Nationale voetbalteams: wie is de topscorer op YouTube?

16 juni 2021, 10:30

De top-nationale voetbalteams op YouTube gebaseerd op views, engagements en aantal video’s

Aan het lange wachten op het Europees kampioenschap is eindelijk een eind gekomen! Ook het voetbal werd namelijk door de coronapandemie tot het absolute minimum teruggebracht. In ons nieuwste leaderboard kijken we hoe de teams die deelnemen aan het Europees Kampioenschap de afgelopen 365 dagen hebben gepresteerd op YouTube.

De leaderboards zijn gebaseerd op het aantal views, video’s en engagements op YouTube. Wie beheerste het YouTube-algoritme en heeft YouTube’s potentieel optimaal gebruikt? Bekijk het in ons nieuwste leaderboard over de beste nationale voetbalteams op YouTube!

Frankrijk winnaar

Hoewel Frankrijk in 2016 het EK niet won, zijn ze op YouTube wel de duidelijke winnaar van dit jaar. Dit team heeft het potentieel van YouTube optimaal benut. Met 638 geüploade video’s genereerde het Franse team meer dan 53 miljoen views en 1,5 miljoen engagements in de afgelopen 365 dagen. De vijf minuten durende samenvatting van de 7:1 wedstrijd tegen Oekraïne haalde maar liefst 1,9 miljoen views en is overduidelijk de video met de meeste views. De video die met 45.900 de meeste engagements haalde, gaat over een bezoek van de spelers aan Clairefontaine, het medisch centrum van FIFA.

Ook nu het EK van start is blijft Frankrijk hun fans meenemen en geven ze door middel van een simpel, maar leuk formatje ‘Best of‘ een kijkje achter de voorbereiding voor de wedstrijden. Ondanks het enorme succes qua views en engagement, zou het Franse team het YouTube-community tabblad nog meer in hun voordeel kunnen gebruiken om hun fans te engagen.

Engeland

Engeland staat op de tweede plek wat betreft views en engagements. Via 182 geüploade video’s konden bijna 44 miljoen views en 962.000 engagements worden behaald. De video met de meeste views (1,9 miljoen) is een highlight video uit de playlist WK 2022 Kwalificatiewedstrijden. De video van het format ‘Roommates‘ waarbij Rashford en Lingard een quiz spelen zorgde zelfs voor 69K engagements.

3. Duitsland

Op de derde plaats staat het Duitse voetbalteam. Zij behaalde bijna 30 miljoen views en 517.000 engagements, terwijl er vorig jaar slechts 145 video’s zijn geüpload. Anderzijds is de club zeer actief op het community tabblad, waar dagelijks posts in de vorm van GIFS, memes, polls en wedstrijduitslagen worden geplaatst. Wat opvallend is, is dat de interland wedstrijd tegen de underdog Noord-Macedonië, waar Duitsland 2-1 verloren heeft, de video is met de meeste views. Hiermee hebben zij maar liefst bijna 3 miljoen views behaald. De inhoud van het kanaal is daarnaast erg divers. Van video’s van volledige wedstrijden tot humoristische (ja, echt) inhoud over welke spelers het grappigst zijn of het beste kunnen daten.

Nederland

Ons Oranje staat op het solide middenveld. Ons nationale elftal staat wat betreft views op de vijfde plaats. Ondanks slechts 14 geüploade video’s bereikt het kanaal 6,9 miljoen views. De views van het Nederlands elftal worden gegenereerd door gebruik te maken van verschillende formats (Follow the wave, Match highlights, Player cams, E-oranje) en zelfs long form live gestreamde trainingen. Op deze manier geven ze de kijker een exclusief kijkje achter de schermen. Qua engagements staan ze op de achtste plek, met 109.000 engagements. De best presterende video heeft 411.000 views en is een branded video van Gillette in het format ‘de locker room‘. Vanwege het Europees Kampioenschap is het kanaal sinds de laatste twee weken ook actief in het community tabblad, wat het algoritme en de betrokkenheid met de community zeker een boost geeft!

Wales en Polen

Van de 12 beste nationale ploegen nemen FA Wales en Reprezentacja Polski in alle drie de categorieën de laatste plaats in. Met slechts 86 geüploade video’s in de gegeven periode, staat FA Wales in alle drie de categorieën op de laatste plaats. Waarom? Als je een blik werpt op de video’s, is te zien dat er flink wat ontbreekt qua organische optimalisatie van de content. Ook de thumbnails, video SEO en het gebruik van hashtags is niet optimaal uitgevoerd. Daarnaast wordt het community-tabblad niet gebruikt. Vooral nu het bijna tijd is voor het Europees kampioenschap is er nog veel ruimte voor verbetering.

Het potentieel van alle kanalen wordt nog niet voldoende benut door nationale voetbalteams

In het algemeen kan worden gesteld dat nationale voetbalteams nog meer gebruik zouden moeten maken van het enorme bereik van YouTube, zeker nu het Europees kampioenschap is begonnen. Het potentieel van alle kanalen is nog niet voldoende benut. Het is ook merkwaardig dat slechts twaalf teams, en dus de helft van alle deelnemende teams aan het EK, maar vertegenwoordigd zijn met een kanaal op YouTube. Vooral grote en bekende voetbalteams, die in onze lijsten onderaan staan, zouden deze analyse als een wake-up call moeten zien, een passende YouTube-strategie moeten bedenken en in de toekomst op YouTube gaan scoren.

Topvoetbalteams gebaseerd op views

Topvoetbalteams gebaseerd op engagements

Topvoetbalteams gebaseerd op aantal geüploade video’s

Luuk de Haardt
Digital Marketing Manager bij Team5pm | The YouTube Agency

Luuk de Haardt is Digital Marketing Manager bij Team5pm, waar hij verantwoordelijk is voor de online marketing van het Amsterdamse YouTube-bureau. Voorheen was hij Social Media Creative bij RTL, waar hij o.a. onderzoek deed naar de mogelijkheden van Snapchat, Instagram en YouTube op het gebied van jongerenmarketing.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!