Mediagebruik topbestuurders vrij traditioneel

Mediagebruik topbestuurders vrij traditioneel

De mediaconsumptie van de boardroom is de afgelopen 5 jaar nauwelijks veranderd. Dat blijkt uit onderzoek van Management Scope (via). 6 op de 10 topmanagers leest 's ochtends nog de gedrukte ochtendkrant. De Nederlandse CEO’s, leden van raden van bestuur en commissarissen nemen nog niet vaak nieuws tot zich via de smartphone of tablet (22,9 procent). 

Tijdens kantooruren hebben de bestuurders weinig trek in al die media. Zo gaat de smartphone veelal uit tijdens vergaderingen en kwamen tijdens het onderzoek ook zaken als mediavrije lunches naar voren. 

LinkedIn favoriete social media

Qua social media gebruik is de boardroom in twee groepen te verdelen. Een grote groep doet er nog vrij weinig mee, maar er zijn ook topbestuurders die actief bloggen en twitteren. Interessant is dat het verschil los staat van leeftijd en functie, zo blijkt uit het onderzoek. De meerderheid erkent wel de zakelijke meerwaarde van social media.

LinkedIn is met 64 procent het meest populaire sociale medium. Eenderde van de topbestuurders (34 procent) maakt gebruik van Twitter, en 15 procent schrijft op een blog.

In het privéleven zijn de managers terughoudend met het gebruik van sociale media. Veel van hen vrezen voor schending van privacy, afbreukrisico en reputatieschade omdat ze vermoeden dat zakelijke relaties en journalisten meelezen. Algemeen kan gesteld worden dat bestuurders en commissarissen niet bekend staan als early adopters.

Weinig internationaal

De favoriete krant is Het Financieele Dagblad (45 procent v/d krantlezers). De Volkskrant en De Telegraaf zijn beduidend minder populair (beide 13 procent). Wat opvalt is dat de bestuurders niet erg internationaal georienteerd zijn. 5 van de 96 ondervraagden leest bij het ontbijt de Financial Times. De meest gelezen avond- en weekendkrant is het NRC Handelsblad, deze wordt door de helft van de respondenten gelezen.

Afbeelding: Victor1558 (cc)


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.