LinkedIn anno 2020: social media of business-tool?

Wat er gebeurd is in 2019 en wat er komend jaar beter kan

LinkedIn anno 2020: social media of business-tool?

"Volgend jaar gaan we echt werk maken van LinkedIn!" Mijn hart maakt een vreugdesprong als ik dit hoor. Bij veel organisaties is LinkedIn niet meer weg te denken uit het marketing- en salesproces, maar wat hebben we laten liggen en wat verdient absoluut aandacht in het komend jaar? Beschouwen we LinkedIn nog steeds als socialmediaplatform, of meer als business-tool? Gaan we door op dezelfde voet? Moeten we het simpelweg helemaal anders doen? Of gewoon beter? Een overzicht van LinkedIn anno 2019 en de kansen die het platform biedt.

We willen bereik, we willen gezien worden

Bereik is het meest genoemde (marketing)doel van veel organisaties als het gaat om LinkedIn-inzet. Meer bereik, beter engagement en hogere conversies creëren. De term 'employee advocacy' (ambassadeurschap van de eigen medewerkers) siert de website van menig marketingbureau.  

"Helaas zien veel organisaties employee advocacy nog als het transformeren van medewerkers naar contentdistributierobots"

Kijken we naar de praktijk, dan blijkt dit toch vaker wat meer voeten in aarde te hebben. Helaas zien veel organisaties employee advocacy nog als het transformeren van de medewerkers naar contentdistributierobots. Ze zetten content klaar en vragen hun medewerkers om dit 'klakkeloos' te delen in hun persoonlijke netwerk. Job done toch? Helaas, op een dergelijke manier je content op LinkedIn plaatsen werkt – naast dat je niet authentiek overkomt – averechts. Zoooo 2019! Wil je het komend jaar echt een voorsprong nemen op de concurrentie, durf dan een echte 'duik in het diepe' te nemen. 

2020 Wordt het jaar waarin jouw medewerkers eigen content gaan creëren omtrent hun kennis en expertise. Laat ze vloggen, laat ze bloggen, laat ze hun klanten interviewen, en biedt ze vanuit hun eigen authenticiteit dat welverdiende platform. Heb vertrouwen. Natuurlijk zal er wel eens iets mis gaan, maar zonder foute geen leercurve, zonder vrijheid geen enthousiasme. Onderschat het effect van individuele contentstrategieën niet, want deze zullen het altijd winnen van de gelikte (en vaak gesponsorde) whitepapers en e-books (no offense intended). 

Hoe dan?

  • Bedenk met sales en marketing een aantal rubrieken waarover content gemaakt kan worden.
  • Beslis wie de content gaat maken, wanneer en hoe het gemaakt gaat worden en welke faciliteiten daarbij nodig zijn. Ontbreekt de kennis? Ga deze dan opdoen.
  • Post de content op de individuele profielen, en deel (*) het vervolgens op de profielen van collega’s en de corporate pagina.
  • Denk na over een leuke ludieke incentive voor de persoon met de meest waardevolle en converterende content.

Ga samen werken in plaats van samenwerken

De laatste jaren is er bij LinkedIn veel tijd en energie gespendeeerd aan de (door)ontwikkeling van de betaalde producten. Sales Navigator is inmiddels uitgegroeid tot een must-have tool voor ieder zichzelf respecterend B2B-salesteam. De LinkedIn Campaign Manager is de place-to-be voor marketeers om met gerichte campagnes een specifieke doelgroep binnen LinkedIn te laten kennismaken met de organisatie en haar producten of diensten. 

"De diensten van LinkedIn bieden je de voordelen van account-based marketing op een presenteerblaadje"

Maar toch zien we vaak dat het niet goed samenwerkt. Sales: "Marketing snapt onze uitdagingen niet, de content is niet relevant voor onze salesgesprekken." Marketing: "Sales ziet content delen als een taak van marketing, ze delen niks op hun eigen profiel." Deze situatie is gelukkig bij veel organisaties getackeld. Maar zelden wordt deze 'alignment' nog doorgetrokken naar LinkedIn. Zonde, want de diensten van LinkedIn bieden je de voordelen van account-based marketing (of selling) op een presenteerblaadje.

Hoe dan?

  • Gebruik Sales Navigator met het salesteam om je prospects op beslisserniveau (leads) en bedrijfsniveau (accounts) te gaan volgen. Dit zorgt voor het creëren van zogenaamde lead- en accountlijsten. Monitor wat ze delen en reageer op relevante berichten.
  • Gebruik Pointdrive om relevante inzichten één-op-één te delen met je prospects en ontvang direct data: welke informatie je prospect bekeken c.q. gedownload heeft.
  • Deel je leadlijsten met het marketingteam. Marketing kan vervolgens gericht campagnes voeren op de leadlijsten. Zodra een lead reageert (like, comment of deelt) krijgt sales een notificatie. Het haakje is gevonden!
  • Marketing en sales dienen samen te zorgen dat er voldoende relevante content is die gebruikt kan worden in iedere fase van acquisitie via Sales Navigator (kennismaking, inhoudelijke kennis, persoonlijke content, over-de-streep-trek content).

Chief LinkedIn Officer

LinkedIn ontwikkelt zich in sneltreinvaart. Mocht jouw organisatie nog op diesel rijden, dan zou je het spoor zomaar eens bijster kunnen raken in 2020. Mijn tip? Benoem iemand in jouw organisatie tot Chief LinkedIn Officer.

"Benoem iemand in de organisatie tot Chief LinkedIn Officer"

De CLO heeft als taak alle ontwikkelingen van LinkedIn op marketing-, sales- en recruitmentgebied nauwlettend te volgen. Hij of zij dient de vertaalslag te maken naar de relevantie voor de interne processen en de mogelijkheden voor de eigen business. Bij voorkeur heeft de CLO binnen iedere afdeling een eigen aanspreekpunt, zodat er korte lijnen ontstaan om iedere nieuwe feature snel te beoordelen op toepasbaarheid. De CLO bezoekt kennisevents van LinkedIn, volgt experts en hun artikelen op het platform en neemt deel aan trainingen en webinars om de kennis te verdiepen en up-to-date te houden. Periodiek praat de CLO het management en collega’s bij, schrijft en deelt relevante tips en verzorgt (of laat verzorgen) interne trainingen. 

Klinkt als een leuke interne bijbaan toch? Alhoewel ikzelf overtuigd ben van de toegevoegde waarde, is de CLO nog niet echt een bekend fenomeen. Dat mag veranderen!

Nog meer gemist in 2019? Dan vind je hieronder een kort overzicht van nieuwe functionaliteiten.

Ontwikkelingen in 2019

Januari

LinkedIn verrast ons met een profiel-remake. Werkervaringen bij dezelfde werkgevers worden gebundeld en de 'About'-sectie wordt beter gepositioneerd. 

Februari

LinkedIn Live wordt gelanceerd. Momenteel beschikbaar voor een paar honderd leden, iedereen kan zich aanmelden, maar vooralsnog blijft onduidelijk aan welke criteria je moet voldoen om 'live' te mogen uitzenden.

Maart

Foto- en document-tagging! We kunnen personen in een foto nu taggen (mensen krijgen uiteraard een notificatie) en ook documenten extra informatie meegeven.

"LinkedIn verrast ons met een profiel-remake"

April

De introductie van Teammates. Bedoeld om je collega’s in kaart te brengen, zodat je elkaars nieuws eerder ziet en dus beter kunt delen en reageren op elkaars content. Voor LinkedIn zelf ook handig, aangezien we zo een organogram van onze organisatie leveren.

Mei

We kunnen nu mensen uitnodigen om een LinkedIn-pagina te volgen (Bedrijfsprofiel). Eerste keer gelanceerd in 2017, maar toen vanwege een onbedoelde spamgolf snel weer ingetrokken. De functie is nu verbeterd met een opt-out. Mits goed gebruikt, is het een mooi nieuw middel om je pagina te laten groeien.

Augustus

Laat iedereen weten dat je op zoek bent naar een nieuwe baan! Voorheen een functie die alleen zichtbaar was voor recruiters met een Seat. Nu biedt LinkedIn de mogelijkheid om meteen op je profiel zichtbaar te maken dat je beschikbaar bent voor iets nieuws.

September

Ook voor freelancers en ZZP’ers biedt LinkedIn nu de mogelijkheid om diensten aan te bieden. Via 'Open for Business' kun je aangeven welke diensten je wilt aanbieden.

"Posts kunnen nu als Trending of Featured bestempeld worden"

Daarnaast kan je post nu als 'Trending' of 'Featured' bestempeld worden. De criteria voor 'Trending' op een bepaalde hashtag blijven vaag. Wanneer je post 'Featured' wordt, dan hebben de LinkedIn-redacteuren hem opgenomen in een overzicht van relevante berichten aangaande een specifiek onderwerp.

Oktober

LinkedIn Events maakt een comeback. De oorspronkelijke functie verdween in 2011, maar nu hebben leden opnieuw de mogelijkheid om een Event aan te maken en te promoten op LinkedIn. Een welkome aanvulling voor veel coaches, trainers en bedrijven.

November

Google start met het indexeren van alle posts op LinkedIn. Goed nieuws dus voor iedereen die kennis en nieuwe inzichten deelt op LinkedIn. De eerste drie hashtags worden ook in de URL richting Google opgenomen. Goed nieuws dus voor je persoonlijke organische SEO.

December

LinkedIn biedt beheerders van groepen opnieuw een aantal verbeteringen om ze effectiever te managen, spam buiten de deur te houden en meer controle te hebben over het nieuws dat gedeeld wordt. Zal dit LinkedIn-groepen nieuw leven inblazen?

"LinkedIn biedt beheerders van groepen een aantal verbeteringen om ze effectiever te managen"

Wat zijn jouw plannen en uitdagingen op LinkedIn-gebied voor 2020? Ik ben ervan overtuigd dat het platform ons opnieuw gaat verrassen met mooie nieuwe features, een verdergaande integratie met Microsoft-producten en andere partijen. Doe er je voordeel mee!


Delen

0
1


Er zijn 2 reacties op dit artikel

  • In mei is inderdaad de functie voor beheerders van bedrijfspagina's toegevoegd om je connecties uit te nodigen je pagina te gaan volgen. Vanwege overvloedige spam weer ingetrokken en in november op vrijwel dezelfde geherintroduceerd en...weer ingetrokken! De optie om de pagina te gaan volgen heb ik sindskort niet meer, weet jij hier meer van?

    geplaatst op
  • In principe gaat iedere pagina (en beheerders) deze functie weer krijgen. Ik weet alleen dat met de uitrol een aantal bugs zich voor deden. Dat zal de reden zijn waarom je de functie had en nu weer (tijdelijk) verdwenen is. Wees gerust, binnen een aantal weken is de functie voor iedereen beschikbaar.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.