Muziek 2.0: uit Nederland, voor Nederland

22 januari 2007, 08:15

Bij marktonderzoek voor boomr.nl ging ik op zoek naar alle vernieuwende internetconcepten met als thema muziek. De bedoeling was om mij te concentreren op de Nederlandse initiatieven, die ook als doelgroep Nederlanders heeft. De vraag die centraal staat is of de websites in het volgende overzicht marktleiderpotentie hebben als muziek site (qua traffic).

Alle beoordelingen/meningen komen voort uit mijn visie dat alle muziek op den duur gratis wordt en dat het geld te verdienen is in de live shows (uiteraard is dat voor artiesten altijd al zo geweest).

Er zijn natuurlijk veel meer Nederlandse muziek sites dan de sites die hieronder zijn genoemd. Ik haal alleen de interessante vernieuwende sites er uit die op zijn minst een klein beetje social networking bevatten of daar op lijken. Aangezien podcasting in Nederland nog niet echt booming is heb ik deze sites er niet in opgenomen.

Artiesten overzichten 2.0

www.boomr.nl

Introductie: Een makkelijk te doorzoeken archief van muziekartiesten. Te doorzoeken op genre en populariteit.

Pluspunten: De gratis muziek wordt binnen een kort tijdsbestek aangeboden en je komt terecht bij muziek die jij graag luistert. Makkelijke navigatie.

Minpunten: Luisteraars worden niet betrokken bij de content op de website. Usability is weinig tijd aan besteed.

Aantal artiesten: +/- 650 (450 met muziek)

www.cu2.nl/cu2music

Introductie: Een extensie van CU2 waar artiesten hun muziek kunnen delen met overige CU2-leden.

Pluspunten: Luisteraars hebben enkele interactiemogelijkheden waardoor het als CU2’er leuk is om de artiestenprofielen te bezoeken. Het biedt toegevoegde waarde aan CU2.nl

Minpunten: Het zal als onafhankelijke site niet succesvol kunnen zijn, omdat luisteraars het zien als component van CU2, niet als muziek community. Bovendien valt mij het aantal artiesten zwaar tegen voor een site als CU2, die enkele jaren geleden ontzettend hot was.

Aantal artiesten: +/- 500

www.hyves.net/muziek

Introductie: Een extensie van Hyves waar artiesten hun muziek kunnen delen met Hyves-leden en ook de rest van de wereld uiteraard.

Pluspunten: Door de actieve community op Hyves is deze muziekvertakking binnen enkele maanden uitgegroeid tot de grootste muzikantendatabank van Nederland. Artiesten zijn zeer actief bezig met hun fans.

Minpunten: Ook van deze website verwacht ik als muziek site op zich geen wonderen, het is leuk voor Hyves-leden, maar de vraag is of veel mensen direct naar www.hyves.net/muziek gaan om daar nieuwe muziek te ontdekken, of vinden ze het leuk om te ‘hyven’ met artiesten? Naar alle waarschijnlijkheid is deze component van Hyves dus ook nooit ingezet om als muziek site te functioneren, maar om toegevoegde waarde te bieden aan de leden. (idem bij CU2) Dus leuk voor social networking in het algemeen, maar wat mij betreft niet waar je in de toekomst aan denkt bij het ontdekken van nieuwe muziek.

Aantal artiesten: +/- 8.500

www.linked-musicians.com

Introductie: Een platform voor de muziek industrie om te netwerken. Hier vind je muzikanten, managers, boekingskantoren, platenmaatschappijen en veel meer.

Pluspunten: De site faciliteert de gebruikers in het netwerken van muzikanten, bands en hun fans, en leveranciers van diensten en producten, zowel voor professionals als voor amateurs.

Minpunten: Ze zouden de directories van de profielen wat inzichtelijker kunnen maken, met name voor niet geregistreerde leden. De site heeft een samenwerking met legaldownload.nl voor de verkoop van mp3’s. Ik zou graag zien dat de site zich beperkt tot wat ze communiceren: een website voor muzikanten en professionals die kunnen netwerken met de rest van de industrie. Allerlei zaken als muziekverkoop en artiesten boeken voor feesten vind ik er niet bijpassen.

Aantal artiesten: (onbekend)

www.ongekendtalent.nl

Introductie: Een muziek site met een redactie die schrijft over muziek (Web 1.0). Deze site heeft na Hyves wel de grootste muzikantendatabank in Nederland met online muziek.

Pluspunten: Er staat veel content om de artiesten heen waardoor het de indruk geeft van een echte muzieksite. De site is eigendom van NCRV / 3FM wat betekent dat ze veel marketingkracht hebben en daarnaast bovenop het nieuws zitten, met name rondom live shows en nieuw talent.

Minpunten: De tekstuele content over muziek wordt niet tot weinig gegenereerd door bezoekers van de site. De site is wel een beetje een community door het goed betrekken van de artiesten, maar de luisteraars blijven achter en worden niet beloond voor hun acties op de site. Luisteraars kunnen wel berichten achterlaten op de profielen van de artiesten.

Aantal artiesten: 7.000

www.sellaband.com

Introductie: Een innovatief platform voor artiesten die een virtueel aandeel verkopen van hun muziek. Als een artiest $50,000 bij elkaar heeft wordt er een CD opgenomen met een producer.

Pluspunten: Artiesten zijn zeer gemotiveerd om hun fans naar deze website te lokken en hun toekomstige CD te verkopen voor een aandeel. Er komt veel viraal traffic uit voort.

Minpunten: Ik zie geen toekomst in dit model omdat er zeer weinig artiesten tot $50,000 komen en dat de verkoop van muziek weer verder gaat dalen. Luisteraars gaan helaas echt niet voor meerdere artiesten geld neerleggen waarvoor ze pas over een lange tijd iets terugzien, de nieuwe CD. Sellaband zou naar mijn inziens eens na moeten denken over een groot deel van de $50,000 in een nationale tour te stoppen, met een goede show kan ten minste geld verdiend worden door een artiest.

Aantal artiesten: +/- 1.700

www.simuze.nl

Introductie: Een muziekartiesten overzicht waarbij alle muziek een Creative Commons licentie draagt. Hierdoor kan de muziek vaak gratis afgespeeld worden in uitzendingen (podcast, radio, etc.) en kunnen artiesten gedeeltes uit liedjes gebruiken voor hun eigen muziek.

Pluspunten: Het is een unieke site met een uniek concept wat voor podcasters en artiesten kan uitgroeien tot een interessante site. Voor alsnog zie ik alleen potentie en is de uitvoering nog een beetje te karig.

Minpunten: Er zit compleet geen community gevoel in. Wat Simuze daar aan zou kunnen doen is bijvoorbeeld een plek reserveren waar artiesten gezamenlijk muziek kunnen maken. Dan krijg je een sterke artiesten community site, waar artiesten experimenteren. Je zou luisteraars er dan in kunnen betrekken door hun mening te laten uiten over de stukjes muziek, laten stemmen, etc.

Aantal artiesten: +/- 500

Artiesten boekingen 2.0:

www.musicfrom.nl/artiesten/

Introductie: Na hyves.net/muziek en ongekendtalent.nl is musicfrom de grootste site op het gebied van muziekartiesten-profielen.

Pluspunten: Je kunt in het overzicht een selectie maken op provincie, genre, etc. maar ook op boekingsprijs. Hierbij kun je in een groot aanbod zoeken naar actieve muzikanten. Musicfrom is niet een puur boekingssite, maar heeft ook een actieve community en is er veel muzieknieuws te vinden.

Minpunten: Het is geen boekingsite op zich en dat wordt door de community ook niet zo beleefd, dus hier is in principe nog wel een gat. Dan moet je wel samenwerken met een site als musicfrom die een grote database heeft. Het beste zou nog zijn als musicfrom een domeinnaam er bij neemt en daar alles inricht voor het boeken van artiesten, gebruikmakend van de huidige database.

Aantal artiesten: +/- 5.500

Live shows 2.0

www.fabchannel.com

Introductie: Online kijken naar video van live shows in Paradiso en De Melkweg, welke na afloop het archief in gaan en dus achteraf bekeken kunnen worden.

Pluspunten: De geweldige interface maakt het een makkelijk te navigeren website zonder afleidende frutsels die er niet toedoen. Sinds enkele dagen is het ook mogelijk om de Fabplayer te integreren in profielen op MySpace en binnenkort ook Hyves. Video is hot en Fabchannel lift daarop mee.

Minpunten: Weinig. Er zit niet echt een actieve community achter met onderlinge interactie, maar of dat in deze fase nodig is vraag ik mij af. De ‘Worldmap’ vind ik overigens wel een gave functie. De website heeft 8.000 bezoekers per dag en dan doe je het in een niche als deze prima. Het leuke is dat het niet eens uitmaakt dat de concerten in Nederland zijn.

www.podiuminfo.nl / www.agendainfo.nl / www.festivalinfo.nl

Introductie: Een overzicht van festivals en concerten die compleet samengesteld worden door de gebruikers.

Pluspunten: Het bedrijf achter deze site heeft begrepen hoe je de interactie tussen de gebruikers goed op gang kunt brengen en welke informatie de bezoekers willen zien (van elkaar). Je kunt als bezoeker van concerten invullen naar welke festivals en concerten je gaat en dit delen met je vrienden. Artiesten kunnen hun concerten opgeven en netwerken met bezoekers.

Minpunten: Artiesten hebben helaas geen eigen music player. Daarnaast zou deze site zich misschien toch met kaartverkoop moeten bezighouden.

www.musicwatcher.nl

Introductie: De concertagenda van alle artiesten van boomr.nl

Pluspunten: Een onafhankelijke site waarop je kunt luisteren naar een artiest en direct besluit of je naar de show toegaat.

Minpunten: Geen community.

Magazine 2.0

www.partyflock.nl

Introductie: Een van de grootste muzieksites in Nederland, die met name bekend staat als de community van party-Nederland. De site focust zich op dance muziek en al haar vertakkingen.

Pluspunten: Een krachtige community die dagelijks uren doorbrengt op de website en profielen bekijkt van alle gebruikers. De site heeft al het laatste nieuws en alle feesten in Nederland als eerste op de site staan. Door de actualiteit en de vele bezoekers is het uitgegroeid tot dé site waar alle jongeren als eerste naar toegaan als ze naar een feest willen. Ook alle discotheken en boekingskantoren zijn veel aanwezig op de site. Ik geloof meer in een site als Partyflock dan bijvoorbeeld sites als Hyves, MySpace, CU2 of alle anderen themaloze social networking sites.

Minpunten: In mijn ogen zijn er iets te veel rubrieken. Ik houd van focus. Verder knappe site.

Muziek nieuws 2.0

www.flabberm.nl

Introductie: Een muziekweblog waarbij nieuws, grappige filmpjes en nieuwe artiesten worden beschreven.

Pluspunten: Leuk om dagelijks naar leuke berichten te kijken en nieuwe artiesten te ontdekken die de redactie van FlabberMusic uitkiezen. Er zit een aardige community achter die reageert op nieuws en interactie met elkaar heeft op het forum.

Minpunten: Zoals de slogan al zegt is het “Not for the masses”, maar leuk om af en toe eens te bekijken. Daarnaast vind ik de grote header erg storend en totaal niet functioneel.

Muziek verkoop 2.0

www.legaldownload.nl

Introductie: Webwinkel voor onafhankelijke artiesten die hun muziek als mp3’s verkopen.

Pluspunten: Artiesten kunnen op een heel laagdrempelige manier hun eigen muziek verkopen aan de ‘massa’. De distributie is door internet en mp3 natuurlijk ideaal voor artiesten met een klein budget en Legaldownload maakt het artiesten makkelijk hierin.

Minpunten: Ik geloof niet in de verkoop van muziek en denk dat kleine artiesten er alles voor overhebben om zoveel mogelijk op te treden. Daardoor geven ze graag hun muziek weg als het hun lijkt te helpen bij meer promotie en meer optredens.

Radio 2.0

www.actionradio.nl

Introductie: Een interactief radiostation waarbij de luisteraars zelf bepalen welke muziek er afgespeeld wordt. Stem op je favoriete liedje en het wordt direct in de playlist van Actionradio gezet.

Pluspunten: Het publiek bepaalt zelf welke muziek het hoort (elke 15 minuten kun je stemmen). Je moet eerst lid worden en dan kun je stemmen. Radio zoals radio hoort te zijn!

Minpunten: Als radio station is het prima, maar als je de site zelf bekijkt iets minder. Je kunt niet echt makkelijk bladeren door de profielen van de mensen die stemmen hebben uitgebracht. Als ik een goed liedje hoor zou ik willen weten wie hem heeft uitgekozen en welke andere muziek hij graag luistert. Een leuke manier om nieuwe muziek te ontdekken en mensen houden er van leuke profielen van andere mensen te bekijken. Ik zou de user generated content wat prominenter naar voren laten komen in de portal en de interactie tussen gebruikers meer promoten. Het muziek nieuws mag van mij wel weg of geminimaliseerd worden.

Conclusie:

Er ontstaan leuke concepten waarbij iedereen zijn eigen visie heeft op wat er de komende jaren gaat gebeuren in de muziekwereld. Nederland loopt wel nog een beetje achter wat betreft het ontdekken van nieuwe muziek zelf. We hebben social networking sites als Hyves waardoor het makkelijker wordt om met de persoon achter de muziek in contact te komen, maar welke diensten maken het nu echt transparanter in het ontdekken van mooie muziek die past bij jouw smaak? Internationale succesvolle sites daarin zijn Last.fm, of Pandora.com. Dit zou ik graag in Nederland nog voorbij willen zien komen.

Maurice Brand
Directeur bij Opmax BV

Maurice Brand is oprichter en community manager bij BOOMR.nl, een muziek platform gericht op lokale artiesten.

Categorie
Tags

24 Reacties

    brandnewmedia

    Zoals gezegd ben ik betrokken in boomr.nl en ben ik benieuwd naar jullie bevindingen over de muziekmarkt. Met name welke rol internet in de komende 5 jaar gaat vervullen. De afgelopen 5 jaar waren in ieder geval niet zonder tumult!


    22 januari 2007 om 09:06
    Bernard Flach

    Jammer dat podcasting buiten dit verhaal word gehouden. Podcasting is op dit moment zeer zeker in trek. Wij, van podcastinfo.nl, proberen zoveel mogelijk de beginnende podcaster op weg te helpen en waar nodig passen wij onze informatie aan, en/of sturen informatie door aan onze hosting-partner podplaza om zo ook hun te helpen het gemakkelijker te maken voor de non-geek.

    Hierbij hoort natuurlijk ook muziek.

    Voor de podcaster is goede muziek ook belangrijk en Boomr is voor ons een belangrijke pagina geworden. Daar muziek met rechten een risicopunt is voor de podcaster zullen de meesten toch op zoek gaan naar andere muziek : de zogenaamde podsafe muziek. Podcasting kan dus,m mits het door iedereen gedragen word, een mooi podium zijn voor de beginnende artiest. Voor boomr.nl niets anders dan alleen maar lof dat ze toch in de wereld van de podcasting zijn gestapt.


    22 januari 2007 om 09:21
    Remco Bos

    Hallo Maurice,

    ik heb nog een aanvulling voor deze lijst: http://www.radiodigitaal.nl. Radio Digitaal is een zusje van Radio 538, Juize FM en Radio 10 Gold en is in April 2006 gelanceerd. Het bestaat nu nog uit 8 permanente radiostations en een steeds wisselend themakanaal. Vorig jaar waren dat WK Radio en Kersthits.nl. Op dit moment hebben we voor alle wintersport liefhebbers Apres Ski Radio. De stations zijn interactief d.w.z. dat de luisteraar kan stemmen op de liedjes. Deze votes worden meegenomen tijdens het samenstellen van de playlists per station.

    Wekelijks wordt er op http://www.radiodigitaal.nl ongeveer 450.000 keer stream gestart. De gemiddelde luisterduur is > 1 uur.

    Ik sluit me verder aan bij Bernard. Podcasting had er bij moeten staan. De wekelijkse Radio 538 Dance Department podcast is na iets meer dan 1 jaar 2.000.000 opgevraagd.


    22 januari 2007 om 09:40
    brandnewmedia

    Remco, dank voor de tip, ik kende hem niet en Google en Startpagina blijkbaar ook niet :-). Misschien goed om hier wat aan te doen. Principe achter Radio digitaal ziet er aardig uit, maar of hij nu al past bij vooraanstaande muziek sites? Web 2.0 is het overigens wel. Als Nederland.fm b.v. Web 2.0 was geweest had die er wel ingestaan.


    22 januari 2007 om 10:01
    Remco Bos

    Maurice,

    ik zal het nog verder toelichten.

    Internetradio mag dan niet nieuw zijn maar is in Nederland nooit echt van de grond gekomen. Een portal als Nederland.FM teert op de bekendheid van de grote stations die ook in de ether uitzenden en heeft dus veel luisteraars. Radio Digitaal is een platform waarbij het web vooralsnog de enige vorm van distributie is. Daarnaast is de content uniek. Radio Digitaal en het web moet in mijn ogen redelijk kunnen voorzien in de vraag naar de ‘Long Tail’ van muziek in de vorm van een radiobroadcast. De etherstations hebben te makenDe stations van Radio Digitaal worden op dezelfde manier samengesteld als bijvoorbeeld Radio 538, kortom het zijn échte radiostations met commercial blokken en ANP nieuws op het hele uur (afgezien van 24-7 Dance en Hits4Kids). Radio onderscheidt zich van online muziek in de manier waarop de playlist is samengesteld. Het geeft dus ook een totaal ervaring dan bijvoorbeeld een Pandora station.

    Het vooruitstrevende aan Radio Digitaal is dat het echte Radio is.


    22 januari 2007 om 10:18
    Bernard Flach

    @remco,

    Graag zou ik met jou even in contact komen. Telefoon en contact gegevens zijn te vinden op de contactpagina van http://www.podcastinfo.nl


    22 januari 2007 om 10:25
    brandnewmedia

    @Erwin, ziet er goed uit. Ik zal er nog induiken voor meer informatie te vergaren.

    @Remco, kunnen jullie nog een extra kanaal gebruiken op RadioDigitaal met alleen maar muziek met onafhankelijk artiesten van Nederlandse bodem? Boomr zou graag willen samenwerken om het te kunnen realiseren.


    22 januari 2007 om 11:43
    Remco Bos

    @Maurice, we kijken altijd naar uitbreiding van de stations. Dat kan we op twee manieren. Naast mediaexploitant is Radio Digitaal ook een faciliterend bedrijf. Wij kunnen webradiostations voor adverteerders maken. Radio Digitaal beschikt ook een zeer schaalbare uitzendstraat en een radiostation is ongeveer in 8 weken opgezet. De adverteeder beschikt dan over alle commerciele uitingen in de stream en rondom de stream en kan desgwenst het station op http://www.radiodigitaal.nl zetten of binnen eigen omgeving plaatsen. De functionaliteiten van het station zijn in overleg te bepalen.

    Naast de 8 vaste stations zullen wij ook over niet al te lange tijd extra stations gaan lanceren.

    @Bernard. Ik neem contact met je op.


    22 januari 2007 om 12:22
    brandnewmedia

    @Remco, kun je mij je reactie nog ff mailen? maurice@brandnewmedia.nl – Dan reageer ik er op.


    22 januari 2007 om 12:38
    brandnewmedia

    @Laurens, haha AsIce ken ik volgens mij nog van ‘vroeger’, een jaar of 4 geleden. Kan het zijn dat er nog Australiërs aan mee hebben gewerkt? Of haal ik 2 sites door elkaar? Ze lijken dan wel op elkaar. AsIce ken ik sowieso wel. Leuk.


    22 januari 2007 om 12:47
    Laurens T

    Oh, dat is goed om te horen, Maurice. Australiërs hebben hier overigens niet aan meegewerkt..


    22 januari 2007 om 13:04
    Mark de Wit

    Het Sellaband.com concept werkt zo goed, en het blijkt zo verslavend te werken dat er nu ook al sites ontstaan als http://www.imasellabandaddict.com 🙂

    Hoezo geen toekomst???


    24 januari 2007 om 09:52
    brandnewmedia

    @Mark, toekomst is haast nooit gebaseerd op hypes. Toekomst gaat over de vraag hoe de markt zich beweegt en ik zie de markt niet haar gedrag veranderen door een concept als Sellaband. Mijn visie is dat je muziek niet meer moet zien als betaald, maar als middel om naar concerten getrokken te worden.

    Sellaband is toch voor muziekfans, niet voor investeerders (waardeloos rendement), dus ik vraag mij af of het lang standhoudt. PS: Ik geloof best dat de eigenaren van Sellaband.com een jaartje of 2-4 leuk geld kunnen verdienen! Maar dit is niet hoe de muziekindustrie er voor de komende 20 jaar uit gaat zien! Dat is wat ik bedoel.


    24 januari 2007 om 10:18
    ErwinVanLun

    @Maurice: “Mijn visie is dat je muziek niet meer moet zien als betaald, maar als middel om naar concerten getrokken te worden.”. Bijna eens. Het gaat straks niet meer om het bezit van muziek maar om de mogelijkheid elk nummer dat ooit ter wereld is gemaakt direct af te spelen. Voor die keuzevrijheid ga je straks betalen. Misschien betaal je wel per minuut, of in een abonnementvorm. Het bezit van muziek (in de vorm van MP3 of elk ander formaat) is straks volstrekt achterhaald. De grootste inkomsten komen dan uit optredens, merchandising en uit fanclub contributies. Net als alle kunstenaars (denk aan schilders, theatermensen, dichters) kunnen alleen de echte talenten hier een goede boterham aan verdienen.


    24 januari 2007 om 10:24
    brandnewmedia

    @Erwin, “De grootste inkomsten komen dan uit optredens..” – Dat is al jaaaaren zo. Artiesten (op de top van de ijsberg na) houden nooit een cent over van de verkoop van de cd’s, de marges zijn debiel laag en ze moeten hun voorschot (waar de producer van wordt betaald) nog aflossen bij de platenmaatschappij. Verder betwijfel ik het model wat je bedacht hebt. Ik denk dat muziek net als alle content gratis wordt, net als video en boeken.


    24 januari 2007 om 10:48
    ErwinVanLun

    @Maurice. Saai, we zijn het eens :-s

    “Dat is al jaaaaren zo”: eens natuurlijk. Ik bedoelde ook de grote artiesten, die zijn verbonden aan de grote platenmaatschappijen, die wel de discussies bepalen die wij hier voeren.

    “Ik denk dat muziek net als alle content gratis wordt”. Ook eens. Maar de juiste content voor jou specifiek bij elkaar te zoeken, te onthouden en toegankelijk te maken, dat is de service waar je voor gaat betalen. Als je gaat zoeken, kan je dat nummer best gratis downloaden. Maar wie wil dat nou? Niemand wil zoeken, iedereen wil luisteren. Mensen willen niet klikken, mensen willen auditief vermaakt worden. En wel op commando. En dat gaat ze geld kosten.


    24 januari 2007 om 10:56
    brandnewmedia

    @Erwin, saai inderdaad. 100% eens.


    24 januari 2007 om 11:02
    StephanV

    Leuke, m.i. gechargeerde, quote van Lawrence Lessig: “MP3s are artist metadata.”


    24 januari 2007 om 18:34
    Rob Menzo

    Inmiddels ook een toevoeging aan deze lijst, zij het ruim 2 jaar later.

    http://www.pajaro.nu

    Een online zoekmachine voor offline entertainment.

    Dus niet alleen muziek, maar ook clowns, goochelaars, dansers etc.

    Grootste pluspunt aan mijn site is, denk ik, dat artiesten geen bemiddelingskosten aan mij hoeven te betalen, dat maakt de drempel erg laag. En bewijst zich door het enorme aantal artiesten in de database (in de eerste 2 weken meer dan 400, nu meer dan 1000).

    Dat de site aan een vernieuwing toe is, klopt. Versie 1.0 is over enkele weken klaar en zal zich meer en meer richten op bezoekers die “iets te vieren hebben”.

    Leuk om te zien dat we allemaal leuk met muziek bezig zijn, en de stimulatie van jong/nieuw/onbekend talent.


    8 oktober 2009 om 15:13

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!