Marketinglessen uit Het Italiaanse Dorp

20 augustus 2018, 09:00

Uit het leven gegrepen: we leren vaak de mooiste en beste lessen direct in het dagelijks leven. En soms kan dat zomaar een tv-programma zijn. Marlin Goethals had dat met het Nederlanders-in-het-buitenland-programma ‘Het Italiaanse Dorp: Ollolai’. Niet eens een hoogstandje, gewoon bedoeld als leuk vermaak, op woensdagavond op de bank, want ook daar haal je learnings uit die je in je werk als marketeer kunt gebruiken. Een kleine greep uit de lessen die ze in de afgelopen vier weken van het bestaan van het programma al leerde.

We gaan even terug: het is 11 juli, vijf voor half tien ’s avonds. Gauw schonk ik nog wat te drinken in en ging languit op de bank liggen. Meestal blijf ik niet thuis voor een televisieprogramma, maar de eerste aflevering van het nieuwe programma op RTL 4 ‘Het Italiaanse Dorp: Ollolai’ wilde ik toch heel graag zien. Precies op tijd zat ik klaar en begon de intro van de serie waar ik nu geen seconde meer van wil missen. Ik ben verkocht. Maar naast dat ik het een heel leuk programma vind, kunnen wij er als marketingprofessionals veel van leren.

Leer de taal

Als je het mij vraagt is ‘Het Italiaanse Dorp een combinatie tussen ‘Ik Vertrek’ en ‘Helemaal Het Einde’ – twee programma’s die ik ook graag kijk. Vijf stellen kopen een vervallen huis voor een euro met de opdracht een bedrijf te starten en op die manier Ollolai op de toeristische kaart te zetten. Voor zowel de vijf stellen als voor ons marketeers is het belangrijk om de taal te spreken van degene met wie we communiceren.

“Alleen zenden is niet voldoende”

Alleen zenden is niet voldoende. Om er écht achter te komen wat de doelgroep wil, moeten we met hen in gesprek gaan en begrijpen wat ze zeggen. Als de vijf stellen de Italiaanse taal niet onder de knie krijgen, is het lastig om Ollolai uiteindelijk op de kaart te zetten. Wanneer wij niet ‘verstaan’ wat de doelgroep wil, wordt het behalen van doelstellingen een hele klus. Kortom, leer de taal!

Integreer met en investeer in de community

Naast dat het leren van de taal een essentieel aspect is, moeten de vijf stellen ook onderdeel worden van de gemeenschap. Om uiteindelijk de bedrijven succesvol te laten zijn, is verbinding met de inwoners van Ollolai heel belangrijk. Wanneer we de verbinding op willen zoeken met onze doelgroep en fans, moeten we weten waar deze community zich bevindt en wie zij zijn. Een community van een merk is in deze tijd heel erg belangrijk. Klanten luisteren liever naar de ervaring van anderen dan naar een organisatie zelf. Investeer als marketeer in fans of influencers.

Vertel een verhaal

‘Het Italiaanse Dorp’ is een kijkcijferkanon. Al wekenlang staat het programma tussen de vijftien best scorende programma’s. Mensen kijken graag naar het leven van anderen: we willen het zelf ook, kijken graag naar succes, kijken overigens ook graag naar leed, en het is grappig. Deze mensen hebben écht een huis voor een euro gekocht en hebben écht hun leven in Nederland opgezegd. Kortom, verhalen van anderen vinden we interessant.

“Mensen willen graag weten tegen welk probleem je bent aangelopen”

Het vertellen van verhalen – storytelling – is één van de krachtigste marketingmiddelen. Vertel niet waarom een product of dienst zo goed is, maar vertel het verhaal achter het bedrijf, het merk, het product of de dienst. Zorg voor een authentiek en persoonlijk verhaal. Dit maakt een verhaal echt en geloofwaardig. Mensen willen graag weten tegen welk probleem je bent aangelopen – het leed –, wat de oplossing was – het succes – en hoe het verder gaat. Wees eerlijk en houd het simpel. Zo raak je de doelgroep in het hoofd én in het hart.

Wees niet bang om te beginnen

Twee maanden geleden woonden de vijf stellen allemaal nog in Nederland. Ze hebben daar hun banen, hun huizen en hun sociale levens opgezegd om vervolgens met niets te beginnen in Ollolai. Nu, ruim vier weken later, zien we dat ieder stel op zijn eigen manier al een heel stuk verder is gekomen. Hoe? Door gewoon te beginnen. Ook binnen marketing is het motto ‘gewoon doen’ ons niet vreemd. Buiten gebaande paden denken en initiatief durven nemen om op te vallen werkt. Wees niet bang voor wat er mis kan gaan, maar bedenk wat je ermee kunt bereiken. Kortom, kruip uit je schulp en begin.

“Buiten gebaande paden denken en initiatief durven nemen om op te vallen werkt”

De burgemeester van Ollolai had als doel om meer bezoekers naar het dorp te krijgen. Dankzij de goede inzet van de stellen én de PR die het programma inmiddels gekregen heeft, trekt het dorp meer bezoekers dan ooit tevoren. Hoe het gaat aflopen met de vijf stellen in Ollolai is nu nog onbekend, maar ik weet wel dat ik deze lessen ter harte neem in mijn werk als PR & Marketing-professional.

Marlin Goethals
PR & Marketing consultant bij Marcommit

Marlin Goethals is PR & Marketing consultant bij Marcommit. Daar werkt zij dagelijks aan de naamsbekendheid, het kennisleiderschap en het imago van haar klanten. Ook schrijft ze content en spit zij dagelijks alle kranten en relevante nieuwssites door om op de hoogte te zijn van de actualiteiten. Deze deelt ze graag met haar klanten, zodat zij samen met hen in kan spelen op het laatste nieuws. Marcommit is een PR & Marketingbureau gevestigd in Baarn. Het bureau is gespecialiseerd in B2B-communicatie en marketing en legt de focus op IT, Tech en HR.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Stephan

    Ik ben het helemaal met je eens Marlin. Soms gewoon eerst doen en dan pas nadenken, jezelf storten in een nieuw avontuur en bereid zijn te willen leren van amderen. Zo help je niet alleen de mensen om je heen, maar vul je ook je eigen rugzak met heel waardevolle tools for LIFE!


    21 augustus 2018 om 19:59

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!