Marco Aarnink: ‘Als we niet bouwen aan die visie, komen we er niet’

18 mei 2021, 13:00

Interview met de eigenaar van Print.com

Bij Print.com draait het, jawel, om print. Printproducten voor de zakelijke markt. Eigenaar Marco Aarnink, eerder van Drukwerkdeal.nl heeft grootse plannen. “We zijn weer hard op weg om een serieuze partij te worden in het landschap.”

Hoeveel de domeinnaam exact heeft gekost, mag Marco Aarnink niet zeggen. Naar schatting zo rond een miljoen euro. Maar daarmee heeft hij ook direct een enorm sterke troef in handen. Print.com maakt duidelijk waar het bedrijf voor staat en biedt de mogelijkheid tot internationale expansie. Daarmee is Aarnink in één klap een stap (nog) verder dan met Drukwerkdeal.nl, het bedrijf dat hij in 2014 voor 24 miljoen euro verkocht. Bij beide bedrijven draait het om print, maar waar Drukwerkdeal zich richt op de consumentenmarkt, richt Print.com zich exclusief op de bedrijvenmarkt.

Aarnink: “Wij hebben een exclusief gesloten model gebouwd, alleen toegankelijk voor de professional. Dat geeft de professional de kans om bij ons bijzondere producten te kopen. Het betekent dat we ook de iets moeilijkere producten verkopen, omdat zij verstand van zaken hebben. En de klant van onze klanten ziet bij ons de prijzen en producten niet, dus onze klant die het doorverkoopt voelt zich redelijk beschermd.”

Harder lopen

Print.com is inmiddels twee jaar live en zit al in vier landen: Frankrijk, België, Nederland en Duitsland. “Dat is met Drukwerdeal.nl niet gelukt omdat we maar bleven hangen in twee landen. Nu hebben we gezegd: we moeten direct vanaf het begin landen uitrollen, anders kom je er straks weer niet aan toe. Dan heb je straks weer iets gebouwd wat zo ingewikkeld is om te internationaliseren, want dat zijn nogal stappen.” Dus koos Print.com direct vanaf de start voor multi-language en multi-currency. De voertaal binnen het bedrijf is Engels. “We hebben in Frankrijk, Duitsland en België kantoorruimte gehuurd, daar ook kleine teams neergezet. Dan heb je ook een stok achter de deur. Als je kosten maakt, dan wil je ook omzet maken. Dat is voor ons een goede les om harder te gaan lopen. Kosten maken.”

“We zijn begonnen met co-creatie en dat slaat aan”

Maar het echte succes schrijft Aarnink toe aan het verhaal dat het bedrijf vertelt. “We zijn begonnen met co-creatie en dat slaat aan. Mensen vinden het heel lekker als ze mee mogen denken en als ze zich mede-eigenaar voelen van een merk. Vervolgens zetten we een erg sterk merk neer. De domeinnaam is al heel goed en daarna nemen we een aantal designers aan die echt op het merk zitten. Waar andere bedrijven zeggen: één designer is ons al te veel zeggen wij: we kunnen niet genoeg designers hebben. Want de uitstraling naar buiten toe is de eerste indruk.”

Witte dozen

Al het drukwerk dat Print.com verstuurt, wordt verpakt in witte dozen. Op verzoek kan daar een logosticker van de koper op worden geplakt. “Dat maakt onze klanten hartstikke blij want zo lijkt het alsof er een pakket van hen wordt afgeleverd bij de eindklant. Dat zijn hele kleine dingen waardoor de klant zegt: dat maakt het verschil.” Een noodzakelijk verschil, want de printmarkt is overvol. En dan is er ook nog de dreiging van papierloze bedrijven. Maar Aarnink maakt zich geen zorgen. “Wanneer je het de grote retailers vraagt, dan is de papieren folder nog steeds een heel belangrijk medium. En wij verkopen niet alleen papier. Voor elk product dat verdwijnt komen wel weer andere gave producten terug: wenskaarten, spandoeken, banners, relatiegeschenken. Wij bedenken voortdurend nieuwe dingen die we dan weer kunnen vermarkten. En dat lukt ons heel goed. We zijn heel erg goed in productontwikkeling.”

“Wij zoeken net zo lang door totdat we de snaar raken bij de klant totdat die denkt: dat is leuk”

Aarnink, die vroeger op de markt gordijnen verkocht, weet één ding zeker: het draait om de klantrelatie. “Wij zoeken net zo lang door totdat we de snaar raken bij de klant totdat die denkt: dat is leuk. Dat is de partij waar ik zaken mee wil doen.” Zo wist Print.com, ondanks corona waar het bedrijf hard door getroffen werd, het afgelopen jaar twintig miljoen euro om te zetten. “We zijn weer hard op weg om een serieuze partij te worden in het landschap. We spelen zeker weer mee.”

Stick to the plan

Het bedrijf telt inmiddels een kleine 250 werknemers en heeft drie eigen productiebedrijven. Door corona kon de volledige productiecapaciteit niet worden benut. “Maar we hebben ook gezegd: laat het ons niet afleiden. We hebben een visie, we weten waar we naartoe moeten. Dus laten we dit nemen als marketingkosten. Dat is misschien heftig, maar als we niet bouwen aan de visie dan gaan we er straks niet komen. Dan word je te veel afgeleid en heb je te veel aftakkingen. Dus stick to the plan. Zo zijn we verdubbeld en zijn er nieuwe klanten aangehaakt.”

Bekijk hier het hele interview:

Leonieke Daalder is politicoloog en journalist. Ze werkte voor onder meer Radio Noord Holland en de VPRO. Bij de laatste omroep was ze verantwoordelijk voor crossmediaal project 3VOOR12 dat onder haar leiding onder meer de Prix Europa, Gouden Pixel, Pop Pers Prijs en UPC Digital Award won. Ze is een van de oprichters van Fast Moving Targets. Ze schrijft, interviewt, onderzoekt, filmt, presenteert. leonieke.daalder@gmail.com

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!