Meeste internetaankopen tijdens de lunch en na GTST

11 februari 2004, 08:37

De meeste aankopen via het internet worden gedaan tijdens de lunchpauze en na de soap Goede Tijden Slechte Tijden. Dit blijkt uit een onderzoek van internetwarenhuis Kortingswinkel.nl.

Opmerkelijk is dat tijdens de soap GTST er veel mannen bestellen en na de soap GTST er een opvallende piek te zien is in het aantal vrouwen dat de internetwinkel bezoekt. Tijdens de lunchpauze is het aantal mannelijke en vrouwelijke kopers vrijwel gelijk. Een ander opmerkelijk onderzoeksresultaat is het feit dat vrouwen, sneller dan mannen, over gaan tot een daadwerkelijke aankoop via internet.

Onderzoek

Het aantal mannelijke (57%) en vrouwelijke (43%) klanten bij Kortingswinkel.nl is ongeveer gelijk. Het verschil tussen mannen en vrouwen zit hem in het moment van de dag waarop zij aankopen via het internet doen. Het soort aankoop dat men via het internet doet laat ook een duidelijk verschil zien. Bij producten als wasmiddelen en babyluiers is een duidelijk verschil te zien tussen de aankoop hiervan door mannen (32%) en vrouwen (68%). Bij producten als hifi-apparatuur en doe-het-zelfartikelen is het percentage vrijwel gelijk, 46% vrouw en 54% man. Per maand bezoeken zo?n 700.000 consumenten de site.

Volgens directeur Edzard Gelderman van Kortingswinkel.nl beginnen de voordelen van winkelen via internet steeds meer bij de consument door te dringen, ?Hoezo prijzenslag? Winkelen via het internet bespaart geld en biedt comfort. Naast dat het stukken goedkoper is krijgt men de bestelling ook nog eens thuisbezorgd.?

Kortingswinkel.nl ziet omzet in 2003 met ruim 60 % stijgen

Het klantenbestand van Kortingswinkel.nl bestaat hoofdzakelijk uit gezinnen met jonge ouders en kinderen. De gemiddelde leeftijd bedraagt 36 jaar. Dit valt ook op te maken uit de artikelen die veruit het meest met fikse korting worden aangeschaft bij Kortingswinkel.nl. Met name wasmiddelen, hifi-apparatuur, fietsen en fitness-artikelen worden het meest gekocht. De omzet van Kortingswinkel.nl is in 2003 gestegen met ruim 60%. Dit in tegenstelling tot de non-food retailsector waar het afgelopen jaar een daling in omzet heeft plaats gevonden van 10%. Meerdere internetretailers hebben het afgelopen jaar positieve resultaten geboekt. Een opvallend resultaat in vergelijking met de prijzenslag die afgelopen tijd in de reguliere supermarkten heeft plaats gevonden.

Bron:

http://www.perssupport.anp.nl

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!