Nederlandse affiliatemarkt in 2011 gekrompen

4 juni 2012, 14:09

Affiliatenetwerken zetten in 2011 totaal 117 miljoen euro om

In 2011 is er voor 117 miljoen euro uitgegeven aan affiliatemarketing. Dat blijkt uit de Affiliate Markt Monitor van het IAB over de resultaten van 2011. Het onderzoek van de IAB Taskforce Affiliate Marketing is dit jaar uitgevoerd door Deloitte, die eveneens het Ad Spend onderzoek van het IAB voor haar rekening neemt. Het rapport geeft allerlei informatie over de trends en ontwikkelingen binnen de Nederlandse affiliate markt.

In 2011 werd er totaal 117 miljoen euro omgezet. Blauw Research stelde in het jaar ervoor de bestedingen nog op €119 miljoen over 2010, maar volgens een andere methodiek. Het bedrag van €117 miljoen geldt als benchmark voor toekomstige vergelijkingen.

Van de affiliates richt rond de 46% zich op ‘content’. Social Media is maar voor 3% de core business van affiliates om sales te genereren. Cashbacksites en vergelijkingssites zijn samen goed voor ca. 33% van de gehanteerde verdienmodellen/kanalen van affiliates.

Het meest dominante vergoedingsmodel is ‘cost per sale’ met 78%. CPL is de nummer 2 met slechts 15%. de CPS (Cost per sale) is overigens inclusief eventuele hybride modellen zoals een mix van CPS en CPC. De cijfers verschillen enorm met het vorige onderzoek. Toen werd nog 53% van de affiliate omzet verdiend via het CPS model. CPL kon rekenen op 33% van de omzet, nu nog slechts 15%.

Kijkend naar display advertising zien we dat 56% gaat naar bannering. 44% loopt via textlinks, waarvan het gros naar Google’s Adsense.

Afbeelding: Ed Yourdon (cc)

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!