Nederlanders besteden in 2014 bijna 14 miljard euro online

21 maart 2015, 08:37

1 op de 5 Nederlanders bestelt jaarlijks wat op een anderstalige website

Of het nu vanuit huis is, op het werk, in de winkelstraat of in de winkel zelf. Consumenten vinden meer dan ooit de weg naar online aankopen. Nederlanders hebben het afgelopen jaar gezamenlijk bijna 14 miljard euro (13,96 miljard euro inclusief BTW om precies te zijn) uitgegeven aan online aankopen. Dat is 8,4 procent meer dan in 2013. Dit blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor over 2014, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland.

Vanaf 2014 zijn ook de aankopen van 65-plussers meegerekend, en is er een ruimere sectordefinitie gehanteerd.

Sinterklaas en kerst boost online verkopen in laatste kwartaal

Het vierde kwartaal van 2014 laat, mede door de Sinterklaas- en kerstperiode, een piek zien in de absolute online bestedingen van Nederlandse consumenten. Nederlanders hebben in het vierde kwartaal maar liefst 4,16 miljard euro online besteed, verdeeld over 36,67 miljoen aankopen. In totaal zijn er in 2014 127,36 miljoen aankopen via het internet gedaan, wat neerkomt op 6 procent van alle aankopen die binnen de totale markt zijn gedaan.

Online aandeel in bestedingen hoger bij diensten

Aan online aankopen van producten is in 2014 7,02 miljard euro uitgegeven, aan diensten heeft de Nederlandse consument online 6,94 miljard euro besteed. Kijkend naar de online aandelen zijn er echter grote verschillen zichtbaar tussen aankopen van producten en diensten. De zeven miljard euro die Nederlanders in 2014 online uitgeven aan de aankoop van producten, zoals kleding, elektronica en speelgoed, vertegenwoordigt 10,2 procent van de totale bestedingen aan productaankopen.

In totaal is hiermee 17,6 procent van alle bestedingen binnen de totale markt, zoals die binnen de definitie van de Thuiswinkel Markt Monitor is geformuleerd, afkomstig uit het online kanaal. In deze definitie van consumentenbestedingen zijn detailhandels uitgaven van consumenten in tankstations, bij apothekers en in delen van de ambulante handel niet meegenomen.

Wijnand Jongen: “Vergelijken we bestedingen aan online gekochte producten met de totale bestedingen aan consumentenproducten, dan bedraagt het aandeel online circa 7,6 procent. Op basis van CBS cijfers schat Thuiswinkel.org dat de totale bestedingen van huishoudens aan producten in 2014 bijna 93 miljard euro (inclusief BTW) zijn.”

3 procent van de online bestedingen in 2014 gaat de grens over

In 2014 heeft 1 op de 5 Nederlanders één of meerdere cross border aankopen, dat wil zeggen online aankopen via niet Nederlandstalige websites, gedaan. Deze groep kopers besteedt naar inschatting in totaal 390 miljoen euro aan hun online aankopen in het buitenland. Cross border vertegenwoordigt hiermee 3 procent van de totale online bestedingen in het afgelopen jaar. De belangrijkste marktsegmenten zijn vliegtickets en accommodaties (132 miljoen euro), IT (42 miljoen euro) en kleding (31 miljoen euro). Vooral Chinese en Duitse webwinkels zijn populair: 23 procent van de omzet die de grens over gaat gaat naar Chinese webwinkels en 18 procent naar Duitse webwinkels.

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!