Minder dan 10% van bedrijven gebruikt op website pop-up-reclame
Pop-up-reclame komt minder voor dan de meeste internetgebruikers denken. Slechts 9,2% van alle bedrijven die op het internet reclame maken doen dat met pop-ups.
Alle pop-up-reclame tezamen maakte in de eerste zeven maanden van 2002 slechts 2% van de online reclamebestedingen uit. Dit blijkt uit cijfers van Nielsen/NetRatings. Uit het onderzoek bleek ook dat slechts 63 bedrijven verantwoordelijk zijn voor 80% van alle pop-up-reclame. Nog eens 2.145 bedrijven namen de overige 20% voor hun rekening.Omdat pop-up-reclame erg opvalt en veel internetters irriteert, heeft een aantal bedrijven initiatieven ondernomen om daar een eind aan te maken. Blazing Logic uit Californie gebruikt de pop-up-reclame zelf om de gebruiker naar zijn mening te vragen en tegelijk software die pop-up-reclame blokkeert te promoten. Bezoekers van de website krijgen vragen voorgelegd als `Heeft u genoeg van irritante pop-ups?` en `Wilt u dat dit de laatste irritante pop-up-reclame is waar u ooit nog mee wordt lastiggevallen?`.
Bron: Marketing Management p. 5, 1/2 p.