Maurice de gebeten Hond

15 november 2005, 07:11

Er mankeert een hoop aan de opiniepeilingen van Maurice de Hond als we TNS NIPO mogen geloven. P. Kanne en R. Frerichs, twee onderzoekers van dat concurrente bureau wraken de methodes vandaag in een opiniestuk in de Volkskrant. De Hond zou de vraagstellingen vooraf laten gaan door eenzijdige informatie dus zouden de conclusies uit zijn enqu?tes niet kloppen.

Alhoewel we alweer bijna Sinterklaasfeest vieren en de kerstdagen naderen reppen de onderzoekers van ?zelf verstopte paaseieren? in de producties van de Hond. Stemmingmakerij zoals de Hond zelf deze kwestie af wil doen of is er wel degelijk sprake van onzorgvuldigheid of zelfs manipulatie in zijn onderzoeken? Het betreft in dit geval een onderzoek van vorige week naar de kansen van de Rotterdamse wethouder Pastors in politiek Den Haag. Ruim 30 procent van de Nederlanders zou volgens de peiling Pastors een aanwinst vinden. Op de website van Maurice de Hond dient hij zijn aanvallers van repliek.

Het is niet de eerste keer dat TNS NIPO een door derden verpakt kritisch woord aan het adres van de Hond uit. De concurrentie in de markt voor onderzoeken is blijkbaar groot. Overigens is Maurice de Hond ook wel wat verdacht met zijn enquete van enige weken terug over de ANWB. De timimg was goed de vragen wat tendentieus en de opdrachtgevende partij (Routemobiel) een hele belangrijke klant van zijn parttime werkgever (Talpa). Wordt vervolgt?.

Kritische macro kijk op relevante mediaontwikkelingen en aanverwante distributietechnologie.

Categorie
Tags

1 Reactie

    René Zonneveld

    Ooit een objectief onderzoek van een van beiden gezien?

    Nee, natuurlijk niet. Geen onderzoeksbureau kan subjectiviteit uitsluiten omdat ze -los van de aard van de inleiding en de darop volgende vragen- omgevingsfactoren en beïnvloeding niet kunnen uitsluiten. Dat weten zij ook wel, dus dit is gewoon een variant op de pizza-oorlog. Zouden ze een deal hebben gesloten?


    15 november 2005 om 17:42

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!