Michiel Huijser (Rembrandthuis): “Je moet je eigen verhaal echt op orde hebben”
Michiel Huijser noemt zichzelf een ‘cultural entrepeneur’. Zijn hele werkzame leven brengt hij al door in de culturele sector. Het bracht hem van Abu Dhabi tot Enkhuizen. Sinds een half jaar is hij de directeur van het Rembrandthuis in Amsterdam. Hij is expert in het re-branden van musea en heeft daardoor een verhaal dat ook voor uitgevers interessant is. Waarom? Dat zal hij op 19 november op inct.spiratie vertellen. We maken hier alvast kennis met een bevlogen ondernemer in een sector waar ‘ondernemen’ niet heel vanzelfsprekend is.
Deze blogpost is geschreven door David Huijzer, uitgever/hoofdredacteur van inct.
Huijser begon zijn carrière als galeriehouder aan de Bloemgracht in Amsterdam. Begin deze eeuw werd hij gevraagd om in Rotterdam te helpen met het opzetten van de kunstmanifestatie Art Rotterdam in de Cruiseterminal op de Kop van Zuid. Zijn aanpak was voor de opdrachtgever, de Gemeente Rotterdam, direct al verrassend. “Het kost jullie niets, wij organiseren het, wij doen dat als ondernemer.” Het duurde een paar jaar, maar de manifestatie werd een groot succes, met internationale actuele kunst als speerpunt.
Het succes bracht hem naar Enkhuizen, waar het Zuiderzeemuseum hem vroeg directeur te worden. Huijser bracht er een omwenteling teweeg. “Ik dacht intensief na over de vraag: waarvoor doen we het? Zo kwam ik op het plan om de transitie te maken van een museum over de Zuiderzee naar een museum over water. Alles veranderde daardoor: we kregen nieuwe bezoekers, we konden nieuwe thema’s behandelen en we konden nieuwe samenwerkingen aangaan.”
Abu Dhabi
De nieuwe benadering bleef niet onopgemerkt in het buitenland en zo kwam het dat Huijser benaderd werd om een kunsthal in Abu Dhabi te gaan leiden. “Mijn opdracht was om dat instituut snel op de kaart te zetten. Uiteindelijk heb ik er tweeënhalf jaar gezeten. Eerst een halfjaar bij de kunsthal, toen werd dat project al weer stilgelegd. Daarna werkte ik voor een bureau voor cultural branding dat ik had opgezet.” En toen kwam het Rembrandthuis.
“Het Rembrandthuis is een goedlopend museum, enigszins traditioneel, waar vooral veel toeristen komen. Mijn opdracht is om het Rembrandthuis opnieuw op de kaart te zetten en dan vooral voor de Nederlanders. Dat wil doen door het verhaal van Rembrandt te vertellen, vanuit zijn persoon. Rembrandt was niet alleen een schilder, maar ook een leermeester en een ondernemer. Ik wil al die verhalen vertellen waarbij ik een link wil leggen naar het heden.”
Het museum moet een merk zijn
Huijser vindt vooral relevantie belangrijk: “Je moet kunnen vertellen waarom je er bent als museum en waarom je doet wat je doet”. Huijser zegt dat hij het museum binnenstebuiten zal keren: “We gaan samenwerken met relevante partners die ons kunnen helpen het verhaal te vertellen. Het museum moet een merk zijn, dat is in deze wereld een nieuwe benadering”.
Een goed voorbeeld van deze benadering is volgens Huijser het nieuwe Rijksmuseum. “Dat museum is van een objectgerichte plaats omgeturnd in ons nationaal historisch museum. Het Rijksmuseum vertelt het verhaal van onze geschiedenis aan de hand van objecten, niet andersom zoals vroeger het geval was. Je ziet een direct effect, er komen 60 procent meer bezoekers uit Nederland zelf.”
Drie pijlers
Volgens Huijser rust het cultureel ondernemen op drie pijlers: ten eerste moet je de bedrijfsvoering op orde hebben, ten tweede moet je de commerciële kant goed uitwerken en als derde pijler is er natuurlijk de inhoudelijke component. “Met het Rembrandthuis willen we een kenniscentrum zijn, dat is ons eerste ambitie. De commercie mag niet overheersen, we bieden niet alleen entertainment.”
Juist in die ambitie als kenniscentrum spelen ook de online mogelijkheden een grote rol: waar iemand zich ook bevindt, online kennis is altijd toegankelijk. Online kun je ook makkelijk de verhalen rond een thema met elkaar verbinden.
“Maar ook objecten in de echte wereld hebben een verhaal. Neem bijvoorbeeld Rembrandts etsen op Japans papier; daar zit niet alleen een kunsthistorisch verhaal achter, maar het vertelt ook iets over de handel in die tijd en dus iets over hoe Nederland geworden is wat het nu is.”
“Als je je eigen verhaal echt goed op orde hebt, kun je pas goed samenwerken en er echt iets mee doen” besluit Huijser. Wat het verhaal voor uitgevers kan zijn, hoort u op 19 november.
Korting voor lezers Marketingfacts
inct.spiratie vindt plaats op 19 november 2014 in Zonheuvel in Doorn. En dankzij het partnership tussen Inct en Marketingfacts voor dit bijzondere kennisevent, krijg jij als lezer/bezoeker van Marketingfacts 30 procent korting. Als je je aanmeldt met de actiecode mf14 betaal je geen € 499, maar slechts € 349,30!
Gratis naar inct.spiratie 2014?
En misschien ga je dan zelfs wel gratis naar het event, want onder de aanmelders met de code mf14 verloten we 2 vrijkaarten. Na je aanmelding is het dus handig om even te wachten met de betaling: een week voor het congres (op 12 november dus) maken we bekend wie er gratis naar dit event mag komen!