Ongewenste mail geeft meer stress dan ongewenste schoonmoeder

29 april 2011, 04:31

Met moederdag om de hoek is het goed om te weten dat mensen zich zorgen maken om ergere dingen dan een bezoek aan hun schoonmoeder. In november 2010 is in de UK het Spam Customer Survey onderzoek gehouden. In dit onderzoek is een groep van 1000 Engelse volwassenen ondervraagd over hun emailgedrag en houding tegenover ongewenste mail . Hieruit bleek dat meer dan de helft van de ondervraagden, 58% zich zorgen maakt over de hoeveelheid ongewenste email (spam). Nog schokkender is dat uit het onderzoek bleek ook dat tweederde ook mail ontvangt van bekende merken die ze eigenlijk niet (meer) wilden.

Van degenen die gestressed zijn over spam, vond:

• 25 % het nog meer stressvol dan een bezoek aan de schoonmoeder

• 65% geeft aan dat ze echt boos worden door het ontvangen van spam

Jongeren minder gestressed

Bedrijven moeten vooral oppassen met het afschrikken van de oudere generatie, de ‘silver surfers’ met een leeftijd van 55+. Van hen is 70% bezorgd over spam. In de UK is deze groep verantwoordelijk voor 31% van het webgebruik. De jongeren bleken minder snel gestressed.

Een korreltje zout?

Het is geweldig om te zien dat niet iedereen het bezoek aan de schoonmoeder het meest stressvolle ter wereld vindt, maar misschien betekent dit ook wel dat de schoonmoeders het over het algemeen gewoon goed doen bij schoonzonen en -dochters. De onderzoekers zelf hebben er overigens wel baat bij dat mensen zich ergeren aan ongewenste mail, aangezien zij een product bieden dat daartegen zou moeten helpen. In Nederland kun je individuele klachten melden bij de emailassociatie (binnenkort DDMA email council) en indien het bedrijf geen lid is, bij de OPTA. Op beide sites is ook informatie te vinden over de Nederlandse wetgeving.

Bekende merken

Het belangrijkste doel van de onderzoekers van Spam Ratings was echter ook nobel. De bekende merken die zich niet aan de regels houden te benoemen via hun Facebook pagina en deze tot de orde roepen. Om zo het versturen van ongewenste mail door hen te stoppen. Deze bedrijven hebben ook een voorbeeldfunctie en als ze het niet netjes doen is dat wat mij betreft erger dan iedere schoonmoeder.

Jordie van Rijn
Email Marketing Consultant bij eMailMonday

Jordie van Rijn is onafhankelijk eCRM en email marketing consultant. En schrijver van het boek E-mailmarketing in 60 minuten. Een van de "50 Online Marketing Influencers to Watch" van Entrepreneur.com Hij houdt zich bezig met slimme marketing campagnes die de klantrelatie intensiveren. Hij is oprichter van het internationale platform voor selectie van email marketing service providers. Neem contact op met Jordie via zijn site: eMailMonday Twitter NL: @emailmonday Twitter Internationaal (engels): @jvanrijn Of bekijk ook emailaudience

Categorie
Tags

1 Reactie

    Dylan van der Heij

    Gelukkig heb ik een hele lieve schoonmoeder en een hele goede vriend die toch wel goed filtert!

    thanks voor je inzichten Jordie =)


    8 mei 2012 om 13:12

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!