En, wat vind je ervan? Van onze nieuwe website? Mooi hè? Dank je, vinden wij ook. En het beste is nog: hij is eindelijk volledig responsive en werkt dus ook perfect op mobiele devices. Tenminste... dat geldt alleen als je een device gebruikt van een merk dat daarvoor met Marketingfacts een overeenkomst heeft afgesloten. Want dat is het nieuwe verdienmodel dat wij vandaag in de uitgeefwereld introduceren, namelijk de 'device manufacturer-sponsored access'. Korter gezegd: 'device fencing', een betaalmuur voor de makers van mobieltjes dus.
De uitgeefwereld is in beweging, dat hoeven we jou als marketeer niet uit te leggen. De afnemende inkomsten vanuit advertising dwingen veel uitgevers betaalmuren op te werpen en native advertising in te zetten. Daarnaast komen mooie nieuwe initiatieven op als De Correspondent en Blendle, die de kracht tonen van nieuwe verdienmodellen. Wij voegen ons vandaag in dat rijtje met de introductie van het nieuwe verdienmodel 'device manufacturer-sponsored access' (DMSA).
In het DMSA-model is de toegang tot de mobiele versie van de website exclusief voorbehouden aan de gebruikers van merken mobiele telefoons en tablets die daarvoor een overeenkomst hebben afgesloten met Marketingfacts. Alleen met het juiste (merk) apparaat kun je dus onze nieuwe responsive website dus optimaal benutten. Dat klinkt niet heel gebruiksvriendelijk, maar een dergelijke 'device fence' is in onze ogen een stuk laagdrempeliger dan een 'paywall'.
Samsung eerste partner
Als eerste partij heeft Samsung deze nieuwe vorm van sponsoring omarmd. Collega Emile Peters zegt hierover: “Wij vonden het innovatieve karakter van DMSA goed bij hen passen, dus hebben wij hen als eerste benaderd. En zij waren gelukkig in staat om snel in te spelen op dit nieuwe model. Maar we staan uiteraard open voor andere ‘device manufacturers’. Er lopen dan ook al gesprekken met enkele van hen”.
Floris Regouin van Samsung over de samenwerking: “Innovatie zit in ons DNA, dus lopen we graag voorop, ook als het gaat om advertising. En marketeers zijn voor ons een zeer interessante doelgroep. Vandaar dat wij heel graag een partnership met Marketingfacts zijn aangegaan om hun content beschikbaar stellen aan de gebruikers van onze mobiele devices”.
Overigens wordt er al gewerkt aan het verlenen van toegang aan de gebruikers van andere merken. Peters: “Zoals gezegd lopen er al gesprekken, dus we hebben goede hoop op korte termijn de mobiele variant van de website ook open te kunnen stellen voor gebruikers van andere merken dan Samsung”.
Of het DMSA-model in de toekomst tevens zal worden toegepast op de desktopversie van de website, is nog onduidelijk. Dus voorlopig kun je in ieder geval op je computer ongeacht het merk nog genieten van het nieuwe design van onze website - met dank aan onze vrienden van Mangrove!