Napoleon geeft vrienden een oppepper via Facebook

DDMA’s Social Marketing Dialoog over de ‘Napoleon ENERGY game’

Napoleon geeft vrienden een oppepper via Facebook

Ter introductie van hun nieuwste product ‘de Napoleon Energy’ lanceerde snoepfabrikant Napoleon in 2012 zijn eerste succesvolle Facebook-campagne: de Napoleon Facebook ENERGY game. Onder het motto ‘geef je vrienden een oppepper’ werd de doelgroep uitgedaagd zoveel mogelijk virtuele vrienden met een energybal te raken binnen 30 seconden. Mede dankzij de socialmediacampagne werd het vernieuwende product beloond met verschillende innovatieprijzen. Naast nominaties voor de Wheel of Retail 2013 en de Food Award 2012, sleepte Napoleon in België de Golden Archer 2012 en Gondola Award in de wacht.

In deze aflevering van de Social Marketing Dialoog bespreekt Mark Damman van de DDMA Commissie Social Marketing met Jolanda van der Hak, marketing manager van Pervasco (waar Napoleon onderdeel van is) en Carien Mulder, directeur communicatiebureau Winkelman en Van Hessen over de opzet, doelstellingen en behaalde social mediaresultaten van deze campagne.

Let op: alle video's zijn ook direct achter elkaar afspeelbaar via de afspeellijst onderaan deze blogpost.

Aflevering 1: De case

Hoe breng je een nieuw snoepje onder de aandacht bij jongeren van 12 tot 20 jaar via social media? Of nog belangrijker: hoe activeer je deze doelgroep? En wat was de aanleiding om een nieuwe marketingstrategie uit te voeren? In de eerste uitzending wordt uitleg gegeven over de ontwikkelde strategie en invulling van de Facebook-campagne.

Aflevering 2: De organisatie

Hoe stel je prioriteiten als je nog geen ervaring hebt op het gebied van social media? Wat was de rolverdeling? Wat komt er allemaal bij kijken? En wat is het verschil in strategie tussen de doelmarkten Nederland en België?

Aflevering 3: De tools

Hoe bepaal je de doelstellingen, hoe maak je deze inzichtelijk? En wat zijn de leermomenten? In de derde uitzending kijken we naar de resultaten en de wijze waarop de doelstellingen werden bepaald.

Aflevering 4: De toekomst

Wat doe je met de resultaten als de campagne is afgelopen? Hoe vertaal je deze gegevens naar doelstellingen voor de toekomst? Hoe ga je om met het risico van negatieve reacties op het gelanceerde product? En wat is de toegevoegde waarde van andere socialmediakanalen?

Aflevering 5: De tip

In dit laatste deel geven Jolanda van der Hak en Carien Mulder op basis van hun ervaringen met deze campagne de volgende tips.

Afspeellijst

Geen zin om alle afleveringen afzonderlijk te bekijken? Bekijk hier dan de volledige uitzending!


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.