Met deze 8 tips haal je meer uit je A/B-tests

26 november 2015, 14:00

Conversie verhogen is een belangrijk en continu proces. Immers, hogere conversieratio’s zorgen voor meer sales en verlagen de kosten per lead of sale.

Nagenoeg alle marketeers denken na over verbeteringen op de website om processen te verbeteren. Veel daarvan zijn ook bezig met A/B-testen om hypotheses te testen en conversie aantoonbaar te verbeteren. Af en toe een A/B-test draaien of een verzoek tot aanpassing naar de webdesigner sturen, is echter niet de manier om conversieoptimalisatie zo goed mogelijk in te zetten. In dit artikel staan 8 tips om meer uit A/B-testen te halen.

1. Geef conversieoptimalisatie prioriteit

Conversieoptimalisatie werkt. Elke test leer je iets en zo ben je uiteindelijk procenten winst aan het boeken. Zeker websites die niet eerder geoptimaliseerd zijn, kunnen tientallen procenten winst boeken. Zeer waarschijnlijk zijn er niet veel werkzaamheden waarmee je leads of conversies van je website met tientallen procenten kunt verhogen. Geef conversieoptimalisatie dus prioriteit! Pak vaste momenten waarop je testen analyseert en bijhoudt. Daarbij werk je natuurlijk met een testplan en duidelijke testkalender, zijn hypotheses gesteld bij de diverse testen en neemt je besluiten op basis van significante data.

2. Stel een conversieteam samen

Een niet te onderschatten basisvereiste is het conversieteam. In mijn ervaring werkt een team uit diverse afdelingen (support, social, marketing en webdesign) het beste. Daarmee krijg je input van mensen die verschillende klantgroepen kunnen vertegenwoordigen en je heb de randvoorwaarden om een test op te zetten verzorgt. Zonder een goed testplan en goed team zullen testen minder goed opgezet worden en is je conversiewinst niet optimaal. Houdt elkaar scherp en zorg dat je regelmatig meetings hebt met elkaar. Niet om het vergaderen, maar rond een test gezamenlijk af en zet de nieuwe test meteen op.

3. Testen, testen en meer testen

De basis staat goed om continu te testen. Niets houdt je tegen om conversie steeds verder te verhogen en je site te finetunen. En dat is precies wat je gaat doen. Een test loopt tot significantie is bereikt. Daarna pas je de verbetering toe (of doe je niets) en ga je door naar de volgende test. Succes in A/B-testen zit voor een groot deel in het simpelweg uitvoeren van A/B-testen. Blijf dus altijd testen!

4. Gebruik de juiste test

Hoewel conversieoptimalisatie meestal geassocieerd worden met A/B-testen zijn er meer testen. Bijvoorbeeld multivariaat testen en multi-page testen.

Multivariaat testen

En A/B-test kan onvoldoende zijn als er meerdere zaken zijn die je op een pagina wilt testen. Stel dat besloten wordt dat mogelijke conversiewinst zit bij aanpassing van de headline, foto’s en misschien ook de call-to-action tekst. Je hebt dan dus te maken met twee of drie aanpassingen.

Het A/B-test probleem wordt snel duidelijk wanneer je inzichtelijk maakt hoeveel testen je nodig hebt.

Dat houdt in dat je drie keer moet testen voordat alle variaten getest zijn. Bij drie mogelijke verbeteringen heb je al te maken met vijf testen.

Omdat zoveel testen opzetten tijdrovend is, kan je een multivariaat test inzetten. Je kan dan in één test alle varianten testen. Die worden dan tegen elkaar afgezet. Je krijgt dus inzicht in de prestaties van alle varianten. Deze vorm van testen biedt met name gemak om meerdere verbeteringen tegelijk, maar toch onafhankelijk van elkaar, te testen. De multivariaat test heeft echter één groot nadeel: omdat je meerdere hypotheses test heb je hoge bezoekers aantallen nodig om significantie te behalen.

Multi-page testen

Wanneer je meerdere aanpassingen op meerdere pagina’s wilt testen zet je een multi-page test in. Een verandering op elke pagina kan immers invloed hebben op conversie. Stel dat je op meerdere pagina’s bepaalde testimonals hebt staan en deze wilt testen met andere testimonials. Een A/B-test volstaat dan wederom niet, want mogelijk staan de testimonals wel op vijf pagina’s. Van al die URL’s wil je het resultaat van ervoor en erna en niet van slechts één pagina. Een multi-page test biedt de mogelijkheid om één aanpassing op meerdere pagina’s in te zetten en daarop te testen.

5. Gebruik de juiste tools

Voor A/B-testen kan je diverse tools gebruiken, zoals Google Analytics experiments, VWO of Optimizely. Afhankelijk van budget en wensen kies je jouw tool uit. Doe je enkel split URL-testen dan is Google Analytics waarschijnlijk al voldoende. Wil je ook multi-page testen uitvoeren dan kom je al snel uit op Optimizely. Belangrijkste les: breng in kaart welke testen je mogelijk wilt uitvoeren en kies de tooling daarbij. De tooling moet natuurlijk niet beperkend zijn!

6. Prestaties per apparaat

Wanneer je een goede responsive website hebt, biedt je een goede ervaring op zowel smartphone, tablet als desktop/laptop. Vergeet bij het A/B-testen niet de prestaties van de apparaten onderling mee te nemen in je conclusie. Stel dat je een afbeelding test en die test resulteert in een 0,2 procent conversieverlies. Je gaat de afbeelding dan niet doorvoeren. Echter, wanneer je iets verder kijkt, zie je misschien wel dat de test afbeelding het 0,5 procent minder goed doet op desktop/laptop, 0,1 procent minder goed doet op tablets, maar 2 procent beter presteert op smartphones.

Met langer doortesten is die 2 procent conversiewinst op smartphones misschien wel significant en wil je apparaatonafhankelijk iets weergeven. Bekijk dus niet enkel de algemene resultaten, maar kijk ook verder.

7. Denk out of the box

Het is gemakkelijk in een funnel te testen om afhakers in een aankoopproces te verminderen. Vaak is het goed hier te beginnen omdat er veel winst te behalen is. Laat het daar echter niet stoppen. Bekijk in je analyticssoftware bijvoorbeeld welke pagina’s veel bekeken worden. Wanneer er een ‘over ons’ pagina is dan kan het zijn dat deze in je top tien pagina’s staat. Dit kan een aanzienlijke impact hebben op conversie. Doe ook op dergelijke pagina’s en denk niet enkel in funnels.

Andere minder gangbare testen die zeker het proberen waard zijn:

  • Lettertype en lettergrootte testen
  • Het toevoegen van een niet zo interessante optie, om andere opties interessanter te laten lijken
  • Prijsoverzichten per maand/per jaar/anders weergeven
  • Achtergrondafbeeldingen aanpassen
  • Elementen verwijderen om meer rust te creëren en focus te leggen op belangrijke zaken
  • Toevoegen van chat (maak een business case, want dit kost ook tijd en geld)

8. Durf ook gevestigde oplossingen aan de kaak te stellen

Op een website waarop we aan het testen waren, was een sidebar met veel niets zeggende tekst in kleine letters. Deze stond in de wizard na een aankoop. De hypothese: reviews toevoegen en klantquotes. Social proof werkt immers! Zo dachten we tenminste.

De test gaf een negatief significant resultaat. De nietszeggende tekst werkte beter! Toen we de gehele sidebar weghaalden ging conversie (fors) omhoog. Omdat sommige zaken altijd lijken te werken (kortere formulieren, minder stappen, social proof) betekent dat niet dat je dit nooit aan de kaak moet stellen. Soms zit er verrassend veel conversiewinst in onverwachte hoek.

Eddie Borgers is co-founder van online marketing bureau Pure Internet Marketing en sinds 2007 actief in online marketing. Voordat Eddie full-time aan de slag ging voor Pure, werkte hij bij de NKVK in België. Daar werd hij al snel verantwoordelijk voor online marketing. Eenmaal terug in Nederland werkte hij als Senior Online Marketing Consultant en daarna als Channel Manager Online.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!