Lichte daling telecommunicatiebestedingen verwacht

27 maart 2003, 19:26

De telecommunicatiemarkt had in 2002, net als in het jaar daarvoor, geen gemakkelijk jaar. WorldCom en KPNQwest gingen roemloos ten onder; Europese grootmachten als France Telecom en Deutsche Telekom presenteerden adembenemende verliezen, om nog maar te zwijgen over UPC.

Heliview deed gedetailleerd onderzoek naar de omvang en de ontwikkelingen in de telecommunicatiemarkt in 2002 en voor 2003. De resultaten hiervan staan in de Telecom Market Outlook 2002-2003.

Telecommunicatie

De totale bestedingen voor telecom-municatie groeiden in 2002 met 6% in vergelijking met 2001. De groei werd voornamelijk gerealiseerd door een toenemend aantal vestigingen en veel minder doordat de gemiddelde beste-dingen van de vestigingen toenamen; die stegen met slechts 1%. Het merendeel van de bestedingen werd gedaan voor vaste telefonie, gevolg door mobiele telefonie en datacom-municatie. Voor 2003 wordt verwacht dat de totale telecommunicatie-bestedingen ongeveer gelijk zullen blijven en misschien zelfs heel licht zullen dalen.

Vaste telefonie

In 2002 besteedde de zakelijke markt in totaal 2.449 miljoen euro aan vaste telefonie. Ongeveer 13% van deze bestedingen waren abonnementskosten en 87% gesprekskosten. De handel en de zakelijke dienstverlening hebben samen voor meer dan de helft een aandeel in de totale bestedingen voor vaste telefonie. Naar verwachting zullen de bestedingen aan vaste telefonie in 2003 dalen met iets minder dan 3%. De sterkste daling wordt verwacht in de sectoren handel en non-profit.

Mobiele telefonie

Eind 2002 maakte 63% van de Nederlandse zakelijke markt gebruik van mobiele telefoons. Naar verwachting zal dit percentage in 2003 licht stijgen met circa 4%. Ongeveer 23% van alle werknemers heeft een mobiele telefoon op kosten van de zaak. Dit jaar zal het totaal aantal mobiele telefoons stijgen met 4%, met name bij vestigingen met minder dan 50 werknemers. In 2002 gaven de circa 390.000 vestigingen met mobiele telefoons samen ruim 0,9 miljard euro uit aan mobiele telefonie. Gemiddeld werd er 657 euro per mobiele telefoon uitgegeven. In 2003 zullen deze uitgaven naar verwachting met 2% stijgen.

Datacommunicatie

De bestedingen voor datacommunicatie zijn de afgelopen jaren sterk gestegen. Vestigingen met 20 of meer werknemers (7% van alle vestigingen) zorgden voor bijna tweederde van de totale uitgaven. Voor 2003 wordt een verdere lichte groei (2%) verwacht in de bestedingen voor datacommunicatie.

Bron:

http://www.persberichten.com/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!