Media ontwikkelen alternatief voor groene boekje

11 februari 2006, 08:52

Omdat de laatste theoretische gedachtenspinsels van de Nederlandse Taalunie nauwelijks meer praktisch toepasbaar zijn, komt de Nederlandse media met een alternatief voor het Groene Boekje.

Voorbeelden van veranderingen in de witte spelling:

  • Makkelijker gebruik van hoofdletters: vut net als cao klein; niet alleen de officiële namen van feestdagen met een hoofdletter, maar ook Kerstfeest en Eerste Paasdag; tijdperken mogen met een hoofdletter (Middeleeuwen). Coulance bij twijfel: eskimo (als verzamelnaam) naast het officiële Eskimo goed te verdedigen.
  • Geen spaties in woorden als 24 uursservice en 10 eurobiljetten, maar streepjes na het eerste deel, zoals het was.
  • Meer gebruik van streepjes om de leesbaarheid te verbeteren: would-be-schrijver in plaats van would-beschrijver en no-go-area in plaats van no-goarea.
  • Zo min mogelijk moeilijk toe te passen verschillen tussen trema’s en streepjes zoals in coëfficiënt en co-existentie, reïncarnatie en re-integratie.
  • Accenten schrijven als dat duidelijker is (appèl).
  • Minder betekenisnuances uitdrukken door verschillen in schrijfwijze, zoals nu gebeurt in Sovjetburger, Sovjet-communisme en sovjetcommunisme.
  • Combinaties als populair-wetenschappelijk en sociaal-kritisch met een streepje.
Carl Mangold
Video Advertising & Content Producer bij Carl Mangold

Carl Mangold produceert video advertising en -content voor online marketing, van concept tot en met oplevering. Én realiseert en optimaliseert het bereik ervan, op basis van in overleg gedefinieerde KPI's. “People around the world are now watching 1.000.000.000 hours of Youtube’s incredible content every single day!” (Cristos Goodrow, Youtube) “We move towards a world where video is at the heart of all our services” (Mark Zuckerberg, 27 juli 2016) “Video is where all of media is headed right now. There is no more valuable piece of property or entity then video in the world of media at all.” (Casey Neistat, 6 sept. 2016)

Categorie
Tags

1 Reactie

    media

    Handig, twee verschillende richtlijnen voor de spelling. Zal het eens proberen uit te leggen aan m’n dochter die nu net een jaar aan het lezen en schrijven is 😉


    11 februari 2006 om 09:20

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!