Nederlandse retailers lopen nog niet warm voor iBeacon

20 januari 2014, 08:59

Ondanks de populariteit is iBeacon nog niet in Nederlandse winkels terug te vinden

In september 2013 kwam de iBeacon-technologie op de markt. Inmiddels is iBeacon-technologie in Amerika uitgerold in alle Apple Stores, 150 Safeway-supermarkten, Macy’s-warenhuizen en honkbalstadions. Maar in Nederland blijft het nog angstvallig stil rondom iBeacon-experimenten in de retailindustrie.

Wat is iBeacon precies?

iBeacon is de verzamelnaam voor apparaten die een bluetooth low-energy-signaal (BLE) uitzenden. Een smartphone kan dit BLE-signaal gebruiken om nauwkeurig de afstand te bepalen van de smartphone naar de uitzendende iBeacon. Dit kan voor verschillende doeleinden worden gebruikt, bijvoorbeeld om een klant die een winkel binnenloopt te begroeten met een pushbericht, maar ook voor betalingen en zelfs om een soort indoornavigatie mogelijk te maken.

Anders dan de naam doet vermoeden, is iBeacon niet alleen beschikbaar voor Apple-producten. De standaard is gebaseerd op bluetooth low-energy, dat ook steeds meer in Android-toestellen ingebouwd zit. Momenteel is softwarematige ondersteuning ingebouwd in iedere telefoon of tablet waarop Android 4.3 of iOS 7 is geïnstalleerd.

iBeacon-hardware

Het uitzenden van een iBeacon-signaal is mogelijk met hardware die door steeds meer fabrikanten op de markt wordt gebracht, waarvan Estimote, Gimbal (van Qualcomm) en Kontakt de bekendste zijn. De kleine iBeacon-zenders kosten op dit moment rond de 99 US dollar per set van 3, maar het is ook mogelijk ze zelf te bouwen, waarbij de kosten vele malen lager liggen, tot zelfs enkele euro’s per stuk. Ook kan ieder iOS7-apparaat al geactiveerd worden als iBeacon.

iBeacon-software

Voor het praktisch gebruik van iBeacon is software nodig op de smartphone. iOS7 of Android herkent de iBeacon, maar er is een app nodig om er daadwerkelijk iets mee te doen. Dat kan een barrière zijn in de ontwikkeling, maar er zijn al genoeg retailers met een eigen app waarin ze dit kunnen integreren – dan doet die app meteen ook wat meer dan alleen openingstijden en aanbiedingen tonen.

Nederland iBeaconland?

We lopen in Nederland misschien achter met iBeacon, maar we zouden deze achterstand ook weer snel kunnen inhalen. Alle ingrediënten voor iBeacon-succes zijn er immers: een hoge mate van smartphonegebruik, goed mobiel internet, veel retailers met al een eigen app en een bevolking die niet alleen 'tech savvy' is, maar bovendien ook gek op kortingen, klantenkaarten en deals. Laat daar iBeacon nu juist perfect voor zijn!

Retailers die direct baat bij iBeacon kunnen hebben, zijn er genoeg. Meest voor de hand liggend is Albert Heijn. Die hebben al een van de meest vooruitstrevende retailapps en tegenwoordig een persoonlijke bonuskaart. Met iBeacon kunnen ze de gepersonaliseerde bonusaanbiedingen pushen naar een klant die binnenloopt of zelfs naar een klant die alleen maar voorbij de winkel loopt … wie herinnert zich niet Minority Report? Welkom in de toekomst!

Zover ik weet, zijn er nu nog geen Nederlandse retailers die iBeacon gebruiken, al zijn er wel geruchten dat het beschikbaar wordt (is?) in de twee Nederlandse Apple stores. Of weet jij van Nederlandse retailers die iBeacon al actief inzetten? Dan ga ik daar zeker een keer langs!

Credits afbeelding: Crunchbase

Remco Bron
Founder bij inBeacon

Remco is internet ondernemer, spreker en co-founder van inBeacon. Hij werkt voor klanten als KPN, ANWB, NOS, Vodafone, Sony, Leaseplan, Reed Business, Ministerie van Defensie, Oplaadpalen.nl en Rabobank. Zijn persoonlijke website is remcobron.com en hij blogt over iBeacon marketing op iBeacon-retail.nl

Categorie
Tags

10 Reacties

    Jos van de berg

    Volgens mij is http://www.Beaconic.nl al aan het uitrollen bij diverse retailers …


    23 januari 2014 om 19:36
    Jos van de berg

    Volgens mij is http://www.Beaconic.nl al aan het uitrollen bij diverse retailers …


    23 januari 2014 om 19:36
    Remco Bron

    @Jos: tot een week geleden gaf Beaconic nog aan dat ze nog geen exacte levertijd hadden van de beacons. Ik twijfel dat ze al aan een uitrol bezig zijn maar zal eens informeren.


    23 januari 2014 om 20:12
    Michael

    Lijkt me super gaaf om dat te gebruiken in de Retail, enige probleem is dat klanten een soort van opt-in moeten geven. Zij moeten een bepaalde app hebben die de iBeacon kan ontvangen, anders ontvangt de klanten niets. In dit geval denk ik dat 99% van de klanten die app niet hebben tenzij je echte tech-savvy klanten als doelgroep hebt.

    Wellicht dat dit een interessant toekomstverhaal kan gaan worden, maar tot op heden lijkt het me nog niet geschikt voor de Nederlandse retail.


    31 januari 2014 om 07:27
    bramkoster

    @Michael: is het dan niet gewoon de kwestie dat je ervoor moet zorgen dat het gebruik van die app meerwaarde heeft voor de klant? Dus zorg voor een utility-app die iets toevoegt aan de winkelbeleving. En juist op dat aspect kan iBeacon ook weer wat toevoegen.

    Op zich zal niet elke winkel een eigen app kunnen ontwikkelen, maar elke keten natuurlijk wel. En misschien ontstaat er ruimte voor een app die iBeacon-technologie van individuele winkeliers integreert, zoals Scoupy?


    31 januari 2014 om 08:00
    Remco Bron

    @Michael @Bram: het klopt inderdaad dat de klant de app op de telefoon moet hebben staan om er wat mee te kunnen doen en dat je daarom meerwaarde moet leveren, maar dan kan je er ook hele mooie dingen mee doen; bijvoorbeeld een kortingscode geven als een klant vaker in de winkel terugkomt. Moet je eens kijken hoeveel mensen de MediaMarkt app gaan installeren als ze via de app iedere maand bij een derde bezoek aan de winkel automatisch een coupon krijgt voor 10% korting…


    31 januari 2014 om 10:20
    Balticode

    Wij hopen binnenkort aan een ibeacon project (museum-achtige toepassing) te beginnen. Dus als je het echt interessant vindt kun je de nieuwspagina volgen of de social media kanalen.

    Als je een mailtje stuurt kan ik je ook mailen als het project opgeleverd wordt.


    6 februari 2014 om 19:01
    Treatz

    Treatz lanceert binnenkort een sociale app waarmee mensen elkaar op een unieke manier kunnen verrassen op basis van tijd en locatie (gps + iBeacons). Jij stelt in waar en wanneer een vriend/vriendin zijn/haar verrassing moet ontvangen.

    De app maakt iBeacons + GPS service beschikbaar voor retailers (zonder eigen app) om lokaal bereik te versterken en winkelbezoek te verhogen. Mensen kunnen elkaar o.a. verrassen met de producten die verkocht worden in de winkels die aangesloten zijn op het platform van treatz.

    De gift vouchers kunnen consumenten verzilveren in de winkel. Dit om traffic naar de winkel te verhogen en de online en offline wereld samen te brengen. Bij het inzetten van iBeacons kunnen retailers de beleving van consumenten in hun winkel verhogen.

    Zo ontvangen consumenten (bij interesse) push notificaties wanneer ze binnen een straal van 100 m. van een winkel zijn die ze volgen of een voucher van die winkel opgeslagen hebben. Wanneer de retailer een iBeacon in de winkel heeft staan (service die wij ook aanbieden) gebeurt dit binnen een straal van 50 m.

    @Remco Bron ik blijf graag in contact om je op de hoogte te houden. Wij zijn erg benieuwd naar jouw mening.


    14 april 2014 om 08:38
    Sandra

    Houd treatz.me in de gaten, ik kan er nog niet veel over vertellen maar wij hebben een interessante app waarin iBeacons worden toegepast. En dat ‘made in’ Amsterdam 😉


    27 mei 2014 om 12:55
    Shafiel

    Enig idee welke retailers momenteel gebruik maken van ibeacon?


    23 februari 2016 om 07:09

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!