Manon van Essen (Head of pizza bij Magioni): “Ik ben liever de Beyoncé van de foodindustrie”
Ze zijn niet meer weg te denken uit het dieet van de gemiddelde fitgirl: de gezonde pizza’s van Magioni. Het pizza-imperium van Manon van Essen, oprichter én Head of Pizza, is gigantisch. Het bedrijf had maling aan de Italiaanse basisregel: kom niet aan ons eten. Manon lachend: “Ik weet dat ze je in Italië stenigen als je aan de authentieke pizza komt.”
Op de website van Magioni lezen we dat slechts 3 procent van de kinderen, en 5 procent van de volwassenen de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid groenten eet. Magioni claimt dat pizza nogal in het verdomhoekje zit. Veel vet en weinig groenten. Het bedrijf wil daar verandering in brengen door de pizza een make-over te geven en in een gezonder jasje te steken. Ze startte met 30 verkooppunten, maar dat aantal is inmiddels uitgegroeid tot 1800.
Manon: “We willen wij een statement maken naar de voedingsindustrie. Ik ben liever de Beyoncé van de foodindustrie, het is een bewuste keuze om alleen vrouwen te inspireren. Zij beslissen onze nieuwe pizzasmaak. We laten echt het publiek kiezen en we krijgen daar heel veel reacties op. (…) Ik wil dat mensen ons merk leuk vinden, omdat ze het echt leuk vinden. Ik denk niet dat de bloggers die louter geld willen verdienen bij ons passen.”
Het gaat goed met Magioni. Er worden duizenden pizza’s per dag verkocht. Tegen welke uitdagingen loopt Manon aan? “Als je naar het buitenland moet, liggen er behoorlijke uitdagingen. We hebben forse concurrentie vanuit Amerika en we willen – voordat zij de oceaan oversteken – in de meeste Europese landen in de supermarkt liggen. Een andere uitdaging is om deze pizza in Nederland tot een massaproduct te transformeren. Ik hoop dat we dit jaar kunnen bewijzen dat we een massaproduct kunnen produceren, geen niche-product.”
Misschien even uitleggen waar deze pizza uit bestaat. Is niet duidelijk