
Alle beoordelingen/meningen komen voort uit mijn visie dat alle muziek op den duur gratis wordt en dat het geld te verdienen is in de live shows (uiteraard is dat voor artiesten altijd al zo geweest).
Er zijn natuurlijk veel meer Nederlandse muziek sites dan de sites die hieronder zijn genoemd. Ik haal alleen de interessante vernieuwende sites er uit die op zijn minst een klein beetje social networking bevatten of daar op lijken. Aangezien podcasting in Nederland nog niet echt booming is heb ik deze sites er niet in opgenomen.
Artiesten overzichten 2.0
www.boomr.nl
Introductie: Een makkelijk te doorzoeken archief van muziekartiesten. Te doorzoeken op genre en populariteit.
Pluspunten: De gratis muziek wordt binnen een kort tijdsbestek aangeboden en je komt terecht bij muziek die jij graag luistert. Makkelijke navigatie.
Minpunten: Luisteraars worden niet betrokken bij de content op de website. Usability is weinig tijd aan besteed.
Aantal artiesten: +/- 650 (450 met muziek)
www.cu2.nl/cu2music
Introductie: Een extensie van CU2 waar artiesten hun muziek kunnen delen met overige CU2-leden.
Pluspunten: Luisteraars hebben enkele interactiemogelijkheden waardoor het als CU2’er leuk is om de artiestenprofielen te bezoeken. Het biedt toegevoegde waarde aan CU2.nl
Minpunten: Het zal als onafhankelijke site niet succesvol kunnen zijn, omdat luisteraars het zien als component van CU2, niet als muziek community. Bovendien valt mij het aantal artiesten zwaar tegen voor een site als CU2, die enkele jaren geleden ontzettend hot was.
Aantal artiesten: +/- 500
www.hyves.net/muziek
Introductie: Een extensie van Hyves waar artiesten hun muziek kunnen delen met Hyves-leden en ook de rest van de wereld uiteraard.
Pluspunten: Door de actieve community op Hyves is deze muziekvertakking binnen enkele maanden uitgegroeid tot de grootste muzikantendatabank van Nederland. Artiesten zijn zeer actief bezig met hun fans.
Minpunten: Ook van deze website verwacht ik als muziek site op zich geen wonderen, het is leuk voor Hyves-leden, maar de vraag is of veel mensen direct naar http://www.hyves.net/muziek gaan om daar nieuwe muziek te ontdekken, of vinden ze het leuk om te ‘hyven’ met artiesten? Naar alle waarschijnlijkheid is deze component van Hyves dus ook nooit ingezet om als muziek site te functioneren, maar om toegevoegde waarde te bieden aan de leden. (idem bij CU2) Dus leuk voor social networking in het algemeen, maar wat mij betreft niet waar je in de toekomst aan denkt bij het ontdekken van nieuwe muziek.
Aantal artiesten: +/- 8.500
www.linked-musicians.com
Introductie: Een platform voor de muziek industrie om te netwerken. Hier vind je muzikanten, managers, boekingskantoren, platenmaatschappijen en veel meer.
Pluspunten: De site faciliteert de gebruikers in het netwerken van muzikanten, bands en hun fans, en leveranciers van diensten en producten, zowel voor professionals als voor amateurs.
Minpunten: Ze zouden de directories van de profielen wat inzichtelijker kunnen maken, met name voor niet geregistreerde leden. De site heeft een samenwerking met legaldownload.nl voor de verkoop van mp3’s. Ik zou graag zien dat de site zich beperkt tot wat ze communiceren: een website voor muzikanten en professionals die kunnen netwerken met de rest van de industrie. Allerlei zaken als muziekverkoop en artiesten boeken voor feesten vind ik er niet bijpassen.
Aantal artiesten: (onbekend)
www.ongekendtalent.nl
Introductie: Een muziek site met een redactie die schrijft over muziek (Web 1.0). Deze site heeft na Hyves wel de grootste muzikantendatabank in Nederland met online muziek.
Pluspunten: Er staat veel content om de artiesten heen waardoor het de indruk geeft van een echte muzieksite. De site is eigendom van NCRV / 3FM wat betekent dat ze veel marketingkracht hebben en daarnaast bovenop het nieuws zitten, met name rondom live shows en nieuw talent.
Minpunten: De tekstuele content over muziek wordt niet tot weinig gegenereerd door bezoekers van de site. De site is wel een beetje een community door het goed betrekken van de artiesten, maar de luisteraars blijven achter en worden niet beloond voor hun acties op de site. Luisteraars kunnen wel berichten achterlaten op de profielen van de artiesten.
Aantal artiesten: 7.000
www.sellaband.com
Introductie: Een innovatief platform voor artiesten die een virtueel aandeel verkopen van hun muziek. Als een artiest $50,000 bij elkaar heeft wordt er een CD opgenomen met een producer.
Pluspunten: Artiesten zijn zeer gemotiveerd om hun fans naar deze website te lokken en hun toekomstige CD te verkopen voor een aandeel. Er komt veel viraal traffic uit voort.
Minpunten: Ik zie geen toekomst in dit model omdat er zeer weinig artiesten tot $50,000 komen en dat de verkoop van muziek weer verder gaat dalen. Luisteraars gaan helaas echt niet voor meerdere artiesten geld neerleggen waarvoor ze pas over een lange tijd iets terugzien, de nieuwe CD. Sellaband zou naar mijn inziens eens na moeten denken over een groot deel van de $50,000 in een nationale tour te stoppen, met een goede show kan ten minste geld verdiend worden door een artiest.
Aantal artiesten: +/- 1.700
www.simuze.nl
Introductie: Een muziekartiesten overzicht waarbij alle muziek een Creative Commons licentie draagt. Hierdoor kan de muziek vaak gratis afgespeeld worden in uitzendingen (podcast, radio, etc.) en kunnen artiesten gedeeltes uit liedjes gebruiken voor hun eigen muziek.
Pluspunten: Het is een unieke site met een uniek concept wat voor podcasters en artiesten kan uitgroeien tot een interessante site. Voor alsnog zie ik alleen potentie en is de uitvoering nog een beetje te karig.
Minpunten: Er zit compleet geen community gevoel in. Wat Simuze daar aan zou kunnen doen is bijvoorbeeld een plek reserveren waar artiesten gezamenlijk muziek kunnen maken. Dan krijg je een sterke artiesten community site, waar artiesten experimenteren. Je zou luisteraars er dan in kunnen betrekken door hun mening te laten uiten over de stukjes muziek, laten stemmen, etc.
Aantal artiesten: +/- 500
Artiesten boekingen 2.0:
www.musicfrom.nl/artiesten/
Introductie: Na hyves.net/muziek en ongekendtalent.nl is musicfrom de grootste site op het gebied van muziekartiesten-profielen.
Pluspunten: Je kunt in het overzicht een selectie maken op provincie, genre, etc. maar ook op boekingsprijs. Hierbij kun je in een groot aanbod zoeken naar actieve muzikanten. Musicfrom is niet een puur boekingssite, maar heeft ook een actieve community en is er veel muzieknieuws te vinden.
Minpunten: Het is geen boekingsite op zich en dat wordt door de community ook niet zo beleefd, dus hier is in principe nog wel een gat. Dan moet je wel samenwerken met een site als musicfrom die een grote database heeft. Het beste zou nog zijn als musicfrom een domeinnaam er bij neemt en daar alles inricht voor het boeken van artiesten, gebruikmakend van de huidige database.
Aantal artiesten: +/- 5.500
Live shows 2.0
www.fabchannel.com
Introductie: Online kijken naar video van live shows in Paradiso en De Melkweg, welke na afloop het archief in gaan en dus achteraf bekeken kunnen worden.
Pluspunten: De geweldige interface maakt het een makkelijk te navigeren website zonder afleidende frutsels die er niet toedoen. Sinds enkele dagen is het ook mogelijk om de Fabplayer te integreren in profielen op MySpace en binnenkort ook Hyves. Video is hot en Fabchannel lift daarop mee.
Minpunten: Weinig. Er zit niet echt een actieve community achter met onderlinge interactie, maar of dat in deze fase nodig is vraag ik mij af. De ‘Worldmap’ vind ik overigens wel een gave functie. De website heeft 8.000 bezoekers per dag en dan doe je het in een niche als deze prima. Het leuke is dat het niet eens uitmaakt dat de concerten in Nederland zijn.
www.podiuminfo.nl / www.agendainfo.nl / www.festivalinfo.nl
Introductie: Een overzicht van festivals en concerten die compleet samengesteld worden door de gebruikers.
Pluspunten: Het bedrijf achter deze site heeft begrepen hoe je de interactie tussen de gebruikers goed op gang kunt brengen en welke informatie de bezoekers willen zien (van elkaar). Je kunt als bezoeker van concerten invullen naar welke festivals en concerten je gaat en dit delen met je vrienden. Artiesten kunnen hun concerten opgeven en netwerken met bezoekers.
Minpunten: Artiesten hebben helaas geen eigen music player. Daarnaast zou deze site zich misschien toch met kaartverkoop moeten bezighouden.
www.musicwatcher.nl
Introductie: De concertagenda van alle artiesten van boomr.nl
Pluspunten: Een onafhankelijke site waarop je kunt luisteren naar een artiest en direct besluit of je naar de show toegaat.
Minpunten: Geen community.
Magazine 2.0
www.partyflock.nl
Introductie: Een van de grootste muzieksites in Nederland, die met name bekend staat als de community van party-Nederland. De site focust zich op dance muziek en al haar vertakkingen.
Pluspunten: Een krachtige community die dagelijks uren doorbrengt op de website en profielen bekijkt van alle gebruikers. De site heeft al het laatste nieuws en alle feesten in Nederland als eerste op de site staan. Door de actualiteit en de vele bezoekers is het uitgegroeid tot dé site waar alle jongeren als eerste naar toegaan als ze naar een feest willen. Ook alle discotheken en boekingskantoren zijn veel aanwezig op de site. Ik geloof meer in een site als Partyflock dan bijvoorbeeld sites als Hyves, MySpace, CU2 of alle anderen themaloze social networking sites.
Minpunten: In mijn ogen zijn er iets te veel rubrieken. Ik houd van focus. Verder knappe site.
Muziek nieuws 2.0
www.flabberm.nl
Introductie: Een muziekweblog waarbij nieuws, grappige filmpjes en nieuwe artiesten worden beschreven.
Pluspunten: Leuk om dagelijks naar leuke berichten te kijken en nieuwe artiesten te ontdekken die de redactie van FlabberMusic uitkiezen. Er zit een aardige community achter die reageert op nieuws en interactie met elkaar heeft op het forum.
Minpunten: Zoals de slogan al zegt is het “Not for the masses”, maar leuk om af en toe eens te bekijken. Daarnaast vind ik de grote header erg storend en totaal niet functioneel.
Muziek verkoop 2.0
www.legaldownload.nl
Introductie: Webwinkel voor onafhankelijke artiesten die hun muziek als mp3’s verkopen.
Pluspunten: Artiesten kunnen op een heel laagdrempelige manier hun eigen muziek verkopen aan de ‘massa’. De distributie is door internet en mp3 natuurlijk ideaal voor artiesten met een klein budget en Legaldownload maakt het artiesten makkelijk hierin.
Minpunten: Ik geloof niet in de verkoop van muziek en denk dat kleine artiesten er alles voor overhebben om zoveel mogelijk op te treden. Daardoor geven ze graag hun muziek weg als het hun lijkt te helpen bij meer promotie en meer optredens.
Radio 2.0
www.actionradio.nl
Introductie: Een interactief radiostation waarbij de luisteraars zelf bepalen welke muziek er afgespeeld wordt. Stem op je favoriete liedje en het wordt direct in de playlist van Actionradio gezet.
Pluspunten: Het publiek bepaalt zelf welke muziek het hoort (elke 15 minuten kun je stemmen). Je moet eerst lid worden en dan kun je stemmen. Radio zoals radio hoort te zijn!
Minpunten: Als radio station is het prima, maar als je de site zelf bekijkt iets minder. Je kunt niet echt makkelijk bladeren door de profielen van de mensen die stemmen hebben uitgebracht. Als ik een goed liedje hoor zou ik willen weten wie hem heeft uitgekozen en welke andere muziek hij graag luistert. Een leuke manier om nieuwe muziek te ontdekken en mensen houden er van leuke profielen van andere mensen te bekijken. Ik zou de user generated content wat prominenter naar voren laten komen in de portal en de interactie tussen gebruikers meer promoten. Het muziek nieuws mag van mij wel weg of geminimaliseerd worden.
Conclusie:
Er ontstaan leuke concepten waarbij iedereen zijn eigen visie heeft op wat er de komende jaren gaat gebeuren in de muziekwereld. Nederland loopt wel nog een beetje achter wat betreft het ontdekken van nieuwe muziek zelf. We hebben social networking sites als Hyves waardoor het makkelijker wordt om met de persoon achter de muziek in contact te komen, maar welke diensten maken het nu echt transparanter in het ontdekken van mooie muziek die past bij jouw smaak? Internationale succesvolle sites daarin zijn Last.fm, of Pandora.com. Dit zou ik graag in Nederland nog voorbij willen zien komen.