Maak impact met de juiste kennis & skills voor jouw organisatie of team #spon

Maak impact met de juiste kennis & skills voor jouw organisatie of team #spon

De ontwikkelingen binnen digitale marketing gaan hard. Dit zorgt voor kansen, maar stelt marketeers en organisaties ook voor uitdagingen. Hoe zorg je dat je de juiste kennis en skills in huis hebt? Zeker als je minder afhankelijk wil zijn van externa bureaus en in-housing hoog op de agenda staat. 

Daag je bureaus & externen uit

Marketingactiviteiten worden vaak makkelijk uitbesteed. Bureaus worden te pas en te onpas ingevlogen, zonder dat zelf wordt nagedacht over een oplossing. Voor je het weet zijn de marketeers in jouw team de hele dag bezig met het managen van externen.

Om externen goed aan te sturen hebben de professionals in jouw team zelf ook de juiste kennis en skills nodig. Anders krijg je slechte briefings of wordt het bureau onvoldoende uitgedaagd. Investeren in je eigen team is dus belangrijk. Enthousiaste professionals die doen wat ze leuk vinden en waar ze goed in zijn. Als (L&D) manager moet je zorgen dat de kennis en skills die aanwezig zijn in jouw team, passen bij wat nodig is. Dat houdt werknemers happy.

Hoe maak je het verschil als organisatie

Om succesvol te blijven als organisatie moeten werknemers zich continu blijven ontwikkelen. Dat kan voor een groot deel ‘on-the-job’, maar vaak is er meer voor nodig. Af en toe een blog lezen is onvoldoende om bij te blijven in je vak. Als opleider brengt Beeckestijn Business School mensen samen om met (en van) elkaar te leren. Niet te academisch, maar met echte focus op de praktijk. “Wat kan je morgen slimmer en beter doen om competitiever te zijn?” Tijdens de opleidingen worden plannen gemaakt die direct waardevol zijn en organisaties écht verder helpen.

Van zachte naar harde skills

Marketing is een prachtig vak dat uit meerdere interessante disciplines bestaat. Maar aan welke kennis en skills is de meeste behoefte? De beste marketeers zijn vaak T-shaped. Ze beheersen een specifieke skill, maar snappen vooral het bredere plaatje.

Een van de belangrijkste ontwikkelingen is dat marketing verschuift van zachte naar harde skills. Customer journeys worden bijna volledig data driven. Als professional moet je handig zijn met tech & tools, maar wel in combinatie met het snappen wat merken sterk maakt en hoe je onderscheidende proposities neerzet. Voor data & tech minded marketeers ligt de wereld open, maar de klassieke marcommer heeft het moeilijk.

Het marketingteam van de toekomst

In een interview van MORNINGFRISK met Bart Meerdink, digital strateeg en partner bij Beeckestijn, werd Bart gevraagd hoe het nieuwe marketingteam er volgens hem binnen nu en twee jaar uitziet. “Ik denk dat er veel aandacht komt voor MarketingOps. Hierbij ligt de focus op techniek en processen om de marketingoperatie soepel te laten draaien. Dit gebeurt nu nog veel hapsnap, terwijl het de backbone is van veel organisaties. Dit wordt (terecht) steeds professioneler neergezet en daarbij ontstaan nieuwe rollen. Verder wil je de klassieke mix van creatief, technisch en analytisch in je team hebben. Daarnaast is het belangrijk om niet door te schieten in het data driven deel. Soms is het nadenken vanuit boerenverstand over hoe jij het leven van je klant makkelijker, leuker of beter kan maken, de belangrijkste marketing skill.”

Weerstand

Helaas is er ook een groep marketeers die moeite heeft met bovenstaande ontwikkelingen. Ze zijn klassiek geschoold en/of hebben minder affiniteit met data en tech. Maar onbekend maakt ook onbemind. De drempel voelt voor hen hoger dan nodig, met gevaar dat ze nog verder achterop raken. De tip van Bart voor deze professionals: “Zo spannend is het niet. Durf eens een tool in te duiken, kijk eens mee in de achterkant van systemen.”

De mogelijkheden voor jouw organisatie

Benieuwd hoe een opleiding jouw organisatie, team of medewerker kan helpen? Beeckestijn Business School denkt graag met je mee ››

Make impact   

Werk verandert continu en dat vraagt om de juiste kennis en skills. Beeckestijn Business School helpt hiermee. Met compacte en praktische programma’s binnen digital, marketing, cx, data en communicatie door 100% vakexperts. Op zoek naar gratis kennis en inspiratie? Woon een online clinic bij of download een van de whitepapers. #kennisdelen   

Dit artikel is gebaseerd op een interview van MORGENFRISK met Bart Meerdink


Geplaatst in

Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.