Leveranciers misleiden pati?nten op het internet

11 november 2005, 10:25

Verkopers van rolstoelen en andere medische hulpmiddelen doen zich op internetfora voor als consumenten. Ze prijzen hun eigen producten aan op de websites van pati?ntenorganisaties. De fraudeurs opereren onder meer in de fora van de Vereniging Spierziekten Nederland (VSN) en het Reumafonds aldus De Telegraaf (via: Zibb.nl).

Toeval of niet, eerder deze week was dit soort praktijken een van de discussiepunten tijdens de eerste zorglogmeeting (georganiseerd door Medicalfacts). Als we in de reclamebranche een keer onzin schrijven dan zal daar niemand aan doodgaan, maar hoe zit dat op medische weblogs en fora? En wie is daarvoor verantwoordelijk?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

1 Reactie

    Jacobien

    Voor geneesmiddelen gelden strenge reclamewetten. Hulpmiddelen zijn echter geen geneesmiddelen. Zolang ze niet pretenderen dat ze ziektes kunnen voorkomen of genezen, kunnen ze volgens mij heel ver gaan.

    Maar er is ook een groot grijs gebied. Denk aan Tamiflu. Er wordt door sommige sites gesuggereerd dat het i.v.m. de vogelgriep goed is in huis te hebben terwijl het middel helemaal niet werkt als je het niet op het juiste moment slikt en bovendien juist resistentie in de hand kan werken bij veelvuldig gebruik.


    11 november 2005 om 16:16

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!