Nationale Engine Monitor 2003
Uit het halfjaarlijkse onderzoek de Nationale Engine Monitor van Checkit en R&M interactive onder circa 1.500 internetters blijkt dat Google in drie jaar tijd tweederde van de Nederlandse markt heeft bezet. Eind 2003 had Google een bereik van 54% van de markt tegenover 2,5% in 2000. Het aantal unieke bezoekers kwam in december 2003 uit op 4.950.000 voor Google, vevolgd door 4.540.000 voor MSN.
Altavista was het eerste slachtoffer van Google, en is nog maar een schim van wat het vroeger was. Ilse groeide in 2003 van 14% naar 19% marktaandeel en bezet de tweede plaats voor nationaal zoeken. Google scoort in de meeste Europese landen beter dan in de VS. Dit komt door concurrentie van Yahoo in het thuisland.
Hoe komt men op een nieuwe website?
Van de internetters zegt 60% de zoektocht te starten met een zoekmachine. Andere manieren zijn via een portal (11%) of het invoeren van een URL (29%).
Waar zoekt me naar?
Wereldwijd waren de meest gezochte zoektermen in Google in 2003 Britney Spears, Harry Potter, Matrix, Sharika en David Beckham. Via Lycos werd het meest gezocht op KaZaA, Britney Spears, Dragonball, Paris Hilton en IRS. Via Google Nederland keek men het meest naar Spongebob, Christina Aguilera, Voetbal, Beyonce en Vuurwerk.
Belang van zoekmachines voor online verkoop
Uit het onderzoek blijkt dat 84% van de Nederlandse internetgebruikers de laatste zes maanden via internet informatie heeft gezocht over een eventuele aankoop. Dit deden zij vooral met behulp van zoekmachines. Naast het zoeken naar websites (door 49% genoemd), worden de zoekmachines ook gebruikt om productinformatie te vinden (48%), of verschillende aanbieders te vergelijken (44%). Ruim 70% van de gebruikers zei andere aanbieders te hebben gevonden met behulp van een zoekmachine.
Zoekmachine marketing
De zoekmarkt kan worden onderscheiden in twee richtingen: de betaalde of gesponsorde links en het optimaliseren van de zoekresultaten. Dit laatste wordt SEO (Search Engine Optimization) genoemd. Bij SEO kan met behulp van `trucs` de zoekmachine misleid worden om hoger in de resultaten te eindigen. Met de online reclame en banners gaat het goed. De netto-omzet van online reclame is over de eerste drie kwartalen van 2003 uitgekomen op 271,1 miljoen euro, een stijging van 20%. Zoekmachines zijn onder meer Google, Overture Services, Yahoo, Ilse en MSN.
Zoekmachinemarketing zoekt balans tussen spam en correct adverteren
Marketeers gebruiken zoekmachines om goedkoop te kunnen adverteren. Zoekmachines blijken hiervan lang niet altijd gediend te zijn. Zo wil zoekmachine Ilse geen klanten meer van de Nederlandse marketingbureaus, maakt het IAB gebruik van een gedragscode en heeft Google zijn zoektechnologie aangepast. Het is overigens niet eenvoudig om de grens tussen spam en correct adverteren te bepalen.
Uit het onderzoek blijkt dat 57% van de internetgebruikers in Nederland de hulp inroept van een zoekmachine om gericht te zoeken, 11% maakt gebruik van een webportaal en 29% gebruikt een www-adres. In Nederland maakt 76% gebruik van Google en 19% kiest voor Ilse. Zoekmachine-optimalisatie of seo is voor adverteerders belangrijk om hun sites hoog in de lijsten van de gewone zoekresultaten aan te treffen. Checkit, Gladior, Onetomarket en Traffic4u zijn bedrijven die zich hiermee bezig houden.
Bronnen:
Adfo Web & Adformatie