Je bekijkt een artikel van BBP
partner

Moet ik mijn teksten aanpassen op de Belgische website? #spon

BBP
3 december 2021, 13:59

Wist je dat 95 procent van de Nederlandse bedrijven die actief worden op de Belgische markt een copy-paste strategie en website voeren? En dat zij hier heel wat kansen laten liggen? Eric Lippens kan het weten, hij vraagt elk kwartaal aan 100 Belgen hoe Nederlandse bedrijven zaken met hen zouden moeten doen. Daarmee helpt hij ondernemingen om typische ‘Nederlandse fouten’ te vermijden. Lezers kunnen prangende vragen insturen die hij hier zal beantwoorden. Dit keer: Moet ik mijn teksten aanpassen op de Belgische website?

Het Vlaams en het Nederlands, dat is toch één en dezelfde taal? Het lijkt soms om kleine verschillen in betekenis te gaan, maar toch luidt mijn antwoord op deze vraag volmondig ‘Ja!’ Vanuit mijn eigen ervaring, maar ook vanuit de bevraging bij 100 Belgen komt dit duidelijk naar voren als een actiepunt voor Nederlandse websites. Maar liefst één op de drie Belgen geeft aan zich te storen aan niet-aangepaste taal.

Dat is niet zo gek. Veel Nederlandse uitdrukkingen, begrippen en woorden betekenen niet 100 procent hetzelfde in Vlaanderen. Lees even mee:

En dan hebben we nog een aanbieder van elektriciteitsmaterialen die heel zijn site had opgebouwd rond het woord ‘groepenkast’, terwijl dit in België een ‘zekeringskast’ heet. Een aanbieder van bouwmaterialen vroeg zich af waarom hij in de zomer niets verkocht in België. In België is het bouwverlof tijdens de laatste 3 weken van juli en in Nederland is er bouwvak in augustus en waren zij gesloten voor levering.

Bij het aanpassen van de Nederlandse teksten zien we de gemiddelde click-through ratio’s (CTR’s) en conversion rates ook stijgen; gemiddeld conversiestijgingen van rond de 30 procent. Ook de CTR’s stijgen en de kosten per conversie gaan naar beneden.

Conversiekiller

Als extra tip geven we de grootste conversiekiller op de Belgische markt mee: iDeal! Dit bestaat niet in België en toch zien we bij Nederlandse webshops vaak alleen keuze uit iDeal en PayPal. PayPal heeft slechts een klein marktaandeel in België. Zorg altijd voor Bancontact en Kredietkaart als optie. Maar liefst 77 procent van de Belgen wil nooit meer op een site bestellen als deze keuzes niet aanwezig zijn.

Wij zijn een onafhankelijk B2B-mediabedrijf en al ruim 10 jaar gespecialiseerd in het bieden van relevante vakinformatie. Via crossmediale platforms richten wij ons op ondernemers en professionals in de Nederlandse marketingsector, de e-commerce sector en in customer contact centers. Daarnaast is BBP Media internationaal actief als informatieleverancier in de e-commerce markt. Inmiddels heeft de organisatie met een leidend global congres en een drietalige website een aanzienlijke internationale positie opgebouwd. Samenwerking met branchepartijen zoals verenigingen en associaties, is een kerncompetentie van BBP Media.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!