Meerderheid kinderen speelt iedere dag games

19 juli 2005, 19:31

Gamen is een van de belangrijkste activiteiten onder kinderen geworden. Uit een onderzoek van JuniorSenior Research naar het gamegedrag van 4.000 kinderen tot 15 jaar blijkt dat een meerderheid (61%) van de jongens ?n meisjes zelfs iedere dag games speelt.

Een grote meerderheid (65%) van de kinderen geeft aan de games het liefst op de pc te spelen. Hoewel deze games eenvoudig te kopi?ren zijn, zegt slechts 12% van de kinderen een game wel eens van een vriendje of vriendinnetje te kopi?ren. De geringe rol van de aankoopprijs blijkt ook uit de hoge bereidheid van kinderen om te sparen voor een game en deze zelf te kopen (39%). Hoewel oudere kinderen van 13 tot 15 jaar met (in veel gevallen) een hogere koopkracht, en fanatieke gamers met een hogere gamekoopbereidheid, vaker zelf een game kopen, blijken ook minder koopkrachtigere kinderen van 9 jaar en jonger vaak zelf een game te kopen (36%).

De aankoop van een game vindt in de meeste gevallen plaats in een speelgoedwinkel (54%). Oudere kinderen en fanatieke gamers vertonen actief koopgedrag; zij bezoeken vaker een gamespeciaalzaak. Jonge kinderen en minder frequente gamers vertonen meer passief koopgedrag. Zij worden eerder geconfronteerd met een game in een speelgoedwinkel of krijgen deze als cadeau, dan dat zij er actief op uitgaan om een nieuwe game uit te zoeken.

Reclame is niet de belangrijkste informatiebron voor kinderen. 32% van de kinderen hoort als eerste over een nieuwe game via vriendjes. Reclame staat op de tweede plaats met 26%, gevolgd door de introductie of demonstratie van een game in televisieprogramma?s (11%). Voor jonge kinderen zijn vooral ouders en andere familieleden belangrijke informatiebronnen. Oudere kinderen gebruiken juist eerder verschillende media als informatiebron.

Bron:

Persbericht JuniorSenior

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief