Laat je vereeuwigen bij de ingang van een dierentuin!

4 februari 2013, 15:00

Vanaf 4 februari start Burgers' Zoo een speciaal crowdfunding-project. Op deze manier wil het Arnhems dierenpark bezoekers de mogelijkheid bieden om de 100-jarige dierentuin te feliciteren. Op 30-3-13 wordt de dierentuin 100 jaar jong. Vandaar dat ze het symbolische bedrag van 30.313 euro willen ophalen. Alles boven dit bedrag gaat naar stichting International Tropical Conversation Foundation ten behoeve van het regenwoud in Belize.

Burgers' Zoo heeft in zijn 100 jaar bestaan veel ambassadeurs aan zich weten te binden. Zo wordt het park vanwege zijn ecodisplays -nagebootste natuurlijke omgevingen- van onder andere een tropisch regenwoud, woestijn en savanne veel bezocht door camera ploegen en scholen. Het park staat in de startblokken met social media maar heeft nu een hoge IPM score waar veel merken jaloers op zullen zijn. Dit komt mede doordat het merk dicht bij emotie staat en snel geadopteerd wordt maar ook doordat het bedrijf een bepaalde sympathie oproept bij haar bezoekers. Het park weet al 100 jaar zonder subsidies en sponsorgelden zijn broek zelf op te houden.

In aanloop naar de verjaardag vragen veel bezoekers of ze de dierentuin kunnen feliciteren. Om deze reden is er een crowdfunding campagne (burgerszoo.nl/felicitatie) in gang gezet waarbij bezoekers de mogelijkheid krijgen om een bedrag te doneren als cadeau. Een kleine bijdrage, aan een groots kunstwerk! Het opgehaalde bedrag komt ten goede van een groot kunstwerk, een zes meter hoog kunstwerk dat het landmark voor Burgers' Zoo zal moeten gaan worden. Er wordt nog niet bekend gemaakt hoe het beeld er uit ziet maar in een teasent filmpje worden bezoekers wel verleid om te gokken wat er onder het doek zit.

Voor wat, hoort wat

Donateurs maken niet allen geld over maar maken hiermee ook kans om aanwezig te zijn bij de exclusieve onthulling van het kunstwerk. Daarnaast krijg donateurs boven een bepaald bedrag de mogelijkheid om hun naam op een plaquette te vereeuwigen bij de ingang van het park.

De campagne probeert te voldoen aan de TEST eigenschappen. Het is:

Teasent

Door het ontwikkelde YouTube filmpje worden social media en website bezoekers geprikkeld om na te denken over de actie en het kunstwerk. Donateurs worden geprikkeld om deel te nemen doordat er een stukje spanning in het filmpje gebouwd is.

Engagement

Donateurs kunnen door middel van de plaquette -letterlijk- onderdeel worden van het park.

Sociaal

In de actie wordt het sociaal delen erg gestimuleerd daarnaast is de actiepagina ook als tabblad op facebook.com/burgerszoo te vinden. De actie is niet alleen online sociaal want elke euro die boven de 30.313 euro wordt opgehaald zal rechtstreeks overgemaakt worden aan de stichting ITCF die strijdt voor het behoud van het regenwoud in Belize.

Transparant

De actie is geheel transparant, donateurs kunnen door middel van een barometer prcies zien wat hun donatie doet met het eindbedrag. Daarnaast worden donateurs wekelijks op de hoogte gehouden van de stand van zaken. Donateurs die doneren om ook op de plaquette te komen, krijgen een bewijs van gravering thuis gestuurd.

Deze crowdfunding campagne is een eerste spannende stap in de digitalisering van het Arnhemse dierenpark.

Tim Lammers
marketing manager bij Burgers' Zoo

Tim Lammers is sinds 2012 marketing manager bij Koninklijke Burgers' Zoo in Arnhem. Tim is de enige marketeer in Nederland met -vanuit zijn kantoor- zicht op de pinguïns. Het werken tussen de dieren zorgt voor spannende marketing verhalen! Naast de vermarketing richting dagbezoekers is Tim ook verantwoordelijk voor het vermarkten van het Afrikaanste congrescentrum van Nederland, het Safari Meeting Centre.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!