je toch weten hoeveel pagina’s Google ongeveer geïndexeerd heeft? Zoek eens op –ghjwerz (alle pagina’s waar het woord ‘ghjwerz’ niet in voorkomt)

    Danny Sullivan heeft over deze actie van Google trouwens ook een enorm artikel geschreven.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.