Moederdag-e-mails, de moeite waard

Open rate zelfs hoger in de week ná Moederdag

Moederdag-e-mails, de moeite waard

Moederdag is het ideale excuus om iets bijzonders voor je e-mailinschrijvers te doen. Gewoon omdat je van hen houdt, maar ook hun moeder, vrouw en vriendin. Tegelijkertijd is Moederdag voor verschillende branches ook één van de grootste feestdagen qua omzet. Dus geen slecht idee om die beide te combineren en een sterke e-mailcampagne te doen dit jaar. Hier een aantal tips die je moeder trots zullen maken op je!

Speciale dagen op de e-mailmarketingkalender

Ten eerste, het is een goed idee om je (e-mail)marketingactiviteiten van tevoren in te plannen met behulp van een marketingkalender. Dat kan zo eenvoudig zijn als een lijst met aankomende events en speciale dagen gecombineerd met de (e-mail)marketingactiviteiten die je op een tijdslijn plaatst. Op die manier wordt het makkelijker om vooruit te kijken en de juiste planning aan te houden. Sommige campagnes zijn het meest effectief vóór of juist na de datum. Zo ook met moederdag...

Het meest interessante segment

Je kunt de eerste stappen nemen richting een gesegmenteerde e-mailcampagne met een combinatie van leeftijd en geslacht. Mannen zijn volgens onderzoek van het Amerikaanse NRF de big spenders op Moederdag, het kan dan ook een zeer stressvolle dag zijn. Ze geven in ieder geval meer uit dan moeders of de jongere generatie. Dit is al een goede reden om een gesegmenteerde e-mail op te stellen en er het meeste uit te halen. (denk aan prijsstelling, aankoopmotieven, etc).

En als die data niet beschikbaar is?

mothersday email example

Niet iedere e-mail marketeer heeft die gegevens voorhanden. Een voorbeeld hoe het dan kan, is van Yahoo! Zij hebben een groot aantal vrouwen in hun database, maar zijn dit moeders, dochters, grootmoeders? Hun e-mailnieuwsbrief ging daarom ook niet in op het geven van cadeaus, maar op wat je op die dag kunt doen. Door het perspectief iets te veranderen, wordt deze breder toepasbaar en wordt een betere match van de e-mailmarketing met de doelgroep gemaakt zonder verder te segmenteren.

Het juiste tijdstip om de moedersdag-e-mail te sturen

Transacties die via e-mail gedreven worden hebben hun piek twee weken voor moedersdag volgens een rapport van Experian. In datzelfde rapport wordt ook aangegeven dat e-mails met “Mother’s Day” in de onderwerpsregel de week ná de dag 44% hogere openingsratio hebben. Geen slecht idee dus om ook na te denken om nog een mail te sturen na Moederdag.

De vraag is natuurlijk waarom deze mails na Moederdag nog zo goed worden geopend. Natuurlijk zijn er mensen die niet op de dag zelf naar moeder gaan. Het kan ook zijn dat het cadeau niet zo aanslaat en er een vervangende moet worden gezocht. Een derde optie kan zijn dat het gewoon opvalt, want een moedersdag-e-mail na de dag is toch opmerkelijk.

Met die laatste reden kan de e-mailmarketeer het meeste. De aandacht van de ontvangers trekken met een opvallende onderwerpsregel en daarna die aandacht gebruiken om in de mail verder op door te bouwen (maar het hoeft dus niet per se een moedersdag e-mail te zijn).

Dit artikel is eerder gepubliceerd als Mother's day emails to make mom proud.

Credits afbeelding: pizzodisevo (CC)


Geplaatst in

Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.