Meetbare kwaliteit van internetdienstverlening
Producten die internetaanbieders leveren zijn niet altijd even transparant. Het KWINT-rapport TransParameters (pdf) wil daar verandering in brengen. Het bevat een lijst met kwaliteitsindicatoren waaraan een internetdienst getoetst kan worden. Deze Trans-Parameters zijn met ondersteuning van TNO van meetmethoden voorzien.
Voor geinteresseerden is er een workshop over dit onderwerp op 9 september 2004 in Den Haag.
“Indernetdiensten”, lekker vage term van die rapportboeren. Blijkt dat er gewoon ISP’s wordt bedoeld. Elke andere vorm van dienstverlening middels, op of via internet wordt volledig buiten beschouwing gelaten.
En dat de diensten van ISP’s gewoon kwantificeerbaar zijn is niet zo bijzonder, daar zijn al tal van vergelijkingssites voor opgericht, die bovendien waardevoller informatie geven. Waar het rapport zich drukmaakt over bv klachtafhandelingsprocedures, wachttijden bij helpdesks etc, kun je bij die sites gewoon nagaan of er uberhaupt veel of weinig klachten zijn. Lijkt me toch een stukje belangrijker, maar over dat soort informatie heeft het rapport het niet. Technocraten door de bocht.
Interessant onderwerp, maar vinden we vanuit marketing-communicatie bekeken eigenlijk belangrijke aandachtspunten om te testen?