Marketing Pioneers: social media als continu groeiende bron van consumentendata
Op 31 januari 2013 wordt in het Tobacco Theater te Amsterdam de vierde editie van het Marketing Pioneers-evenement gehouden. Naast de keynote van de man die jarenlang verantwoordelijk was voor de advertising van Apple, Ken Segall, en presentaties van Chio, VANMOOF en Pathé, geeft ook organisator Multiscope zelf een presentatie over de marketingkansen van social media. Die liggen niet alleen bij reputatie en webcare, social media zijn vooral ook een continu groeiende bron van consumentendata.
Marketingkansen
Bart Roozen is commercieel manager van Multiscope en zal vertellen over de kansen van social media voor marketingonderzoek.
Bart, wat ga je vertellen?
“Dat social media waardevol kunnen zijn hebben de meeste bedrijven inmiddels wel door. Maar ze missen nog kansen. Ik wil laten zien dat er meer mogelijkheden zijn dan alleen sturen op webcare en reputatie: er zijn vooral ook mogelijkheden voor research.
Er wordt echt veel interessante informatie gedeeld via social media. Bijv: wat zijn de laatste aankopen die consumenten doen? Welke activiteiten ondernemen ze? Dat soort insights kan van enorme waarde zijn voor bedrijven en merken om je doelgroep beter te leren kennen of zelfs nieuwe doelgroepen te herkennen.
Aan de hand van statistieken van gebruikers, zoals verdelingen naar leeftijd en locatie, krijg je veel waardevolle marketinginformatie. En met analyse van interesses en hot topics die spelen in de maatschappij verkrijg je interessante marketinginformatie en kun je consumentenprofielen opbouwen.”
Geldt dat voor alle producten en diensten? Mensen zullen toch minder informatie delen over de aanschaf van wc-papier of maandverband?
“Natuurlijk zijn er specifieke gebieden waarop dit meer van toepassing is. Maar ook voor producten en diensten waarover mensen minder delen zijn interessante observaties te doen over hun doelgroepen. De meeste merken hebben niet door hoeveel bruikbare informatie er loskomt via social media.
De grootste uitdaging is het vinden van de insights uit die informatie. Dat vergt veel structureren en inventariseren. Wij gebruiken daar onze eigen tool Momentum voor en ik zal aan de hand van cases over o.a. een reclame-evaluatie en de aankopen van consumenten laten zien dat dat de moeite loont.”
Mediapartner
Marketingfacts is ook dit jaar weer mediapartner van Marketing Pioneers. Als trouwe lezer krijg je bij aanschaf van een ticket (à €395) het Marketingfacts Jaarboek 2012 kado!
Dus registreer je nu en we zien elkaar op 31 januari!
Zie ook het volledige programma. Naast bovenstaande sprekers en de al genoemde Ken Segall zijn er bijv. ook nog PEP Talks van Boodschapp, Wayne Parker Kent, ANWB, Scoupy en Wefilm. Oh, én nog een mystery guest!