Nationale Search Engine Monitor

21 februari 2006, 07:29

Nationale Search Engine Monitor

Search Engine Mediabureau Checkit presenteert sinds 2002 in samenwerking met onderzoeksbureau RM Interactive elk half jaar een selectie van de resultaten uit de Nationale Search Engine Monitor. Deze monitor signaleert de ontwikkelingen in het gebruik van zoekmachines in Nederland. Het onderzoek is representatief voor alle Nederlandse internetgebruikers en wordt uitgevoerd via een webvragenlijst. Checkit heeft nu een overzicht van de resultaten van de afgelopen jaren online gezet.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

6 Reacties

    Rene

    Nou, dat is een grote verrassing. Google heeft een marktaandeel van zo’n 95%. Wie had dat kunnen denken?


    21 februari 2006 om 10:38
    Roy Huiskes – chapter42

    ’t verbaasd me toch enigszins dat Ilse een groter marktaandeel heeft dan Google…


    21 februari 2006 om 11:29
    Peter

    Roy, volgens mij heb je een nieuwe bril nodig 😉 Google heeft in bovenstaand overzicht toch echt het grootste marktaandeel.

    Wat me wel verbaasd is dat ilse nog steeds een marktaandeel heeft van 5%. Volgens mij al eerder hier een discussiepunt geweest maar komt dat nu door de aanwezigheid van de ilse zoekmachine in startpagina?

    Ik mag overigens hopen dat er een partij komt die een beetje tegengewicht geeft aan Google. Yahoo Nederland? MSN Nederland? Of wellicht een outsider zoals Ask of Fast?


    21 februari 2006 om 11:54
    Roy Huiskes – chapter42

    sorry. dan MSN 🙂


    21 februari 2006 om 12:11
    Arash

    Het verbaasd mij dat volgens dit onderzoek Ilse 5% marktaandeel heeft en MSN daarentegen maar 2%.

    Het onderzoek is representatief voor alle Nederlandse internetgebruikers en wordt uitgevoerd via een webvragenlijst.

    Hoeveel mensen zijn er onderzocht en via welke kanalen? Vorige keer was het ruim 1300 mensen en naar mijn mening is dat niet echt representatief te noemen.

    Persoonlijk denk ik dat het tijd wordt dat er een grootschalig onderzoek plaats gaat vinden onder verschillende groepen, waarbij meerdere aspecten onderzocht worden.


    21 februari 2006 om 12:37
    Remi

    Het woord ‘marktaandeel’ komt niet in het onderzoek voor, het gaat hier om ‘meest gebruikt’. Dat is denk ik een goede indicatie voor het marktaandeel, maar is toch wat anders. Veel mensen gebruiken meerdere zoekmachines en dus kun je strikt genomen geen conclusies over marktaandeel trekken op basis van deze gegevens. (marktaandeel is het totaal aantal zoekopdrachten per periode)

    Zo kan iemand die ‘meestal’ met Google zoekt bijvoorbeeld best af en toe MSN gebruiken. Bijvoorbeeld als je uitlogt bij Hotmail, de MSN messenger gebruikt, omdat MSN standaard in veel browsers zit of omdat je een zoekopdracht soms gewoon bij meerdere zoekmachines probeert.

    Neem je die redenatie mee in deze cijfers, dan schat ik dat de grafiek van marktaandelen sterk op de grafiek van ‘meest gebruikt’ zal lijken, maar iets gematigder zal zijn. Het gros van de mensen gebruikt Google, maar veel daarvan zullen ook wel eens af en toe MSN of Ilse gebruiken. Dus de piek van Google zal iets kleiner zijn, terwijl Ilse en vooral MSN iets hoger zullen liggen.

    Al met al een interessant onderzoek wat veel zegt over de Nederlandse verdeling, niet over marktaandeel, maar over trends (die veel over marktaandeel zeggen).


    21 februari 2006 om 13:05

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!