Je bekijkt een artikel van

‘Mijn rol als sparringpartner voor de directie versterken. Dat was ook het doel.’

De marketingopleiding NIMA C ís te doen, mits je het echt graag wil. Verse diplomahouder Shirley Coenen: ‘Achteraf was het het waard. Nu heb ik weer tijd voor andere dingen. Thuis hebben we direct een flesje bubbels opengetrokken.’

29 november 2023, 11:00 859 x gelezen

NIMA C wordt geregeld zomaar in één rijtje genoemd met de overbekende NIMA-diploma’s NIMA A en  NIMA B. Vooral die laatste heeft al decennia een wat mythische status als hét marketingdiploma en een soort tijdelijk levensdoel voor alles en iedereen die zijn of haar marketingkennis op dat niveau te krijgen. ‘C’ is nog een tandje daarbij.

Stop je niet voordat je de top in het marketingvak hebt bereikt? Ben je de commerciële beleidsbepaler van een organisatie of merk, of ambieer je die functie? Dan is NIMA C Marketing je op het lijf geschreven. Je gaat commerciële uitdagingen vanuit een helikopterview analyseren en vertaalt de uitkomsten naar een slagvaardig strategisch marketingbeleid.

Getuigenissen van NIMA C-veteranen

NIMA-collega Yvonne Nicasie is begonnen aan een interview-serie met professionals die NIMA C gedaan hebben om hen te vragen naar het hoe en vooral ook het waarom. Denk je er zelf over om een NIMA C-opleiding te volgen, maar heb je twijfels hoe je dat aanpakt of wat je er allemaal voor moet doen; kortom ben je benieuwd hóe kandidaten hun NIMA C hebben gehaald? Dan geven deze interviews richting en een idee. In de serie geven ze een authentieke beschrijving over wie ze zijn en welke doelen ze voor ogen hadden voordat ze eraan begonnen. De interviews zijn eerder gepubliceerd op NIMA.nl

En NIMA C doe je zeker niet in one day, maar er worden geregeld kennismakingsdagen georganiseerd om een idee te krijgen van de stof die wordt behandelend, opgeven daarvoor kan hier of mail even met NIMA als je daarover meer wilt weten.

Waar kennen we je ook alweer van?

‘Mijn naam is Shirley Coenen, een gepassioneerde marketing- en communicatieprofessional met bijna twee decennia ervaring in de financiële dienstverlening.  Ik woon in Veldhoven met mijn man en kinderen en ben sinds acht jaar werkzaam als Marketing- en Communicatiemanager bij TAF Verzekeringen.’

Waarom gekozen voor een NIMA C opleiding?

‘Met een klein team en veel werkzaamheden hield ik me – te – vaak bezig met operationele taken. Met een NIMA C-studie, hoopte ik mijn focus meer te verleggen naar strategisch denken en meer vooruit te kijken in plaats van alleen te reageren op wat er nu in de markt gebeurt.’

Wat heb je moeten doen om de opleiding af te ronden en wat heb je moeten laten?

‘Het theoriegedeelte en de klassikale lessen waren behapbaar. Echter, de scriptiefase vereiste discipline en planning. Zonder geplande lessen, moest ik zelfstandig aan het werk. Ik maakte samen met mijn begeleider een planning. Ik heb heel wat avonden en weekenden moeten opofferen om deze planning te halen. Dat vergde vooral veel geduld van mijn gezin.’

Was je tevreden met de opleider en de begeleidende docent?

‘Over het algemeen was ik tevreden. De lessen waren inspirerend en praktijkgericht. Tijdens het scriptietraject heeft mijn begeleider me regelmatig van feedback voorzien en gemotiveerd op de momenten dat ik het even niet meer zag zitten. Maar ik moet zeggen dat ik intern ook heel fijn begeleid werd, dus dat heeft zeker ook meegeholpen. Ik stond er niet alleen voor. Wel heb ik ondervonden dat er soms een discrepantie zat tussen wat mijn begeleider dacht dat goed was en hoe het NIMA ernaar keek. Uiteindelijk moet je het echt zelf doen met de feedback die je krijgt.’

Wat was de casus?

‘Mijn organisatie is marktleider in de markt voor overlijdensrisicoverzekeringen via het intermediair. Door veranderende marktomstandigheden is de ORV-markt kleiner geworden. In mijn scriptie-onderzoek ik nieuwe groeimogelijkheden, daarbij heb ik me vooral gericht op de veranderende klantbehoeften en alternatieve distributiekanalen.’

Wat miste je?

‘Tijdens de scriptiefase miste ik terugkomdagen met mijn klasgenoten en begeleiders voor een 360 graden-blik, als motivatie, ijkpunt en om elkaar verder te helpen.’

Wat vond je van het examen?

‘Het examen was goed, met vriendelijke examinatoren die oprecht geïnteresseerd waren in mijn casus. De feedback was waardevol, de tips waren goed en het behaalde cijfer gelukkig ook, haha.’

Hoe voelde het toen je je uitslag kreeg bij de scriptie?

‘Opgelucht en dolblij. Het was een zware taak, maar achteraf was het het waard. Nu heb ik weer tijd voor andere dingen. Thuis hebben we direct een flesje bubbels opengetrokken.’

Wat ga je als NIMA C professional anders doen?

‘Ik zal zaken meer strategisch benaderen en mijn rol als sparringpartner voor de directie versterken. Dat was ook het doel van deze opleiding.’

Jouw advies voor toekomstige studenten en voor NIMA?

‘Maak tijd. Onderschat het niet. Zoek steun bij een groepje medestudenten. En voor het NIMA; treed op als tweede lezer. Zodat er op voorhand al feedback ligt dat in lijn is met dat van de begeleider van het opleidingsinstituut.’

NIMA is het Nederlands Instituut voor Marketing, een beroepsvereniging voor professionals in het marketingvak. We bieden marketeers de gelegenheid elkaar te ontmoeten en van elkaar te leren op verschillende niveaus: omdat ze in dezelfde specialisatie hebben, omdat ze in elkaars directe omgeving werken of omdat ze op een vergelijkbaar niveau functioneren. NIMA heeft een divers aanbod (bij-) scholing en opleiding via korte eigen marketingtrainingen en is bekend als het instituut waar je examen kunt afleggen op NIMA A-, B- of C-niveau. NIMA is aangesloten bij de European Marketing Confederation. Sluit je aan bij NIMA!

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!