Kritische succesfactoren van online communities

Kritische succesfactoren van online communities

In voorbereiding op een workshop die ik later deze week ga geven, heb ik me vanmiddag eens gestort op een aantal oudere rapporten over online communities. Zo vond ik o.a. het onderzoeksrapport Online Communities in Business (pdf) van Arthur Andersen uit 1999. Voor het onderzoek zijn 15 verschillende online communities bestudeerd, varierend van op intranet gebaseerde corporate communities en B2B communities tot hobby-communities. De kritische succesfactoren voor online communities uit het rapport van Andersen:

  1. Invest in the means, not the end.
  2. Focus relentlessly on the needs of the members.
  3. Resist the temptation to control.
  4. Don’t assume the community will become self-sustaining.
  5. Consider environmental factors.
  6. Extend community-building beyond the discussion space.
  7. Seek out and support members who take on informal roles.
Scott Burkett geeft op basis van het onderzoeksrapport een aantal aanvullende suggesties:
  1. Follow the 7 principles laid out above (even though the results of the Andersen study were published in 1999, they ring true even today).
  2. Give your members a way to communicate openly.
  3. Strive for "mass stickyness" in the form of the targeted "killer app".
  4. "Collaboration" should be an over-arching theme.
  5. Establish a captivating backstory.
  6. Foster a sense of trust.
  7. Mitigate security and privacy concerns.
  8. Facilitate "relationship conversions" whenever possible (online-to-offline, offline-to-online).
  9. Be persistent, but don’t force things.
  10. Don’t be afraid to reinvent yourself from time to time.
  11. Don’t toss out those ideas that don’t initially work!

Delen



Er zijn 8 reacties op dit artikel

  • Marco,
    Blijf dit zoals altijd een mooi onderwerp vinden. Top-down of bottom up activiteit: ook niet onbelangrijk. Is de community door één of meerdere organisaties neergezet met het doel om potentiële klanten te bereiken of een andere commerciële doelstelling te behalen (denk aan Nike/Google in het Joga.com 'experiment') of zijn de leden de motor achter de community en is de beheerder slechts facilitator?

    Communities die worden gestart door organisaties ten behoeve van specifieke marketingdoeleinden kunnen een focus puur op branding hebben (bijvoorbeeld http://www.myasics.nl, primair gericht op het creëren van een ASICS gevoel onder de deelnemers ) of een focus op transacties hebben (zoals http://www.kindjeopkomst.nl). In het laatste geval is de community verdeeld in een gemeenschapsfunctie en een marktplaatsfunctie.

    Communitydeelnemers kenmerken zich verder door een langer verblijf op de website en een hogere betrokkenheid vergeleken met bezoekers van websites zonder communitytools. Uit een onderzoek van McKinsey en JupiterMediaMetrix blijkt verder dat gebruikers van communitytools op retailwebsites (zoals bijvoorbeeld de reviewers bij Amazon.com) 1/3e deel uitmaken van de totale bezoekers, maar 2/3e van de totale omzet genereren.

    Succes met je workshop, ben benieuwd!

    geplaatst op
  • We moeten binnenkort toch eens IRL bijpraten Lode want ik heb het idee dat we regelmatig met dezelfde materie bezig zijn!

    Voor presentaties maak ik inmiddels gebruik van het 'van stranger tot evangelist'-model waarbij ik 4 stappen onderscheid:

    - hoe trek ik bezoekers (PROMOTIE)
    - hoe zorg ik voor herhaalbezoek (CONTENT)
    - hoe zorg ik voor participatie (INTERACTIE)
    - hoe zorg ik voor evangelisatie (CO-CREATIE)

    Per stap heb ik inmiddels aardig wat ervaringscijfers en best practices (o.a. van Marketingfacts).

    Heb je overigens het boek Communities Dominate Brands al gelezen? Zeker de moeite waard!

    geplaatst op
  • Marco,
    Ik neem contact met je op voor een offline/IRL meet&greet;. Boek staat op het wensenlijstje. Overigens over dit onderwerp ook nog steeds zeer lezenswaardig: John Hagel III & Arthur G. Amstrong - Net Gain, Expanding markets through virtual communities uit ... 1997

    geplaatst op
  • Top!

    Welk boek dacht je dat ik eind jaren '90, samen met Information Rules van Shapiro en Customer.com van Patricia Seybold, als eerste heb besteld bij Amazon? Precies, Net Gain van John Hagel III ;-)

    geplaatst op
  • Heren, Nog een golden oldie. Rapport uit 2000 van de Rijksuniversiteit Groningen in opdracht van KPN: Online communities, which conditions make them succesful?
    Rapport gaat aardig in op wat we kunnen leren van offline communities door de eeuwen heen. Heb kopie aan Marco gemaild.

    "..communities consist of groups of people who are related to each other by way of reciprocity relations. As is explained below, this implies that communities always are characterized by a complex interplay of (material) “interests” on the one hand and social-emotional needs (“sentiments”) on the other hand.

    geplaatst op
  • @ Ant

    .... by way of reciprocity relations. ....
    Als je als community-platform de reciprociteit wat betref het aandacht geven aan elkaar op gang kunt brengen ben je er. Dan begint het organisme te leven. Dat is voor mij de kern. Een van mijn missies bij punt.nl : Wie aandacht krijgt blijft.

    Omdat je die aandacht zelf niet op kunt brengen moet je zorgen dat de leden dat aan elkaar geven.

    geplaatst op
  • @ Henkjan, een mooi inzicht uit het RUG onderzoek is dat die reciprociteit een ' uitgestelde prestatieplicht' mag zijn. Het gaat zelfs verder: naar mate de relatie tussen dat wat je geeft en dat wat je krijgt minder direct wordt de duur dat mensen 'lid' zijn van een community langer. Dan moet je dus wel het vertrouwen hebben dat los van wat je zelf investeert, op het moment dat jij het nodig hebt de community voor jou over de brug zal komen.

    geplaatst op
  • @ Ant on a mission.

    Klopt. Ervaar ik op punt.nl ook. Ik noem dat zelf 'aandachtskrediet' . Als een relatie eenmaal ontstaan is omdat de reciprociteit in de aandacht beklijft doordat het beide partijen wel bevalt ontstaat een relatie waar kredietruimte inzit. Je krijgt dan ook best wel dingen te zien en te horen van de ander waar je niets mee kunt maar door het krediet wat in de relatie is opgebouwd wordt het contact niet meteen verbroken. Als het structureel wordt natuurlijk wel..

    Een mooi inzicht. (Cialdini heeft trouwens daar erg helder over geschreven. Reciprociteit.)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.