Last call for Web and Webby Awards

7 januari 2006, 18:45

image Zo’n SpinAward is leuk natuurlijk en een Bloggie staat ook hartstikke mooi op de schoorsteenmantel maar waarom niet gelijk iets groter denken? Natuurlijk is het lastig voor een Nederlandse site om een Internationale prijs te winnen maar in een tijd van Web 2.0 zouden de grenzen van het Nederlandse Internet moeten vervagen. De Webby uitreiking is in ieder geval een stuk stijlvoller met meer dan 200.000 unieke stemmers wereldwijd voor de People’s Voice Webby Awards. Voor zover ik kan nagaan heeft er nog maar ??n Nederlander een Webby gewonnen.

image Tribal DDB Amsterdam en Oer, Merk & Interaction Amsterdam wonnen vorig jaar een Web Award (officieel Internet Advertising Competition Award). Voor Best Entertainment Online campaign, Best Insurance Email message campaign en Best Financial Services Rich media Online ad. Net als Marco ben ik erg benieuwd welke online campagnes of websites worden ingestuurd voor de verschillende awards dit jaar. Gaat Qi ook Internationaal?

Het NBTC heeft de site CoolCapitals.com opgegeven voor de Webbys in de categorie?n Travel, Tourism en Navigation. Eind vorig jaar werd CoolCapitals al benoemd tot Macromedia (tegenwoordig Adobe) “Site of the Day”. Een mooie waardering, goed voor een extra 60.000 pageviews met een very long tail. De creatiekosten van de site worden op deze manier al voor een deel uitbetaald in publiciteit.

Websites kunnen nog tot en met 27 Januari voor de Webby Awards worden aangemeld. Nieuw dit jaar zijn de categorie?n voor Blogs, Podcasting en Video. Online campagnes kunnen tot en met 31 januari voor de Web Awards worden aangemeld.

Sinds April 2007 ben ik weer terug in Nederland als Freelance Online Marketer na tweeenhalfjaar in New York gewerkt te hebben voor het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC). In mijn functie als Internet Manager adviseerde ik het NBTC op het gebied van online marketing en communicatie. De 21-talige(!) website Holland.com wordt in Nederland onderhouden maar vanuit 17 landen getarget op de verschillende doelgroepen per land. Zweedse studenten en Japanse zakenlui moeten allemaal uiteindelijk terecht kunnen op dezelfde website. Daarnaast worden er voor de Noord Amerikaanse markt websites en daarbijbehorende campagnes opgericht. In enkele gevallen wordt er samengewerkt met andere Bureaus voor Toerisme. Enkele van deze websites zijn: Trippist, Cool Capitals en Arts in Europe. Enkele noemenswaardige campagnes zijn: Bloggers in Amsterdam, Cool Capitals on Slate (artikel I Media Connection) en Discover your Holland (artikel Media Post) De nieuwste telg van de Amerikaanse tak van het NBTC is ook het laatste project waar ik voor het NBTC aan heb gewerkt: de Holland (2.0) website. Aan vorige functies als Strategist/Planner/Buyer/Analyst Interactive Media bij Media Contacts en IPAN coördinator van het kennisgebied Online Marketing heb ik veel kennis en een groot Nederlands netwerk overgehouden. In New York verbrede ik mijn kennis en netwerk tot ver over de Nederlandse grenzen en Web 1.0. Regelmatig bezoek ik events zoals de NY Tech Meetup en 212NYC en conferenties zoals AD:TECH waar ik tevens spreker en jurylid van ben geweest.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!