MaxFoodmarket.nl stopt ermee

MaxFoodmarket.nl stopt ermee

image De internetsupermarkt MaxFoodmarket houdt op te bestaan. Het bedrijf maakte dinsdag bekend dat de verliezen te hoog opliepen en dat het aantal bestellingen zich niet goed ontwikkelde.

Volgens de onderneming werden er nog steeds aanloopverliezen geleden. Om die af te dekken, was er extra geld nodig. Het aantrekken van nieuw kapitaal heeft volgens de onderneming niet geleid tot een positief resultaat. De onderneming wil niet zeggen hoeveel geld er gemoeid was met de totale investering en hoe hoog de omzet uiteindelijk is gekomen.

De internetsite van het bedrijf is inmiddels uit de lucht. MaxFoodmarket begon in 2000. In oktober had het bedrijf bijna vierhonderd mensen in dienst. Het personeel krijgt volgens directeur D. de Groot nog een tijdje doorbetaald. “Maar we houden ermee op. We zaten heel dicht bij nieuwe financiering, maar hebben het net niet gered. Heel jammer, ja.”

Overname

Ook een overname zit er niet in. “Met alle relevante partijen hebben we contact gezocht. Er was wel interesse, maar het heeft nergens toe geleid”, aldus de directeur.

Max verkocht in een groot deel van de Randstad levensmiddelen en voor een korte periode ook kantoorartikelen via internet. In oktober verklaarde directeur De Groot dat het aantal klanten van de onderneming in lijn was met de prognoses. “We voldeden ook aan de prognoses”, zegt De Groot. “In de beginperiode hebben we problemen gehad met het operationeel maken van de website. Dat heeft ons achtervolgd. Het groeipad was verder goed.” De internetsupermarkt had drie distributiecentra.

Albert.nl

Niet lang na de introductie van MaxFoodmarket op de Nederlandse markt volgde Ahold. Via dochter Albert Heijn startte de kruidenier in november 2001 met de bezorgdienst Albert. Internetkruidenieren is echter ook voor Ahold geen winstgevende zaak. In oktober sloot het bedrijf een van de drie distributiecentra voor deze dienst. Een woordvoerster verklaarde dinsdagochtend dat er nog steeds geen winst wordt geboekt. Het bedrijf wil vooralsnog niet reageren op de sluiting van MaxFoodmarket.

Het verbaast retaildeskundige G. Rutte niet dat MaxFoodmarkt ermee is gestopt. “Internetkruidenieren is heel moeilijk. In de VS is het ook niet gelukt. Daar komt bij dat de Nederlandse supermarkten heel effici?nt werken. Daardoor is het moeilijk om op prijs te concurreren.”

Rutte denkt dat Nederland niet klaar is voor een internetsupermarkt. “Dat geldt dus ook voor Albert. Ik vraag me af of Albert Heijn die bezorgdienst ooit winstgevend krijgt. Ze zullen wel in het gat springen dat MaxFoodmarket nu achterlaat.”

Bron:
http://nu.nl/


Geplaatst in

Delen



Er zijn 6 reacties op dit artikel

  • Proeven van product in winkel leidt vaak tot kopen

    Consumenten die een product in de supermarkt of op een beurs kunnen proeven, zijn veel eerder geneigd tot aankoop. Britse supermarkt- en warenhuisketens als Sainsbury`s,Tesco en Asda meldden een omzetstijging van 1000% aan producten van McCain Foods in de week waarin ze klanten de nieuwe Home Fries, Rosti en Pizza Fingers van McCain lieten proeven. De gemiddelde omzetstijging in de twee maanden na de proeverij bedroeg nog steeds 935%. De reden dat klanten zoveel McCain-producten kochten, was de band die het proeven creeerde tussen consument en merk. McCain, dat zijn marketingbudget voorheen bijna geheel aan above-the-line activiteiten besteedde, merkte dat investeringen in proeverijen veel meer opleverden. Het zelf ervaren van een product beperkt zich niet tot levensmiddelen; ook alcoholische dranken en drogisterijproducten profiteren van deze aanpak. Volgens Asda, dat het uitproberen van producten een prominente rol in het marketingbeleid heeft gegeven, brengt in-store sampling een gemiddelde omzetstijging van 4.000% met zich mee. Inmiddels is de vraag naar sampling-ruimte onder fabrikanten veel groter dan Asda kan bieden. [bron: Marketing Week]

    Geen wonder dat MaxFoodmarkt het niet heeft gered!

    geplaatst op
  • Albert Heijn gaat informatie verstrekken met televisieschermen

    Albert Heijn (AH) gaat grootbeeld plasmaschermen van Philips inzetten om de consument aan te zetten tot (impuls)aankopen. Volgens een Philips-woordvoerder blijkt uit Amerikaans onderzoek dat de omzet hiermee met 30% tot 35% omhoog kan. AH houdt het erop dat de schermen vooral formuleondersteunend zijn. Albert Heijn werkt met vier winkelvormen. AH to go is de gemakswinkel voor directe consumptie, Albert Heijn is de gewone supermarkt, Albert Heijn XL is de grote versie van de supermarkt en Albert.nl is de internetwinkel waar naast producten van AH ook boodschappen van Etos, De Tuinen, Gall & Gall en Deli XL kunnen worden gekocht. AH to go en Albert Heijn XL worden sinds kort uitgerust met de televisieschermen. De schermen zullen onder andere gebruikt worden om informatie te geven over nieuwe producten en aanbiedingen. De omzet van AH groeide de laatste jaren met zo`n 3% per jaar van 4,9 miljard euro in 1997 tot 5,5 miljard euro in 2001. De Nederlandse markt lijkt echter verzadigd en vooral prijskrakers als Aldi en Lidl profiteren van een afzwakkende economische groei. Bij AH zelf groeide budgetmerk Euroshopper snel zonder dat er reclame voor werd gemaakt. [bron: De Telegraaf]

    geplaatst op
  • Directeur Dick Groot van MaxFoodmarket wijt het mislukken van zijn websuper vooral aan problemen met de website in het begin van het project. Daardoor zou het bedrijf de aanloopverliezen langer hebben moeten dragen dan oorspronkelijk begroot. Er zou een tekort van 25 procent zijn op de oorsponkelijke begroting. In het huidige marktklimaat was daarvoor geen financiering te vinden, zegt Groot.

    Bron:
    http://www.emerce.nl/archives/nieuws/Business/14608.html

    geplaatst op
  • Zelden heeft het verscheiden van een Nederlands internetbedrijf tot zoveel reacties van ongeloof geleid als bij MaxFoodMarket. "We kunnen wel janken."

    Op de redactie van WebWereld stromen de steunbetuigingen nog altijd binnen, na het nieuws dat websupermarkt MaxFoodMarket er plotseling mee ophoudt. Veel klanten kunnen het maar amper bevatten. "Toen ik het mailtje kreeg, dacht ik dat het een grap was", is een veelgehoorde opmerking.

    Voor veel mensen blijkt de internetsupermarkt meer te zijn geweest dan zomaar een webwinkeltje. "Een SCHOK!", zo schrijft de directeur van het Opleiding & Adviescentrum Leiden. "Alsof je een trouwe vriend(in) verliest! Max was onze huisleverancier. Met twee kleine kindertjes en twee werkende echtgenoten was Max onze redding voor de zaterdag."

    Een ander stelt: "Dat is zwaar balen zo vlak voor de feestdagen. Wij ouders met drie kinderen deden ongeveer 80 procent van de boodschappen bij Max. Zelfs onze zoon is er naar vernoemd (o, nee die was al geboren voor dat MaxFM er was)."

    Boris Veldhuizen van Zanten van WiFi-onderneming HubHop kan het ook maar nauwelijks geloven: "Ik dacht serieus dat iemand me voor de gek hield tot ik het mailtje zelf kreeg. MaxFoodMarket was voor mij ook een goed voorbeeld van hoe de wereld makkelijker en prettiger werd. Dat ze er nu mee ophouden is een verarming voor de consument en een tegenslag voor iedere internetondernemer."

    Oranje kratjes
    Veel ex-klanten blijken om veel basalere rededenen in hun maag te zitten met de aangekondigde stop. Zij vragen zich namelijk af wat er met de oranje statiegeld-kratjes moet gebeuren. Een lezer van WebWereld weet de oplossing: "Staat er Max Foodmarket op die kratjes? Dan zijn ze geld waard, dat worden collector's items denk ik. Te koop zetten op Ebay is het devies. Ben zeker geïnteresseerd!"

    Niet iedereen ziet het verscheiden overigens als 'jammer', 'zwaar balen', 'dieptreurig' of 'eeuwig zonde'. "Niks jammer. Gewoon een heel slecht businessplan, site en dekkingsgraad. Laat De Groot maar eens gewoon gaan werken in een supermarkt. Dan weet ie hoe hard het daar sjouwen is voor elke euro", zo meent een andere lezer.

    Sommigen houden de moed erin en hopen op een doorstart. Die kans lijkt vooralsnog bijzonder klein.

    Bron:
    http://www.webwereld.nl/

    geplaatst op
  • De ondergang van MaxFoodmarket begint inmiddels een fenomeen op zich te worden. Nooit eerder heeft het einde van een internetbedrijf zoveel teleurgestelde reacties losgemaakt. Dat geldt niet alleen voor Emerce, ook op Webwereld en Planet Multimedia stromen de reacties binnen van zeer teleurgestelde Max-klanten. Een Emerce-lezer is inmiddels een e-mailactie begonnen met als propositie dat klanten van MaxFoodmarket best een maandelijks abonnementstarief willen betalen, onder het motto dat dit bij andere dienstverleners - bijvoorbeeld telecombedrijven - al jaren heel gebruikelijk is. Wie het daar in principe mee eens kan dit kenbaar maken aan .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)

    http://www.emerce.nl/archives/nieuws/Business/14603.html
    http://www.planet.nl/pmm/0,1674,101_1498_1311692,00.html
    http://www.webwereld.nl/nieuws/reactie_compleet.phtml?id=13444

    geplaatst op
  • MaxFoodMarket geeft hoop nog niet op!

    Er lijkt weer een heel klein beetje hoop te gloren voor MaxFoodMarket. Er hebben zich inmiddels geïnteresseerde partijen gemeld.

    Directeur Dick Groot voert momenteel gesprekken met mogelijke nieuwe financiers, zo zegt hij tegenover WebWereld. Deze hebben zich gemeld nadat MaxFoodMarket dinsdag totaal onverwacht met de mededeling kwam dat de internetsupermarkt het bijltje erbij neergooide.

    Dit bleek een gevoelige snaar te raken bij de Nederlandse internetter. Groot ervaart het groot aantal reacties als 'een hart onder de riem'. Maar, hoe goed bedoeld ook, aan gratis hosting heeft Groot niet zoveel. "We hebben heel simpel kapitaal nodig."

    Dit is in het huidige marktsentiment heel erg moeilijk, zo geeft Groot toe. "Niemand durft nog risico te nemen. Anderhalf jaar terug was het nog een heel ander verhaal." Door technische problemen - zoals een slecht functionerende site - heeft MaxFoodMarket volgens Groot acht maanden extra aanlooptijd gehad. "Dat heeft ons genekt." De laatste prognoses waren dat MaxFoodMarket na de volgende zomer winst zou maken.

    Van commentaren van kenners dat het concept internetsupermarkt in Nederland geen kans zou hebben, moet Groot niks hebben. "Ik geloof er nog steeds heilig in. Het concept is levensvatbaar, we werkten zeer efficiënt, alleen moesten de opbrengsten nog verder omhoog."

    Bron:
    http://www.webwereld.nl/nieuws/13502.phtml

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.