Nederlandse affiliatemarkt in 2011 gekrompen

Affiliatenetwerken zetten in 2011 totaal 117 miljoen euro om

Nederlandse affiliatemarkt in 2011 gekrompen

In 2011 is er voor 117 miljoen euro uitgegeven aan affiliatemarketing. Dat blijkt uit de Affiliate Markt Monitor van het IAB over de resultaten van 2011. Het onderzoek van de IAB Taskforce Affiliate Marketing is dit jaar uitgevoerd door Deloitte, die eveneens het Ad Spend onderzoek van het IAB voor haar rekening neemt. Het rapport geeft allerlei informatie over de trends en ontwikkelingen binnen de Nederlandse affiliate markt. 

 

In 2011 werd er totaal 117 miljoen euro omgezet. Blauw Research stelde in het jaar ervoor de bestedingen nog op €119 miljoen over 2010, maar volgens een andere methodiek. Het bedrag van €117 miljoen geldt als benchmark voor toekomstige vergelijkingen.

Van de affiliates richt rond de 46% zich op ‘content’. Social Media is maar voor 3% de core business van affiliates om sales te genereren. Cashbacksites en vergelijkingssites zijn samen goed voor ca. 33% van de gehanteerde verdienmodellen/kanalen van affiliates.

Het meest dominante vergoedingsmodel is ‘cost per sale’ met 78%. CPL is de nummer 2 met slechts 15%. de CPS (Cost per sale) is overigens inclusief eventuele hybride modellen zoals een mix van CPS en CPC. De cijfers verschillen enorm met het vorige onderzoek. Toen werd nog 53% van de affiliate omzet verdiend via het CPS model. CPL kon rekenen op 33% van de omzet, nu nog slechts 15%. 

Kijkend naar display advertising zien we dat 56% gaat naar bannering. 44% loopt via textlinks, waarvan het gros naar Google's Adsense.

Afbeelding: Ed Yourdon (cc)


Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.