Marktaandeel Google stijgt, MSN en Yahoo! leveren in.

Marktaandeel Google stijgt, MSN en Yahoo! leveren in.

Comscore heeft gisteren nieuwe cijfers omtrent de marktaandelen van zoekmachines in de US gepresenteerd. Ondanks alle moeite die met name MSN en Yahoo! doen om meer marktaandeel te verkrijgen, zien we hun marktaandelen juist dalen terwijl Google en underdog Ask Jeeves een groter marktaandeel kregen.

De cijfers zien er als volgt uit:

Google van 35,9% (Q1) naar 37,6% (Q2)
Yahoo van 31,2% (Q1) naar 30,4% (Q2)
MSN van 16,3% (Q1) naar 15,6% (Q2)
AOL van 9,1% (Q1) naar 9,2% (Q2)
Ask Jeeves van 5,3% (Q1) naar 6,1% (Q2)

Het gaat hier niet om het aantal bezoekers of pageviews, maar om het aantal zoekopdrachten. PageViews en bezoekersaantallen kunnen erg vertekenen omdat zoekmachines steeds meer andere tools (1 2 3 4 5 6) lanceren om bezoek te genereren en bijvoorbeeld MSN bezoekers vanuit IE en Hotmail naar de zoekmachine leidt.

Eén van de opvallendste dingen is toch wel dat MSN, die een fortuin aan een eigen zoekmachine heeft besteed en deze nu met alle mogelijke middelen in de markt probeert te zetten, in marktaandeel moet inleveren. Verder lijkt Ask, met haar eigen aanpak, toch steeds beter aan te slaan.

Ik wil wel even vermelden dat regelmatig dit soort cijfers naar buiten komen, en dat die elkaar vaak tegenspreken. Verder gaat het natuurlijk om kleine verschillen in marktaandeel, terwijl ze in feite allemaal groeien, omdat de internetpopulatie en daarmee het aantal zoekers toeneemt.
(Bron: Pandia)


Geplaatst in

Delen



Er zijn 8 reacties op dit artikel

  • En terecht!

    geplaatst op
  • @Deef
    Hoezo terecht?
    De (nieuwe) zoekmachine van MSN is een stuk beter dan de oude, en daarmee steeds competitiever. Yahoo! was al vrij goed (zie marktaandeel US) maar richtte zich tot voor kort nauwelijks op Europa. Daar is nu verandering in met o.a. Yahoo.nl en het intensiever spideren van o.a.Nederlandse sites, waardoor ook Yahoo.nl steeds competitiever is.

    MSN, Yahoo! en Ask zijn het afgelopen half jaar flink in kwaliteit verbeterd, terwijl Google slechts een beetje verbeterde. (ze hebben natuurlijk wel een voorsprong)

    Daarnaast zijn monopolies in geen enkele branche goed.

    Zie ook het onderzoek van RustySearch naar de kwaliteit van de zoekmachines.

    geplaatst op
  • Toch hebben MSN en vooral Yahoo behoorlijke marktaandelen. Als je buiten de US (en misschien de UK) kijkt doet yahoo bijna niet mee en is Google gewoon zeer dominant. Bewijst maar weer eens dat het met de zogenaamde monopolie van Microsoft wel mee valt... Het zijn de gebruikers die gewoon het voor hun best presterende product kiezen.

    Voor alle overige zoekmachines blijft er maar 1,1% te verdelen. Jammer dat niet vermeld staat hoeveel marktaandeel Alexa heeft, vooral omdat er (ook hier op mfacts) nogal veel waarde wordt gehecht aan hun grafiekjes die dus hieruit concluderend niets voorstellen en totaal niet representatief zijn.

    geplaatst op
  • @Boudewijn,

    Volgens mij heeft Alexa zelf geen zoekmachine, maar maken ze gebruik van Google. (zie het 'powered by Google' icoontje naast de vraagbox)

    Verder ben ik niet zo precies op de hoogte van de werking van Alexa, maar als ik het goed heb baseren ze hun Alexa ranking op gegevens die ze via een toolbar verkrijgen. Blijkbaar heeft een redelijke groep mensen deze geinstalleerd. Of dat betrouwbaar is weet ik niet, maar heeft volgens mij niet zoveel met de marktaandelen van zoekmachines te maken.

    Zie overigens Marco's Hoe betrouwbaar is de Alexa Ranking? voor meer info.

    geplaatst op
  • @ Remi

    Ik heb nog nooit een bedrijf zo met zijn doelgroep zien spelen als Google. Ze komen wekelijks met nieuwe tooltjes die soms handig zijn, maar vaak gewoon leuk. Ik zie MSN of Yahoo dat veel minder doen. Qua resultaat vind ik Google top. Het zou niet eens in me opkomen om een andere zoekmachine te gebruiken.

    geplaatst op
  • Deef,

    Ik moet toegeven dat ik ook niet zo vaak zoek met andere zoekmachines dan Google. De afgelopen maanden ben ik echter regelmatig blij verrast als ik dat toch eens doe. Een aantal zoekmachines is echt hard bezig steeds dichter bij de kwaliteit en relevantie van Google te komen, al zijn ze er nog niet.

    Wat betreft die tooltjes die zoekmachines naast hun kernproduct lanceren om klanten te binden, MSN doet dat inderdaad niet/ nauwelijks want die hebben de focus eerst op de zoekmachine zelf liggen.
    Yahoo! daarentegen is wat dat betreft erg goed bezig. Veel van de extra's die Google heeft, hebben ze bij Yahoo ongeveer gelijktijdig, en soms iets eerder. Enkele voorbeelden van nieuwe, leuke en interessante ontwikkelingen bij Yahoo! die Google nog niet heeft: Mindset, My Web & Searh Translator.
    Vaak krijgen de door Yahoo! gemaakte dingen echter veel minder aandacht dan die van Google.

    geplaatst op
  • @ Remi

    Ik zal het eens beter in de gaten houden. Iedere dag pannenkoeken gaat ook vervelen.

    geplaatst op
  • Haha, inderdaad. Gewoon Marketingfacts in de gaten houden. Hier proberen we naast de dingen van Google ook de nieuwe ontwikkelingen bij o.a. Yahoo!, MSN, Ilse en Ask Jeeves zo compleet mogelijk te verslaan.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.