MaxFoodmarket.nl stopt ermee

10 december 2002, 10:33

image De internetsupermarkt MaxFoodmarket houdt op te bestaan. Het bedrijf maakte dinsdag bekend dat de verliezen te hoog opliepen en dat het aantal bestellingen zich niet goed ontwikkelde.

Volgens de onderneming werden er nog steeds aanloopverliezen geleden. Om die af te dekken, was er extra geld nodig. Het aantrekken van nieuw kapitaal heeft volgens de onderneming niet geleid tot een positief resultaat. De onderneming wil niet zeggen hoeveel geld er gemoeid was met de totale investering en hoe hoog de omzet uiteindelijk is gekomen.

De internetsite van het bedrijf is inmiddels uit de lucht. MaxFoodmarket begon in 2000. In oktober had het bedrijf bijna vierhonderd mensen in dienst. Het personeel krijgt volgens directeur D. de Groot nog een tijdje doorbetaald. “Maar we houden ermee op. We zaten heel dicht bij nieuwe financiering, maar hebben het net niet gered. Heel jammer, ja.”

Overname

Ook een overname zit er niet in. “Met alle relevante partijen hebben we contact gezocht. Er was wel interesse, maar het heeft nergens toe geleid”, aldus de directeur.

Max verkocht in een groot deel van de Randstad levensmiddelen en voor een korte periode ook kantoorartikelen via internet. In oktober verklaarde directeur De Groot dat het aantal klanten van de onderneming in lijn was met de prognoses. “We voldeden ook aan de prognoses”, zegt De Groot. “In de beginperiode hebben we problemen gehad met het operationeel maken van de website. Dat heeft ons achtervolgd. Het groeipad was verder goed.” De internetsupermarkt had drie distributiecentra.

Albert.nl

Niet lang na de introductie van MaxFoodmarket op de Nederlandse markt volgde Ahold. Via dochter Albert Heijn startte de kruidenier in november 2001 met de bezorgdienst Albert. Internetkruidenieren is echter ook voor Ahold geen winstgevende zaak. In oktober sloot het bedrijf een van de drie distributiecentra voor deze dienst. Een woordvoerster verklaarde dinsdagochtend dat er nog steeds geen winst wordt geboekt. Het bedrijf wil vooralsnog niet reageren op de sluiting van MaxFoodmarket.

Het verbaast retaildeskundige G. Rutte niet dat MaxFoodmarkt ermee is gestopt. “Internetkruidenieren is heel moeilijk. In de VS is het ook niet gelukt. Daar komt bij dat de Nederlandse supermarkten heel effici?nt werken. Daardoor is het moeilijk om op prijs te concurreren.”

Rutte denkt dat Nederland niet klaar is voor een internetsupermarkt. “Dat geldt dus ook voor Albert. Ik vraag me af of Albert Heijn die bezorgdienst ooit winstgevend krijgt. Ze zullen wel in het gat springen dat MaxFoodmarket nu achterlaat.”

Bron:

http://nu.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

2 Reacties

    media

    Proeven van product in winkel leidt vaak tot kopen

    Consumenten die een product in de supermarkt of op een beurs kunnen proeven, zijn veel eerder geneigd tot aankoop. Britse supermarkt- en warenhuisketens als Sainsbury`s,Tesco en Asda meldden een omzetstijging van 1000% aan producten van McCain Foods in de week waarin ze klanten de nieuwe Home Fries, Rosti en Pizza Fingers van McCain lieten proeven. De gemiddelde omzetstijging in de twee maanden na de proeverij bedroeg nog steeds 935%. De reden dat klanten zoveel McCain-producten kochten, was de band die het proeven creeerde tussen consument en merk. McCain, dat zijn marketingbudget voorheen bijna geheel aan above-the-line activiteiten besteedde, merkte dat investeringen in proeverijen veel meer opleverden. Het zelf ervaren van een product beperkt zich niet tot levensmiddelen; ook alcoholische dranken en drogisterijproducten profiteren van deze aanpak. Volgens Asda, dat het uitproberen van producten een prominente rol in het marketingbeleid heeft gegeven, brengt in-store sampling een gemiddelde omzetstijging van 4.000% met zich mee. Inmiddels is de vraag naar sampling-ruimte onder fabrikanten veel groter dan Asda kan bieden. [bron: Marketing Week]

    Geen wonder dat MaxFoodmarkt het niet heeft gered!


    10 december 2002 om 13:19
    media

    Albert Heijn gaat informatie verstrekken met televisieschermen

    Albert Heijn (AH) gaat grootbeeld plasmaschermen van Philips inzetten om de consument aan te zetten tot (impuls)aankopen. Volgens een Philips-woordvoerder blijkt uit Amerikaans onderzoek dat de omzet hiermee met 30% tot 35% omhoog kan. AH houdt het erop dat de schermen vooral formuleondersteunend zijn. Albert Heijn werkt met vier winkelvormen. AH to go is de gemakswinkel voor directe consumptie, Albert Heijn is de gewone supermarkt, Albert Heijn XL is de grote versie van de supermarkt en Albert.nl is de internetwinkel waar naast producten van AH ook boodschappen van Etos, De Tuinen, Gall & Gall en Deli XL kunnen worden gekocht. AH to go en Albert Heijn XL worden sinds kort uitgerust met de televisieschermen. De schermen zullen onder andere gebruikt worden om informatie te geven over nieuwe producten en aanbiedingen. De omzet van AH groeide de laatste jaren met zo`n 3% per jaar van 4,9 miljard euro in 1997 tot 5,5 miljard euro in 2001. De Nederlandse markt lijkt echter verzadigd en vooral prijskrakers als Aldi en Lidl profiteren van een afzwakkende economische groei. Bij AH zelf groeide budgetmerk Euroshopper snel zonder dat er reclame voor werd gemaakt. [bron: De Telegraaf]


    10 december 2002 om 13:23

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!