Maurice Doorduyn (Ikonic Toys): “Welke producten om ons heen zijn er nog over 20 of 40 jaar?”

14 februari 2017, 14:00

Maurice Doorduyn, speelgoedontwerper en eigenaar van Ikonic Toys, is een moderne Gepetto. Hij ontwerpt houten speelgoed en brengt deze op de markt met zijn eigen bedrijf Ikonic Toys. Maurice had het idee dat het speelgoed van zijn kinderen kwalitatief wel iets beter kon. Dus ging hij aan de slag. Van idee naar product.

De merkvisie van Maurice is ontstaan vanuit de behoefte om iets blijvends te maken. Hij boog zich een paar jaar geleden over de vraag: ‘welke producten om ons heen zijn er nog over twintig of veertig jaar?’ Hij wil houten speelgoed maken dat wordt doorgegeven van generatie op generatie.

Van een idee een product maken

Is het maken van houten speelgoed een succes? Het rode kraanwagentje met Pluk van de Petteflet duikt overal op. Maurice komt uit de wereld van design. Dus aan kennis over ontwerpen en productie geen gebrek. “Ik ben eigenlijk industrieel ontwerper. Maar nadat ik zelf vader werd, dacht ik: ‘waarom maken we weer niet echt houten speelgoed?’ Dat wilde ik op een gegeven moment ook zelf. Als je kleine kinderen hebt, leer je snel dat speelgoed beter kan. Ik had meerdere producten die ik op de markt wilde brengen.”

Dát is best spannend. “In mijn vorige baan ben ik heel vaak naar China gereisd. Hoe je daar een product moet produceren, was dus eigenlijk gesneden koek. Ik denk dat die ervaring wel een belangrijke factor was. Dat je weet hoe een bepaalde fabrikant werkt en hoe ze die producten versturen.”

En dan… sales

“Ik geloofde er zelf wel in. Dus daar gaat een bepaalde tijd over heen. Maar ik kreeg ook direct redelijk wat aandacht van bepaalde retailers. We vinden steeds meer interessante winkels die het willen verkopen,” stelt Maurice. Hoe zet je houten speelgoed op de markt? Luister naar het verhaal van Maurice!

Ronnie Overgoor
Directeur/eigenaar bij 7DTV

Als genomineerd dagvoorzitter van het jaar behoort Ronnie tot de top van Nederland. Met zijn energiek enthousiasme, aanstekelijke humor, scherpte en ontspannen interactie scoort Ronnie consequent zeer hoge ogen op congressen, evenementen en award uitreikingen. Daarnaast is Ronnie een interviewer met een eigen stijl. Hij is voorbereid, nieuwsgierig en switcht razendsnel tussen serieuze vragen en scherpe humor. Hij houdt van open en echte gesprekken, waarbij hij degene die hij interviewt altijd in zijn of haar waarde laat. Scherp, maar altijd met respect als vangrail. Ronnie heeft meer dan tien jaar ervaring in het interview vak, op het podium voor live publiek als ook voor de tv camera’s van bijvoorbeeld 7DTV.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!