Naamsbekendheid belangrijkste doel reclame

17 februari 2003, 20:23

Niet het verhogen van de omzet, maar het verkrijgen van meer naamsbekendheid is het belangrijkste doel van de meeste adverteerders.

Dat blijkt uit onderzoek van reclamebureau Hemels van der Hart.

Het onderzoek maakt deel uit van een groter onderzoek naar het meten van de resultaten van marketingcommunicatie-inspanningen en is gehouden onder de top 500 van adverteerders in Nederland. Naamsbekendheid wordt door 37 procent het belangrijkste doel gevonden, terwijl 31 procent omzetverhoging het belangrijkst vindt. Imagoverbetering wordt genoemd door 24 procent, respons door 22 procent en bereik door 17 procent.

Verder blijkt uit het onderzoek dat de meeste adverteerders niet consequent metingen uitvoert naar de resultaten van campagnes. Bedrijven in de IT/Telecomsector doen dat het minst vaak; bedrijven in de dienstverlening en not-for-profitsector het vaakst.

Bedrijven die zelden meten noemen de kosten als belangrijkste belemmering. Een andere reden is het ontbreken van een nulmeting. Ook geeft een grote groep adverteerders aan geen tijd te hebben voor metingen.

Bron:

http://www.marketing-online.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

1 Reactie

    Rudolf Kloosterboer

    Ik ben benieuwd of dit nog steeds het belangrijkste doel is, gezien het nu bijna 13 jaar later is.

    Weet u er iets van?


    11 september 2015 om 21:04

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!