Loyaliteit krijgen wordt lastiger

Loyaliteit krijgen wordt lastiger

Loyaliteit van klanten is al enige jaren de heilige graal voor marketeers. Van autofabrikant tot retailer, iedere aanbieder wil die klantloyaliteit maximaliseren. Maar loyaliteitsprogramma?s verliezen aan kracht.

Loyaliteitsprogramma?s zijn niet van gisteren. In Engeland begonnen ze er al mee in de jaren zestig, met de zogenaamde Green Shield Stamps, spaarzegels waarmee je gratis boodschappen kon scoren. Zo hou je de grijpgrage klanten loyaal, is de achterliggende gedachte.

Tesco wist een jaar of tien jaar geleden marktaandeel terug te winnen op aartsrivaal Sainsbury, door loyaliteitsprogramma?s in te voeren. Soms heel simpel: voor iedere bestede 100 pond kreeg de klant, onder dankzegging, 1% retour. Sindsdien zijn clubkaarten schering en inslag. Portefeuilles van klanten puilen uit. Terwijl er toch grenzen aan de loyaliteit moeten zijn, zou je zeggen. En inderdaad, er is dan ook een soort van inflatie opgetreden. Loyaliteitsprogramma?s sorteren steeds minder effect. Zelfs in retail, waar het allemaal ooit begon.

Waaraan moeten retailers die toch nog een loyaliteitsprogramma willen starten, zoal denken? Om te beginnen aan meetbare doelen. Wil de retailer meer cross-selling, meer share-of-wallet, of gewoon meer winstgevendheid bereiken? Vervolgens moet het gewenste consumentengedrag worden vastgesteld: willen we dat de klant vaker langskomt, willen we zijn gemiddelde aankoopbedrag per bezoek verhogen? Het loyaliteitsprogramma moet vervolgens heel zichtbaar voor de doelgroep zijn, het moet eenvoudig te begrijpen zijn, het moet waarde toevoegen en vooral, het moet betrouwbaar zijn.

Bronnen:
Admap
http://www.marketing-online.nl/


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.