Linkedin lanceeert business manager, YouTube shorts steeds populairder

Er gebeurt veel in het social medialandschap en als marketeer wil je altijd op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen. Gelukkig is er de social update van juni 2022!

29 juni 2022, 07:00 2797 x gelezen

Elke maand publiceert SDIM een social update om jou te helpen bij te blijven op social media gebied. Deze maand vertelt Tim over LinkedIn dat eindelijk komt met een Business Manager, de nieuwe Instagram functies, YouTube shorts en nog heel veel meer!

LinkedIn komt met een Business Manager

Eindelijk is het dan zover, LinkedIn heeft aangegeven met een Business Manager te komen. Op dit moment zitten personen nog verbonden met hun eigen profiel aan verschillende bedrijfsprofielen. Dit kan leiden tot problemen als een werknemer weggaat en niemand toegang geeft tot het bedrijfsprofiel bijvoorbeeld. Die tijden zijn dus zo goed als voorbij.

LinkedIn Business Manager is een gecentraliseerd platform dat het een stuk eenvoudiger maakt voor grotere organisaties en bureaus om alles te managen. Denk hierbij aan de doelgroepen, advertentieaccounts, pagina’s en andere functionaliteiten. Het gaat dus zowel gemak opleveren als extra tijd.

Overzicht van de LinkedIn Business Manager.

Voor een Online marketing agency als SDIM is dit een enorme fijne ontwikkeling. Klanten kunnen nu onze Business Manager toegang geven en zo krijgen wij als bedrijf toegang tot de advertentieaccounts en pagina’s. 

De nieuwste Instagram functies

Zoals jullie weten is Instagram een platform dat zich snel aanpast of met nieuwe features komt. We hebben hier dan ook wat plek ingeruimd om je weer op de hoogte te stellen van de laatste Instagram-updates. 

De eerste update die je hopelijk niet is ontgaan is dat je berichten kan pinnen op een profiel. Dat betekent dat je de belangrijkst geposte video’s of foto’s vast kan pinnen aan de bovenkant van je feed en dat deze dus altijd als eerste gezien zullen worden. Zowel Twitter als TikTok hebben hierin het voorbeeld gegeven en Instagram heeft dit snel gevolgd. 

Een feature die nog getest wordt is het vergroten van iemands profielfoto. Op dit moment kan je alleen op de profielfoto klikken als er een story geplaatst wordt. Tot op heden zie je dus alleen een erg kleine profielfoto en helpt het je niet om zeker te weten of dit het account is wat je echt zocht.

Instagram Reels gaat nu ook naar 90 seconden video’s. Op TikTok zijn de video’s al soms langer dan 2 minuten, waar Instagram lang op 15 seconden bleef zitten zijn zij nu ook overstag en kan je nu 90 seconden video’s plaatsen. Tot hoever zal dit gaan oplopen?

Ook op maatschappelijk gebied wil Instagram zich ontwikkelen. Zo is het platform bezig met een speciale AMBER alert die te zien is als bijvoorbeeld een kind vermist is. Aan de hand van het opgegeven adres krijg je dan een melding als er iets belangrijks is wat de attentie nodig heeft.

AMBER-alert op Instagram.

Youtube Shorts groeit aan populariteit

Youtube geeft aan dat wereldwijd al 1,5 miljard mensen gebruik maken of bereikt worden met Youtube Shorts per maand. Dat terwijl het totale aantal overall Youtube gebruikers 2 miljard per maand betreft. Het is ongelofelijk wat een invloed TikTok heeft gehad op het social medialandschap en met name de interactie via video. 

Voorbeelden van een Youtube Short video.

Youtube Shorts is toch in het leven geroepen om juist de TikTok fans op Youtube te houden en aan de cijfers te zien blijkt het te werken. Uiteindelijk zie je dat veel Youtube sterren of organisaties de TikTok, Instagram Reels en Youtube Shorts op alle drie de platformen zetten. 

Snapchat test met betaalde abonnementsdienst

Snapchat is begonnen met testen van een betaald abonnement waar sneller toegang gegeven wordt tot nieuwe functies van de app. Het abonnement heet Snapchat Plus en is er ook voor bedoeld om nieuwe functies te testen en te leren welke functies de gebruikers graag willen op het platform.

Het abonnement kost €4,59 per maand of €45,99 per jaar. Met het abonnement kan je personen als allerbeste vrienden bestempelen en blijft degene bovenaan staan bij berichten. Daarnaast krijg je als abonnee toegang tot exclusieve Snapchat-iconen, krijg je inzicht waar vrienden de afgelopen 24 uur zich hebben begeven en hoeveel vrienden de stories meerdere keren hebben bekeken. 

Naast Snapchat heeft Twitter ook al eens getest met een abonnementsdienst genaamd Blue. Ook Telegram werkt hieraan en zal dit later deze maand nog gaan uitrollen. 

Mogelijk ruimte voor andere partijen om advertenties te verkopen op YouTube

Google wil de ruimte gaan bieden aan andere partijen om advertenties te vertonen op Youtube. Het wil op deze manier gaan voorkomen dat het een boete krijgt voor machtsmisbruik van de Europese Commissie. Afgelopen jaar heeft de Europese Commissie een onderzoek gestart om te achterhalen of het de mededingingsregels heeft geschonden door eigen diensten voorrang te geven ten opzichte van die van concurrenten. 

Wat er precies mogelijk gaat worden is nog niet duidelijk, maar wat wel blijkt is dat Google er alles aan doet om het onderzoek van de Europese Commissie vroegtijdig te laten beëindigen. Na drie boetes lijkt Google en Alphabet (moederbedrijf) het genoeg te vinden en willen ze verdere financiële gevolgen voorkomen.

Tim Melief
Digital Advertising Specialist bij SDIM

Tim Melief is een Digital Advertising Specialist bij SDIM Online Marketing.Tim specialiseert zich daarnaast op Social media Advertising en beheert meerdere grote Social media campagnes voor zowel B2B als B2C organisaties. SDIM is een full-service online marketing dat succesvolle organisaties nog succesvoller maakt, online. Van e-commerce tot B2B, goede doelen en (semi-)overheid. SDIM realiseert concrete doelen over het gehele aankoopbeslissingsproces. Van awareness tot herhaalaankopen, volledig inzichtelijk gemaakt. Opdrachtgevers van SDIM lopen uiteen van MKB tot internationale -franchise- organisaties.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!