Minder uitgaven online advertising

21 november 2002, 12:17

Amerikaanse adverteerders gaven de eerste negen maanden van dit jaar achttien procent minder uit aan internetreclame dan in dezelfde periode vorig jaar. Dit volgens CMR, een Amerikaanse meetbureau dat omzetgegevens verzamelt van de belangrijkste media.

Internet doet het hiermee in vergelijking tot andere media ?het slechtste?. De omzet daalde van 4,6 miljard dollar vorig jaar naar 3,8 miljard dollar dit jaar.

De totale advertentie-omzet bedroeg de eerste negen maanden 84,4 miljard dollar, een groei van 2,2 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2001. Als groei-oorzaken noemt het CMR de verkiezingen in de VS, agressievere sales en een rebound van 11 september 2001.

Media die het wel goed deden, waren ondere andere Spaanse televisiezenders (+26 procent), zondagskranten (+10 procent), lokale radio-omroepen (+10 procent) en regionale dagbladen (+8 procent). Dalers waren vakbladen (-17 procent), outdoor reclame (-4 procent) en kabeltelevisie (-1 procent).

CMR voorspelt in 2002 een groei van de totale advertentie-omzet met 2,5 procent. Veel hangt af van de naderende feestdagen.(19 NOV 2002)

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!