Maak beleid van creativiteit

Mijn tip voor 2024? Maak beleid van creativiteit. En zo doe je dat.

14 maart 2024, 16:00 2344 x gelezen

We leven inmiddels in maart 2024 dus het stof van de voorspellingen en trendanalyses voor komend jaar zijn wel zo’n beetje neergedaald. We kijken bewust vooruit, maar doen dat vaak nog op een manier die niet meer past bij deze tijd. Wij, de marketeers, zijn in de kern creatieve vaklui. Maar tegelijkertijd blijven we ons massaal vastklampen aan steriele data als gouden ei. Aan analyse als ‘driver’.

Digitale chaos

De realiteit? In de digitale chaos waarin we leven, wordt het steeds moeilijker om data uit het verleden te gebruiken als een gids voor de toekomst. Sterker nog: de vaardigheid ‘analytisch vermogen’ die zich koning waande onder sollicitanten met een kennisintensief beroep, dreigt in sneltreinvaart van de troon te worden gestoten. En dit komt door een vaardigheid die de afgelopen tijd een enorme opmars heeft gemaakt. Hoe die vaardigheid heet? Creativiteit. En dat is in ons vak als marketeer te merken.

Nieuw tijdperk is aangebroken

We leven inmiddels in een aandachtseconomie waarbij transactie-gestuurdemarketing steeds minder goed werkt. Zeker in B2B. De marketeers van de toekomst combineren analytisch vermogen met creativiteit. Kunnen uitzoomen om het speelveld te overzien. En daarna weer inzoomen om de bal te brengen waar die moet zijn om te scoren. Natuurlijk kun je geweldige inzichten trekken uit data, en dat moet je ook zeker blijven doen. En natuurlijk kunnen we als marketeer een enorme efficiencywinst pakken met AI. Maar het tijdperk van de nieuwe marketeer is aangebroken.

Want hoe meer het lijkt alsof data en AI het gouden ei zijn, hoe meer behoefte er komt naar menselijkheid en authentieke connectie. Aan inzicht, inspiratie, co-creatie. En hoe worden die dingen geactiveerd? Juist, door menselijke creativiteit. Dus daarom mijn tip voor 2024: Maak beleid van creativiteit. En luister naar aflevering 36 van DigitaleChaos:

Auteur van Managementboek bestseller 'Word eens volwassen!' - Next level online ondernemen. Digital marketing strateeg en ondernemer. Oprichter Digitaalgroeien.nl: Een ontwikkel programma voor marketeers en ondernemers in de zakelijke dienstverlening die online next level willen.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!