Lost Boys heeft gemengde gevoelens bij ‘liefdevolle opvang’ Verloren Jongens door MediaMonks

4 juni 2008, 09:16

Lost Boys heeft gemengde gevoelens bij 'liefdevolle opvang' Verloren Jongens door MediaMonksToen bekend werd dat Internetbureau Lost Boys personeel moet laten gaan, ondernam branchegenoot MediaMonks uit Hilversum snel actie. MediaMonks ontwikkelde binnen een dag een wervingscampagne met als thema Lost Jobs. Op LostBoys huisstijl geinspireerde banners werden geplaatst op websites en weblogs gericht op de branche en stuurden bezoekers naar een landingspagina waar Verloren Jongens en andere werkzoekenden kunnen solliciteren bij MediaMonks.

Igor Milder van Lost Boys geeft in een reactie aan dat hij de wervingscampagne een slimme actie vindt, waar hij met gemengde gevoelens naar kijkt.

Milder ziet de actie als een mooie erkenning van de kwaliteit van de medewerkers van Lost Boys, maar acht de actie ook pijnlijk voor de medewerkers die het betreft. Milder hecht er ook aan te benadrukken dat er sprake is van acht gedwongen ontslagen voortvloeiend uit overcapaciteit en dat er negen medewerkers zijn waar gesprekken mee gaan worden gevoerd over hun werkzaamheden. Lost boys zal geen actie ondernemen tegen MediaMonks, volgens Milder heeft hij vertouwen in zelfregulatie in de branche.

Als wervingscampagne is de actie voor MediaMonks nu al een doorslaand succes. De eerste dag heeft de landingspagina 1500 unieke bezoekers mogen ontvangen. Er zijn 40 serieuze aanmeldingen van kandidaten binnengekomen en de eerste acht sollicitatiegesprekken staan gepland. Volgens Wesley ter Haar, Victor Knaap en Gin Roberscheuten, de directie van MediaMonks, komen de sollicitanten bij verschillende bedrijven vandaan, en dus niet uitsluitend uit Lost Boys gelederen. Naast de bezoeken en aanmeldingen op de site heeft MediaMonks veel positieve reacties gekregen van collegabedrijven en volgt binnenkort een gesprek met een Nederlandse Bank over een te ontwikkelen wervingscampagne.

Uit het MediaMonks persbericht:

“Natuurlijk is het vervelend voor die jongens dat het even tegenzit. Wij denken ze op deze manier het best te kunnen helpen. Hoe eerder een aantal mensen afvloeit, hoe beter het voor hen is. En creatief talent kan bij ons vandaag nog aan de slag. We zijn altijd op zoek naar een win-win situatie!” aldus Tactical Monk en mede-eigenaar Wesley ter Haar.”

Antoinette Hoes is interactive strategy director & managing partner bij Leylines, een onafhankelijk bureau voor interactieve strategie & online PR en mediainzet. Ze geeft cursussen new media management bij het Post HBO programma van het Centrum voor Communicatie en Journalistiek van de Hogeschool Utrecht. Zij is geïnteresseerd in online communities & what makes them tick, games, AI en alle mogelijke mooie manieren van online met klanten interacteren. Leylines helpt organisaties en merken hun doelstellingen te realiseren met het inzetten van: Interactieve strategie Geintegreerde interactieve media en middelenstrategie Mediaplanning & Media-inkoop Online PR & seeding Campagne Management & Optimalisatie "We're in an information economy. They teach you that at school. What they don't tell you is that it is impossible to move, to live, to operate at any level without leaving traces, bits, seemingly meaningless fragments of personal information. Fragments that can be retrieved, amplified." (Gibson, 1988: 30)

Categorie
Tags

18 Reacties

    media

    Prachtige actie met knipoog en gezien de vraag naar goede mensen lijkt het me voor de Lostboys geen probleem om een nieuwe baan te vinden.

    Om hoeveel mensen gaat het eigenlijk die bij Lostboys er uit moeten? Ving gisteren in de wandelgangen op dat het om 45 mensen zou gaan? Wel heftig en ik hoop niet dat het een signaal is voor de hele markt.


    4 juni 2008 om 10:11
    mgvandenbroek

    Zag gisteren het persbericht voorbij komen, en vond het wel een gewaagde actie. Pijnlijk? Ik weet het niet. Ben benieuwd naar reacties van LB’ers!


    4 juni 2008 om 10:13
    Mike Riegel

    Geen beter vermaak dan leedvermaak … ik vind het verre van sjiek en ik vind het ook niet getuigen van goede smaak. Lost Boys is toch een van de belangrijkste grondleggers van onze industrie en verdient dergelijke platte acties dan ook niet.


    4 juni 2008 om 10:27
    Flauw

    Loser Boys 😉


    4 juni 2008 om 10:57
    Kris

    Hier een Lost Boy die mag blijven: een beetje een stoot onder de gordel, maar meer voor de achterblijvers. Beetje humor moet kunnen in een situatie waarin even weinig te lachen valt.


    4 juni 2008 om 11:10
    Ex-Satama-er

    @Mike Riegel: “verdienen ze niet”? Lost Boys staat inmiddels bekent als hét meest arrogante bedrijf in Nederland, waardoor klanten in grote aantallen wegrennen. Ze verdienen het zeker ook niet omdat ze een goedlopend bedrijf als Satama hebben opgekocht, waarna ze de boel helemaal kapot getrapt hebben? Echt, als er iemand dit soort goedgemikte acties verdient – dan is het LB wel!


    4 juni 2008 om 11:14
    Jeroen

    Tsja hoge bomen vangen soms veel wind, of het helemaal terecht is laat ik in het midden. Aan de ene kant is lb wel een icoon in de nederlandse internetwereld aan de andere kanthoor ik soms klachten over de interne beleidsvoering. . Ik vind het een compliment waard dat mediamonks in een dag zo’n leuke actuele campagne heeft opgezet.


    4 juni 2008 om 12:02
    koen

    Opportunistisch én geslaagd.


    4 juni 2008 om 13:03
    Harm Wesselink

    Zeker een geslaagde actie, nu maar wachten op een nieuwe partij die over 2 jaar een dergelijke viral voor de inkrimping van Mediamonks de wereld in helpt.


    4 juni 2008 om 15:30
    Merlijn van OER

    @ Ex-Satama-er: beetje laf, zo’n uithaal naar LB zonder je naam erbij te vernoemen…

    @ topic: Ik kon er wel om lachen! Ook om de bus die dezelfde middag rond het pand reed met een wervingstekst erop van Quince (?!) 🙂


    4 juni 2008 om 16:12
    Marc

    @Mike Riegel

    Een bedrijf is zo goed als zijn laatste kwartaal; op de balans is er geen plaats voor sentimenteel gewauwel. Het ontbreekt bij LB precies aan wat ze bij MediaMonks klaarblijkelijk wel hebben: ability to execute.


    4 juni 2008 om 17:04
    chi666

    mooie actie en in deze markt zo snel zo’n succes is goed. zuur? tja, banen genoeg voor online marketeers, dus zo zuur zal het wel niet zijn. en als je in deze markt mensen Moet ontslaan doe je gewoon iets niet helemaal goed


    4 juni 2008 om 20:09
    Alex Hoogeveen

    @ ex-satama-er: Je mening presenteren als een feit maakt het nog geen feit 😉

    Tijdens mijn stage-periode bij Lost Boys merkte ik hoe erg LB afkomstig is van verschillende opgekochte bedrijven met verschillende werkwijzen (en dat de overgenomen werknemers er niet altijd even positief over waren). Ik begrijp ook dat mensen LB soms zien als arrogant bedrijf, maar dat is geheel onterecht. Het is alleen natuurlijk een stuk groter bedrijf als de meeste branchegenoten, dat maakt een bedrijf al snel groot en ‘arrogant’. Ik persoonelijk heb de LB leren kennen als mensen die hart hebben voor het bedrijf en de collega’s. Ik zal het ook altijd zien als een heel mooi bedrijf.

    Ik snap niet dat mensen dit een smakeloze actie vinden; LB moet mensen ‘kwijt’ en Mediamonks zoekt mensen, dat is dan toch prima. Op zo’n manier een beetje plagen moet kunnen. Als ik kijk naar het aantal aanmeldingen is het een succes; zeker als je bedenkt dat het in slechts 1 dag is opgezet!

    ik denk ook dat de cultuur binnen Media Monks goed past bij het gevoel dat veel LB’er zoeken bij een werkgever. Dus complimenten naar MM.


    4 juni 2008 om 23:02
    koningwoning

    LB Arrogant?

    Ik heb in het verleden als mediabureau er mee samen gewerkt.

    Zij waren een van de enige partijen die juist NIET zo arrogant waren dat ze niet naar je wilde luisteren. Mede daardoor hebben we fantastische campagnes neer kunnen zetten.

    Ik zou eerder zeggen dat de offline reclamebureaus die met hen samenwerken vaker naar hen zouden moeten luisteren in plaats van een volledig afgerond concept wat moeilijk online uit te werken is naar binnen te fietsen.

    Je kunt ze van veel dingen betichten (bijvoorbeeld dat ze niet goedkoop zijn…. maarja, dan komt het aloude: you pay peanuts, you get monkeys om de hoek kijken), maar NIET van arrogant in de samenwerking.

    Misschien dat ze arrogant naar de buitenwereld toetreden… maar daar heb ik persoonlijk niks van gemerkt. Andere bureaus die minder gepresteerd hebben en met een zelfde air naar buiten treden heb ik dan meer moeite mee.

    Over de actie: ik vond het leuk gevonden, snel geïmplementeerd…. gewoon een goeie wervingsactie. Ik denk dat MediaMonks daar veel meer een statement over zichzelf mee geeft dan dat ze een statement over LB geven. En om in een branche waar het zo moeilijk is om goeie mensen te vinden, zo veel kandidaten binnen te trekken…. kanp. Nogmaals. gewoon goed werk.


    5 juni 2008 om 07:23
    Luc van Poelje

    Wat een geklaag. Goede mensen zijn heel lastig te krijgen en LB moet blij zijn dat (ex)personeel snel onder de pannen is bij een branch genoot.


    9 juni 2008 om 06:29
    Bas Vroonland

    Vind het een geslaagde actie: er wordt veel over gesproken en een actie die polariseert raakt een snaar. Gevoelige snaar. En daar komt dan weer muziek uit ;-). Ben benieuwd wat MM zo goed doet dat ze 40 kandidaten willen spreken.

    Jammer voor LB dat er overcapaciteit is ontstaan. Ben zelf benieuwd naar de functiegroepen waar dit het geval is want LB had ook overal freelancers zitten.

    Of LB arrogant is blijft een kwestie van hoe je de samenwerking hebt ervaren. Ikzelf heb LB nooit als arrogant ervaren. Satama overigens ook niet 🙂


    10 juni 2008 om 07:24
    cyncspusels

    You are aware of that you’re with your wrong and your family are aware of that all your family have to cook dinner entirely and then for aspect Saying sorry may by no means be the case enough this some time around. You have for more information on provide evidence that to understand more about that person that you sincerely feel sorry about your actions.

    led spotlights http://www.icamtech.net/led_tube_lights led tubes pendant lights led light bulbs

    http://www.icamtech.net


    4 september 2013 om 16:50

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief