Max Wohlgemuth Kitslaar (beroepsavonturier): “Het is een keuze om het anders te doen”

31 januari 2017, 13:30

Op een veertig jaar oude motor, een Moto Guzzi, reed beroepsavonturier Max Wohlgemuth Kitslaar in zes maanden van Chili naar New York. Onderweg bezocht hij 37 social enterprises en leerde hij hoe de wereld een beetje mooier kan worden door sociaal en maatschappelijk ondernemen. Hij schreef een boek over zijn bevindingen: Miles Ahead. ​

Het is lastig om de professionele titel van Max Wohlgemuth Kitslaar (1983) te definiëren. Hij is beroepsavonturier én auteur van het boek Tijd om te schakelen. In 2015 reed Max op een veertig jaar oude motor de 17.000 km van Chili naar New York. En route bracht hij een bezoek aan 32 ondernemers die maatschappelijke uitdagingen aanpakken en daarmee geld verdienen. In zijn boek zet hij de ondernemers die hij sprak over onderwerpen als entrepreneurship, social impact, innovatie, cross-cultural communicatie, educatie en technologie in de spotlight.

Tijdens zijn reis bezocht hij bijvoorbeeld restaurantketen Crepes & Waffles in Colombia, de onderneming ondersteunt kleinschalige boeren bij het overstappen op biologische landbouw in door industriële landbouw gedegradeerde gebieden. Kitslaar: “Dit is een groot bedrijf met 4000 mensen in dienst. Zij hebben op board level besloten om het anders te gaan doen. Ik denk dat die beslissing op dat niveau genomen moet worden, maar gelukkig zijn er dus bedrijven die laten zien dat dat kan. En dat je dan ook winstgevend kunt zijn.”

Grote merken doen al van alles op het gebied van social entrepreneurship, maar kan iedere business, groot of klein, een social enterprise zijn? Kitslaar: “Jazeker. Makkelijk. Het is echt een mindset. Het is maar waar je voor kiest. Als je het lastig vindt om vol voor het milieu te gaan, dan kun je iets anders doen. Maar het is zeker mogelijk.”

Ronnie Overgoor
Directeur/eigenaar bij 7DTV

Als genomineerd dagvoorzitter van het jaar behoort Ronnie tot de top van Nederland. Met zijn energiek enthousiasme, aanstekelijke humor, scherpte en ontspannen interactie scoort Ronnie consequent zeer hoge ogen op congressen, evenementen en award uitreikingen. Daarnaast is Ronnie een interviewer met een eigen stijl. Hij is voorbereid, nieuwsgierig en switcht razendsnel tussen serieuze vragen en scherpe humor. Hij houdt van open en echte gesprekken, waarbij hij degene die hij interviewt altijd in zijn of haar waarde laat. Scherp, maar altijd met respect als vangrail. Ronnie heeft meer dan tien jaar ervaring in het interview vak, op het podium voor live publiek als ook voor de tv camera’s van bijvoorbeeld 7DTV.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief