Muziek: location based marketing en verkoop via WiFi

Muziek: location based marketing en verkoop via WiFi
, Carl Mangold


Apple heeft zojuist de iPod Touch gelanceerd, met een heel interessante nieuwe feature: location based muziekmarketing en -verkoop, via WiFi. Gebruikers van deze iPod zien zodra ze een Starbucks coffee shop binnenlopen een extra ikoontje op hun scherm verschijnen - een Starbucks logo-tje - dat na een klik erop de op dat moment (én de iets eerder) gedraaide muziek van een naam en albumillustratie voorziet. Die je vervolgens, met een klik op die albumillustratie, via Starbuck’s WiFi kunt kopen.


Delen

0
0


Er zijn 14 reacties op dit artikel

  • Nu nog starbucks in Nederland, en dan heb ik het niet over die achter de douane maar echt overal :)

    geplaatst op
  • Ik vind dit zo overdreven nutteloos. Bied iPod/iPhone gebruikers dan gratis internet toegang aan. Een reden om een iPod/iPhone te kopen én koffie te gaan drinken bij Starbucks. Dan kun je daarnaast store toegang aanbieden. Je gaat echt niet alleen je Ipod/iPhone pakken om te kijken welk nummer er draait en die gelijk te kopen. Even het nieuws/koersen checken, dat wel.

    geplaatst op
  • 't Is inderdaad nogal lam dat Starbucks niet gewoon gratis WiFi aanbiedt, voor iedereen. Ze maken daarvoor vast wel genoeg winst op die opgepimte bakkies leut.

    geplaatst op
  • Dit is vooruitgang! Well spotted!

    Jammer overigens dat ik je nu nog niet heb ontmoet tijdens de Marketingfacts BBQ. Je was er wel, zag ik later in de video. Volgende x beter.

    geplaatst op
  • Eindelijk! Ben het eens met Erwin dat dit inderdaad voortuitgang is. Denk eens aan de implicatie: location based services niet vanuit GPS of de gsm-mast, maar 'gewoon' vanuit lokale wi-fi.

    Als ze dáár nou eens een open standaard van maken (niet alleen een icoontje bij starbucks, maar ook bij de huisarts, bij de V&D, de Coffee-company, etc), zodat meer ondernemers gebruik kunnen maken van deze location based narrowcasting, dan wed ik dat we heeeel snel gratis wi-fi gaan zijn op een hele hoop plaatsen. Simpelweg omdat de kosten door extra verkopen gedekt kunnen worden.

    Apple zou wel eens kunnen gaan zorgen voor een doorbraak in de acceptatie van LBS. What's next?

    geplaatst op
  • Het lijkt me zeer handig als ik straks mijn treinkaartje via mijn iPod kan kopen wanneer ik het station binnen loop...of alvast postzegels kan bestellen als ik in de rij sta bij het postkantoor... ;-)

    geplaatst op
  • Beetje off-topic, maar Nokia speelt handig in op de prijsdaling van de iPhone.

    geplaatst op
  • @Bart: "What's next": ik heb er een voorspellinkje bij gemaakt: http://www.mensmerk.nl/site/full/itunes_starbucks/. Wellicht prikkelend?

    geplaatst op
  • @Erwin, leuke voorspelling, maar ik denk dat dit een eerste stap is op een weg die nog vele malen verder gaat (zie mijn voorspelling: http://www.amazingminds.nl/blog/bart-suichies/2007/apple-zorgt-voor-doorbraak-location-based-services/)

    In mijn ogen is de iPhone lancering ook ineens helemaal logisch. Iedereen merkte terecht op dat er lang niet alle toeters en bellen opzaten die een telefoon nodig heeft. En dat klopt! Maar volgens mij moet je de lancering véél meer zien als try-out van de multi-touch interface icm een communicatie-device. Nu de eerste meningen binnen zijn, is daar binnen een maand opeens een WiFi-communicatie device, die op een waanzinnig sterke manier retail binnen het communicatie-traject haalt. Op die manier schuiven ze 1) in een meesterlijke zet de hele grps/mobile data-discussie aan de kant, 2) worden ze totaal onafhankelijk van welke telecom-aanbieder dan ook, 3) tonen ze aan dat marketing as a service op handheld devices helemaal niet zo storend hoeft te zijn (in tegenstelling tot wat onlangs gerapporteerd is), 4) hebben ze in feite een mobiel narrowcasting netwerk ontwikkeld en 5) door de prijsverlaging van de iPhone kunnen ze direct bijhouden wát de toekomst voor mobiele communicatie is.

    Ik heb het gevoel dat Apple zelf helemaal gaat voor localised WiFi services. En met de enorme penetratiegraad die de iPod heeft, zou dat wel eens een revolutie van de mobiele communicatie kunnen inluiden...

    geplaatst op
  • @Bart: en ik ben het helemaal met je eens.

    De vraag is: hoe kan de Nederlandse industrie hierop inspelen en - nog beter - hier een leidende rol in nemen?

    geplaatst op
  • * Studenten in Delft en Enschede moeten een openiPod applicatie ontwikkelen, waarmee je (a la facebook) makkelijk applicaties kan bouwen voor de iPod. De markt moet dan de rest doen.

    * Ik zie markt voor goede NL WiFi aanbieders die een gratis wifi-netwerk kunnen uitrollen @ retailers.

    * Ik zie markt voor meerdere startups die inzetten op het nieuw ontsloten 'mobiele narrowcasting'-kanaal met als kerncomponenten: wi-fi als open kanaal (ook voor non-iPod-users), retail als branche en social media als applicatie.

    Om maar eens wat te noemen.. :)

    geplaatst op
  • Ik ben het volkomen eens met wat Jeroen zegt, al is dit misschien niet iets wat wij direct zouden gebruiken, het idee erachter is wel erg goed.

    Zou toch prachtig zijn als ik de efteling in loop (of een museum) en daar wireless en floorplan krijg ik aangeboden op m'n pda (of in dit geval op m'n iPhone). Zo zijn er vast honderden voorbeelden die in de categorie 'extra verdiensten', 'service' etc kan plaatsen.

    geplaatst op
  • @Charlie: de eerste twee echte starbucks in Nederland worden in 2008 geopend om opnieuw te zien of het concept aanslaat (uit betrouwbare bron).

    geplaatst op
  • Enne, d'r is er al een tijdje een @ Nike HQ in Hilversum natuurlijk.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.