Marketing voor alle leeftijden
Goed nieuws voor marketeers die de weg zijn kwijtgeraakt in het doelgroependoolhof. Het leven van de hedendaagse consument is te verdelen in zeven overzichtelijke fasen.
Het begint allemaal met de voorschoolse fase. De nul- tot zesjarige consumenten groeien op in een welvarende wereld, met ouders die het hebben van kinderen als iets modieus beschouwen en niet te beroerd zijn om flink in hen te investeren. Gewilde artikelen: ecologisch verantwoorde babyvoeding, hippe accessoires, karakterspeelgoed. Tussen de zeven en de elf jaar zijn de kleintjes echte hedonisten geworden, met uiteenlopende interesses, dat wel. Computerspelletjes, mobieltjes en Yu-Gi-Oh!-kaarten scoren hoog, maar ook The Simpsons en soaps als Eastenders, en natuurlijk (lolli)popsterren als Britney Spears en Justin Timberlake. De 12- tot 17-jarigen zijn geboren consumenten, ze weten wat ze willen en ook wat dat kost. De mobieltjes blijven populair, maar ook weblogs zijn gewild, evenals chatten en downloaden van internet. En de kleren zijn van Diesel.
De jong-volwassenen (18-24) zijn de meest benijde generatie: goed opgeleid, en met de wereld aan hun voeten. Die wereld bestaat uit MP-3-parties, Ebay, reisjes naar Thailand en Zuid-Oost Azi?, kleding van Zara, en R?n?B-muziek. Vanaf 25 breekt de tijd van mix- en match aan: vliegen met easyJet, maar wel logeren in een vijfsterren hotel. Een bloesje van Prada op een goedkope spijkerbroek, dat werk. I-Pod naast Harry Potter (alleen de boeken!), en leuke dure hebbedingetjes scoren via Firebox.com. De 45- tot 65-jarigen vormen de babyboom-generatie, die eigenlijk altijd aan de macht is geweest en ook niet van plan is die macht op te geven. Plastische chirurgie laat je doen in Zuid Afrika,waar het nog betaalbaar is, vakantie hou je op Mallorca (Toscane is z? pass?), je rijdt op een Harley en draait cd?s van Buena Vista Social Club.
De 65-plussers ten slotte vinden zichzelf helemaal nog niet oud, en zoeken dus steeds nieuwe ervaringen en inspiratie. Bijvoorbeeld op de University of the third age, via e-mailcontacten met leeftijdgenoten of door zich in te zetten voor het milieu of een ander goed doel. Toyota is geliefd om zijn betaalbare technologie en degelijkheid, Classic FM favoriet voor de muziek.
Bron: Campaign