Mediabestedingen: internet verslaat print in 2008

28 juli 2004, 05:04

Webwereld: In 2008 zullen bedrijven meer geld uitgeven aan reclame op internet dan aan traditionele advertenties in tijdschriften. Althans, dat voorspelt het onderzoeksbureau Jupiter. Nu wordt er nog fors meer uitgegeven aan tijdschriftenreclame dan aan online advertenties. Voor dit jaar verwacht Jupiter dat adverteerders 12,2 miljard dollar uittrekken voor tijdschriften en 8,4 miljard dollar voor internet.

De mediabestedingen op internet zitten duidelijk in de lift, maar de werkelijke bestedingen zijn nog steeds niet helemaal duidelijk. In Nederland wordt het meest constante onderzoek opdit gebied uitgevoerd door het IAB in samenwerking met BBC en laat een stijging zien van de netto mediabestedingen van 31,8 miljoen Euro in 2002 naar 39,7 miljoen Euro in 2003. Dit onderzoek rapporteert echter alleen de totalen van de aangesloten partijen en hier ontbreken nog een flink aanal. Carat Interactive schat daarom dat de netto bestedingen in 2003 ruim twee keer zo hoog zouden moeten liggen, zo rond de 80 miljoen Euro. De wekelijke bestedingen zullen wel ergens tussen de 40 en 80 miljoen Euro liggen.

Zie ook:

Mediabestedingen internet in het eerste kwartaal EUR 24 miljoen

Netto mediabestedingen in 2003 gedaald

BBC start (opnieuw) registratie mediabestedingen internet

Mediabestedingen in 2002 opnieuw gedaald

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!