Meet het succes van social media, AdWords aanpassingen en 5 optimalisatie lessen van Amazon

Nieuws van webanalisten (deel: 126)

Meet het succes van social media, AdWords aanpassingen en 5 optimalisatie lessen van Amazon

Euroforum’s Anemone Romme legt uit hoe je het succes van je social media inzet kan meten aan de hand van vier metrics, Alouette Edens van Internet Advantage deelt haar gedachten over de effecten die Google’s veranderde zoekalgortime heeft op AdWords en Richpage.com deelt 5 optimalisatie lessen die we van Amazon.com kunnen leren.

Meet het succes van Social Media met vier metrics

Social media voegt waarde toe aan jouw bedrijf (mits het goed wordt uitgevoerd natuurlijk). Aan jou de taak om dit in kaart te brengen. Niet alleen om de baas te overtuigen, maar ook om te bepalen welk social media kanaal het best scoort.

Al enige tijd verkondigt Avinash Kaushik vier metrics om het succes van jouw social media inspanningen te meten: de conversatie-, versterkings- en applausratio en de economische waarde. Gemakkelijk, snel èn door iedereen toepasbaar!

Deze vier metrics geven je houvast om de juiste tweets, posts en berichten te plaatsen op Twitter, Facebook, LinkedIn en andere social media. Want onthoud: het gaat er niet om hoeveel tweets je post of hoeveel volgers je hebt. Juist alles wat na zo’n post gebeurt telt! Heb je de aandacht getrokken, een discussie opgewekt of zelfs wat verkocht? Zie het grote plaatje in één overzicht.

  1. Conversatieratio = aantal reacties per tweet/post
  2. Versterkingsratio = aantal retweets/shares per tweet/post
  3. Applausratio = aantal likes/favourites per post
  4. Economische waarde = opbrengst

Hoe vertaal je dit naar succes? Welke social media kanalen zijn de moeite waard? Wat is een goede tool om dit alles te meten? Lees het hele artikel over hoe je het succes van je eigen inzet kunt meten Webanalisten.nl

AdWords aanpassing in Exact en Zinsdeel matching: Positief of Negatief gevolg?

Vanaf medio mei heeft Google de matching op exacte en zinsdeel zoekwoorden aangepast. Deze zoekwoorden worden nu namelijk ook gematched aan meervoudsvormen, spelfouten en andere sterk gelijkende varianten.

Bij 7% van de ingetypte zoekwoorden wordt een verkeerde spelling gebruikt. Door de matching te verbreden hoeft de adverteerder niet meer eindeloos misspellingen op te nemen in zijn campagne. Daarnaast is uit onderzoek van Google gebleken dat adverteerders 3% meer klikken ontvangen met de nieuwe matchvariant tegen een vergelijkbare CPC. De nieuwe matching staat automatisch aan bij alle campagnes.

In mijn blog vorige maand beschreef ik mogelijke nadelen van deze nieuwe matching zoals een brede matching en hogere CPC’s. We zijn nu anderhalve maand verder. Wat is nou eigenlijk het gevolg van deze aanpassing op het campagneresultaat?

Op welke zoekwoorden word ik gematched?
Wanneer ik kijk aan welke zoekopdrachten ik allemaal ben gematched schrik ik. Het blijkt dat Google toch een andere kijk heeft op ‘andere sterk gelijkende varianten’! Hieronder zie je enkele zoekopdrachten waaraan ik word gematched met het zoekwoord “spaarrekening”. In de oude situatie zou ik gematched worden aan bijvoorbeeld spaarrekening openen maar zoals je hieronder ziet, word ik nu veel breder gematched.

De matching op exacte woorden ziet er al stukken beter uit. Ik word inderdaad zoals beloofd gematched op misspellingen en meervoudsvormen. Hieronder zie je de zoekopdrachten die gematched zijn aan [spaarrentes].

Lees het hele artikel over Google’s AdWords aanpassingen op Webanalisten.nl

5 optimalisatie lessen die we kunnen leren van amazon.com

Amazon.com is niet alleen de grootste online winkel ter wereld, maar ze zijn ook pioniers op het gebied van website testen; ze deden dit zelfs al voor er officiële testing tools bestonden! Ze realiseerden al snel wat de voordelen waren van het tweaken van hun websites om de omzet te verhogen, en dit is nog steeds een belangrijk onderdeel van hun business. Velen zijn het er ook mee eens dat dit testen een grote rol heeft gespeeld in het succes en de dominantie die zij online kennen (naast hun fantastische klantenservice).

1. Ze zijn continu aan het testen!
Amazon.com test meerdere dingen tegelijk en lanceert vrijwel nooit iets zonder dat ze de impact hiervan eerst getest hebben. Veel websites doen dit niet en lanceren vaak nieuwe features of redesigns zonder het te testen, alleen omdat hun user experience-team denkt dat het beter zal werken. Soms wordt de website hierdoor alleen maar slechter. Testen is voor Amazon ook niet slechts een eenmalig project; het is onderdeel van hun cultuur en organisatie.

2. Ze herhalen hun testen en leren er van
Amazon leert graag van de resultaten van wat ze getest hebben en bouwen voort op hun testen om de conversie nog verder op te drijven. Een voorbeeld hiervan: Amazon heeft hun 'koop'-knoppen veelvuldig getest. Waarom? Omdat ze er altijd naar streven om beter te worden en zelfs uit dit basisonderdeel nog hogere conversies te behalen. Ze realiseren zich ook dat niet alles dat ze testen een verbetering zal zijn, maar ze leren er van als dit niet zo is!

Lees alle 5 de lessen in het volledige artikel op Webanalisten.nl

Afbeelding: Sindy Kids (cc)


Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.